15 412 läst ·
4 svar
15k läst
4 svar
Laga pinnstolar på bästa sätt.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag har två pinnstolar (lilla Åland) som har blivit dåliga i ryggstödet. Pinnarna glappar lite i sina hål.
Jag har läst här och på andra håll att det är bäst att laga med fisklim, eller med tvåkomponent lim.
Men vad är tricket? Räcker det att lägga i lim i hålen och spänna ihop? Eller behövs det något för att fylla ut bättre?
Jag har funderat på att spänna ihop dem under limningen med vanliga spännband, liknande de man säkrar last med, någon hake med det? Någon bättre metod?
Jag har läst här och på andra håll att det är bäst att laga med fisklim, eller med tvåkomponent lim.
Men vad är tricket? Räcker det att lägga i lim i hålen och spänna ihop? Eller behövs det något för att fylla ut bättre?
Jag har funderat på att spänna ihop dem under limningen med vanliga spännband, liknande de man säkrar last med, någon hake med det? Någon bättre metod?
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Smörj in hålen med polyuretanlim och lite vatten på pinnarna och spänn ihop med tvingar, knektar, spännband eller något annat smart.
försök att vara två för pinnarna spretar åt alla håll.
skrapa bort det mesta av gammalt lim men inte trä.
lycka till
Protte
försök att vara två för pinnarna spretar åt alla håll.
skrapa bort det mesta av gammalt lim men inte trä.
lycka till
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Polyuretanlim känner jag till, från andra sammanhang. Men fisklim som lovordas i de här sammanhangen, är det också ett lim som fyller ut lite?
Produkter som diskuteras: "epoxylim"
Epoxylim Gorilla
Härdar på 30 sekunder
116 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden