Skriv svar Nytt ämne
Läst 1 794 gånger · 7 svar · 7 bevakar · 5 gillar
  1. 2012-06-30 22:47
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2007
    Dalarna
    341 inlägg
    Gillad 8 gånger

Bygge arbetsbänk

Osäker på om det här är rätt del på forumet så flytta om det behövs.

Tänkte att någon kunde vara intresserad av min lösning på mobil arbetsbänk

Var i behov av mer arbetsyta i snickeriet och ville även få till förvaring i samma lösning. Eftersom snickeriet är av det mindre slaget så behövde jag en lösning där arbetsbänken var mobil. Samtidigt var det ett krav att en skulle vara stabil och inte flytta på sig då man jobbade, varför en lösning där arbetsbänken ställdes på hjul rakt upp och ner gick bort.

Kom då att tänka på grundskolegymnastikens svettindränkta plintar som kunde rullas ut från redskapsförrådet genom att man tryckte på en pedal. Väl på plats sänktes plinten ner så att den vilade på sin träram och kunde således ta betydligt större belastning.

Lite googlande gav denna länk: http://www.sportime.se/Artistisk_gym...ar/art=1217302

Principen är enkel och det mesta hade jag hemma eller kunde införskaffas för en billig slant på Biltema. Det som krävde lite funderade var att få in lyftanordningen på 95mm i höjd eftersom det plus köksskåpens höjd på 700mm och den tänkta torsionsboxen på 100 mm ger arbetshöjden 900 mm.

Namn:  ImageUploadedByByggahus.se1341089144.271146.jpg
Visningar: 1117
Storlek:  21.3 KB
    Namn:  ImageUploadedByByggahus.se1341089157.852352.jpg
Visningar: 1099
Storlek:  22.2 KB

/M
    Springare, Thomas59 och en till gillar detta.

2. 2012-07-01 21:51
    Svara | #2

Dalarna
    341 inlägg
    Gillad 8 gånger
    Fortsatte idag med att montera de begagnade köksskåpen, fräsa till låsanordningen och kapa till delarna för torsionsboxen.

Klicka på bilden för en större version

Namn:	ImageUploadedByByggahus.se1341172168.274702.jpg
Visningar:	137
Storlek:	115.5 KB
ID:	63699

Har även planer på att fälla in mitt hemmabyggda fråsbord, men vi får väl se om tiden räcker till. Man kan ju alltid förbereda så kan det bli ett senare projekt.

När ändå fräsen var framme snyggade jag till skåpluckorna så att de matchar lådorna. Fint ska de va :-)

Upphöjt transportläge

Namn:	ImageUploadedByByggahus.se1341172136.716018.jpg
Visningar:	135
Storlek:	119.1 KB
ID:	63697

Nersänkt arbetsläge

Namn:	ImageUploadedByByggahus.se1341172154.718700.jpg
Visningar:	139
Storlek:	114.8 KB
ID:	63698
    Skånelängan och Thomas59 gillar detta.

3. 2012-07-01 21:56
    Svara | #3

phls avatar
    phl
    Gudfader Inloggad Medlem: aug 2006
    Skåne
    5 517 inlägg
    Gillad 115 gånger
    Tjusigt! Har faktiskt själv funderat på den där lösningen vid något tillfälle men hittills har alla byggen blivit fasta.
    Gör man fel får man lida.

4. 2012-07-01 23:54
    Svara | #4

pär hs avatar
    Forumgud Medlem: jan 2008
    Ekerö
    1 762 inlägg
    Gillad 66 gånger
    Exemplariskt!

Nu kanske du skall ha massor av tunga saker i skåpen. Men om inte så kan man montera tex någon form av gummi i underkant på sockeln så kommer den förmodligen aldrig att flytta på sig.

Pär

5. 2012-07-10 11:08
    Svara | #5

Dalarna
    341 inlägg
    Gillad 8 gånger
    Har lurat på det där med gummilist och jag tror att det kanske inte skulle funka helt hundra. Bänken skulle komma att stå för still!

Det luriga är nämligen att när man sänker ner det så kommer ena änden alltid att röra sig lite i sidled då hjulen ska lägga sig i viloläge. Då jag vill parkera bänken dikt an mot en vägg behöver jag därför knuffa till den lite för att få in den de sista centimetrarna mot väggen. Med tunga grejor i går det precis, med en gummilist är det nog kört... :-)

Om om accepterar att den inte kommer hundra där man vill så är det ju en annan femma.

Torsionsboxen är för övrigt klar nu så slutliga bilder kommer snart.

/M

6. 2012-07-10 15:47
    Svara | #6

pär hs avatar
    Forumgud Medlem: jan 2008
    Ekerö
    1 762 inlägg
    Gillad 66 gånger
    Du får flytta väggen dom där sista centimeterna i stället För det är verkligen apptråkigt om den flyttar på sig när man jobbar. Fast det är nog ingen risk om du fyller skåpen och lådorna med fina verktyg.

Pär

7. 2012-07-17 11:55
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2007
    Skåne
    271 inlägg

Borde inte de bortre hjulen också vara riktade mot pedalen? Då hade den flyttat in sig mot väggen när den sänks. Kanske svårt att få den på rätt avstånd innan man sänker i och för sig, med en massa avskrapad färg som resultat.
    Som det ser ut nu borde den ju röra sig rakt ner, är det inte en justeringsfråga? Hjulen lyfter förmodligen inte exakt lika högt/stannar i olika vinkel.

8. 2012-07-17 13:10
    Svara | #8

Dalarna
    341 inlägg
    Gillad 8 gånger
    Jo ja jo men... ;-)

Som det är nu kommer bänken att sänkas rakt ner, precis som gymnastiksalen plint. Jag antar att det byggts så i gymnastiksalarna för att minimera att plinten far iväg när man sänker det och därmed riskerar att klämma sockeplastförsedda barnfötter. Jag har ju kopierat funktionen och därför har jag samma rörelsemönster.

Med båda hjulparen riktade mot pedalen kommer bänken att röra sig mot dig vid lyft och bort från dig vid sänk. Man skulle även kunna tänka sig att ha båda hjulparen riktade bort från pedalen, och rörelsmönstret blir då förstås omvänt. Så så långt är det väl mest en fråga om tycke och smak.

Själva sidorörelsen i mitt fall kommer dock mest från att ena hjulparet alltid kommer vara i "fel" läge då jag sänker, vilket gör att i fullt nedsänkt läge så rider fortfarande bänken lite på det felplacerade hjulparet. Det problemet kommer kvarstå även med hjulparen riktade åt samma håll om bänken dragits åt "fel" håll precis innan man sänker. Med fel läge menar jag då länkhjulen är vridna in under lyftaxel.

Detta problem är mer relaterat till att full frigång för länkhjulen i nedsänkt läge (av bänken) bara kan uppnås med en tillräckligt stor vinkeländring av lyftaxeln vilket via pedalen skulle stjäla för mycket utrymme i skåpet eller en adderad sockelhöjd som ger för hög arbetsbänk. Det är ju viktigt att länkhjulens infästning i transportläget är helt vågrätt. Annars får man problem med att bänken ogärna vi röra sig annat än rakt fram.

Man skulle säker med tid och tålamod kunna komma fram till en bästa kompromiss mellan alla de inblandade faktorerna, men den tiden finns inte till det här projektet. Det har redan tagit för mycket tid som det är :-)

Den omvända lösningen är ju annars att ha fast monterade länkhjul och istället höja respektive sänka stödfötter som t.ex på en husvagn. Då har man ju full koll på var bänken hamnar och gummilisterna kommer till sin fulla rätt.

/M

Läs mer

1. Arbetsbänk
    av Kutte Heitmann i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 19:24
  2. Arbetsbänk bygge hjälp.
    av kick3n i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 22:08
  3. Arbetsbänk?
    av Millimetermannen i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 19:51
  4. Arbetsbänk
    av ronnberg i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 06:49