Skriv svar Nytt ämne
Läst 15 345 gånger · 103 svar · 24 bevakar · 43 gillar
  1. 2012-06-25 23:26

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2012
    Stockholm
    183 inlägg
    Gillad 52 gånger
    Om någon skulle få för sig att upprepa det gick det till ungefär så här:

1) 16 mm notfräs, 1 mm fräsdjup
    2) såga ut med sticksåg med marginal så att du inte riskerar att gå innanför. (Det här misslyckades jag såklart med. Mer spackel.)
    3) 16 mm notfräs genom
    4) 19 mm notfräs genom
    5) 20 mm notfräs genom

Eftersom min jigg består av vad jag råkade ha liggandes hemma (19 mm mdf) och den ena formen också gör det hade jag inga fräsar som nådde genom. Mellan varje notfräsvarv följde därför ett varv med kullagrad fräs från undersidan.

Här finns mycket ansträngning att spara på bra verktyg och på att inte göra fel.

Tanken med de många stegen är alltså att både slippa förvandla alltför mycket material till damm och att få avsluta med ett tunt, jämnt lager. Jag skulle inte rekommendera att man istället tar djupet i flera steg om man inte har en mycket stadigare jigg än jag hade.
    Senast redigerad av fiskbuggaren 2012-06-25 23:33 Anledning: mer text som lika gärna kunde få bo i det här inlägget
    Noseone gillar detta.

2. 2012-06-26 07:11

Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: maj 2009
    skåne
    214 inlägg
    Gillad 7 gånger
    Mycket intressant tråd som jag följer med stort nöje.

Hur är kryssen på benställningen ihopmonterade? De som syns tvingade på en tidigare bild. Halvt-i-halvt?

3. 2012-06-26 10:01

Stockholm
    183 inlägg
    Gillad 52 gånger
    Just nu inte alls (mer än med tvingarna). Jag vill att bordet ska gå att ta isär för transport så halvt-i-halvt skulle inte fungera om jag samtidigt vill limma i benen. Tanken från början var att alla fogar skulle göras med domino, men 6 mm domino är bara 40 mm lång och 10 mm in i varje ändträ känns snålt. (20 mm går bort när den ska genom mittbiten.) Av grövre domino har jag upp till 50 mm men även det känns lite för litet.

Om jag skulle göra ett bord till skulle jag nog göra fasta tappar just här, men jag har tyvärr inte mer virke hemma så att göra om den känns inte riktigt lockande. Just nu tänkte jag prova att göra egna dominos på 60 mm.

4. 2012-06-26 17:28

Stockholm
    183 inlägg
    Gillad 52 gånger
    Det hade varit enklare om alla ämnen haft samma dimensioner.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_4423.jpg
Visningar:	192
Storlek:	863.1 KB
ID:	63399

Det spelar egentligen ingen större roll om dominon är exakt centrerad i biten. Det som spelar roll är att den hamnar på rätt djup i båda bitarna (sköts med anhållet på dominon) och att båda hålen hamnar på samma plats (vilket de gör om man bara siktar ordentligt på en linje över skarven. Jag har valt en sida som referenssida så oavsett om vilken tjocklek ämnena har ser jag till att dominon hamnar lika djup relativt referenssidan.

Namn:	DSC_4425.jpg
Visningar:	185
Storlek:	877.5 KB
ID:	63400

För att de sneda bitarna ändå ska få en rak domino använda jag bordet att syfta mot istället.

Namn:	DSC_4427.jpg
Visningar:	189
Storlek:	902.1 KB
ID:	63402Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_4426.jpg
Visningar:	186
Storlek:	953.3 KB
ID:	63401

Bordsramen är tänkt att bestå av följande tre delar som är ihoplimmade och ihopdominoade men de tre bitarna i sin tur är inte tänkta att vara limmade i varandra. På så sätt ska bordet gå att ta isär.

Namn:	DSC_4428.jpg
Visningar:	211
Storlek:	1.02 MB
ID:	63403Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_4429.jpg
Visningar:	191
Storlek:	967.2 KB
ID:	63404
    Krille4 gillar detta.

5. 2012-07-03 19:47

Stockholm
    183 inlägg
    Gillad 52 gånger
    Idag fick jag äntligen en avi.

Redan 5:e juni beställde jag lite tvingar från http://www.gerschwitz.net/ och jag behöver dem för att kunna slutföra det här bygget. En vecka efter att jag beställt dem (och faktiskt samma dag jag väntade mig att de skulle dyka upp) mailade de mig och berättade att tvingarna inte fanns i lager och att det skulle ta minst 2-3 veckor att få dem från Bessey, men att inte ens det var någon garanti för att de faktiskt skulle komma då. Lagerstatus på webben var både när jag beställde dem och när de mailade mig var grön och "auf Lager: sofort".
    Senast redigerad av fiskbuggaren 2012-07-03 19:52

6. 2012-07-03 21:52

Stockholm
    183 inlägg
    Gillad 52 gånger
    Nu återstår endast två dominos men totalt 6 dominohål. Eftersom bara likadana saker ska vara inriktade mot varandra nu tänkte jag använda paddlarna för första gången. Jag tycker egentligen att versionen med indexpinnar verkar käckare, men man tager vad man haver.

Först syftade jag med maskinen mot mitten av en bit samtidigt som jag hade en annan bit dikt an från sidan. Jag markerade var paddelns insida slutade och sågade sedan ut ett hörn i stödbiten med sticksåg. Därefter kunde jag raskt fräsa ut de fyra ändträhålen utan någon mer mätning. Det hade inte gjort ont med någon form av flyttbara indexpinnar som kunnat låsas i rätt läge. Se till att mäta från samma sida av alla bitar bara så kommer det att bli rätt av sig själv. (Och annars blir det förmodligen fel av sig själv om man inte är otroligt noggrann.)

Namn:	DSC_4549.jpg
Visningar:	201
Storlek:	837.2 KB
ID:	63840

Genomgående domino var lite bökigare, men genom att använda mig av att det är exakt 1.0 cm från botten av maskinen upp till centrum av hålet gick det ganska fort ändå. Rita ut mitten med en offset på 1 cm; tvinga fast en stödbit på linjen; fräs med stöd av stödbiten och paddeln mot distansbiten; klart!

Jag har ju planerat att bygga egna tappar för de här skarvarna, men det fungerar även med standarddomino. Nu kan borde stå självt (fortfarande utan lim).

Namn:	DSC_4551_rot.jpg
Visningar:	207
Storlek:	1.55 MB
ID:	63868

Namn:	DSC_4551.jpg
Visningar:	212
Storlek:	1.54 MB
ID:	63841  

Senast redigerad av fiskbuggaren 2012-07-03 23:17
    Krille4 gillar detta.

7. 2012-07-03 22:22

Stockholm
    183 inlägg
    Gillad 52 gånger
    Det börjar dra ihop sig på skivfronten också. Formen för underhyllan är klar (dvs så klar jag orkar göra den) och det är dags att fräsa i det riktiga ämnet. Eftersom fingerskarvar inte är så fina vill jag så långt som möjligt undvika att skära genom dem. Jag lyckas undvika alla utom två vilket är över förväntan.

Bifogad fil

Linjen ligger strax utanför den tänkta kanten på skivan varför jag börjar med sticksågen. Vis av de tidigare fadäserna håller jag gott avstånd till linjen. Nej, det gör jag inte. Jag har inte lärt mig någonting och kör direkt på linjen och får hemska urslag rakt in i den tänkta hyllan.
    Bifogad fil
    Efter att ha monterat nollavståndsinlägget för splitterfri sågning går det mycket bättre. I mdf gör det ingen större skillnad men i den här skivan var det verkligen som natt och dag.

Bifogad fil

8. 2012-07-03 22:42

Stockholm
    183 inlägg
    Gillad 52 gånger
    Sedan tar jag fram fräsen. Jag börjar med att försöka skapa ett jämnt och inte alltför stort överskott av skiva längs hela omkretsen. Eftersom jag saknar vettig notfräs med stort styrlager kör jag med kopierring och olagrad notfräs. Och eftersom fräsen inte vill ta både en kopierring och den praktiska svängbara kåpan samtidigt kör jag med parallellanhåll mest för att få någonting att fästa slangen i. Sedan lägger jag jättemycket tid på att bygga den här fula men fantastiskt bra kåpan:
    Bifogad fil Bifogad fil

Dammupptagningen är verkligen total. Efter några varv ser det ut så här:
    Bifogad fil
    Här ser man också tydligt att min fräs är för kort. Jag återkommer till det.

Efter att ha fräst av sista biten från andra hållet med en kullagrad notfräs byter jag till det roterande, undermonterade dammfånget som följde med fräsen. Dammupptagningen är inte lika bra men ändå fullt acceptabel, men nu blir det problem. Eftersom mina fräsar är för korta kan jag inte ta hela djupet i ett steg och eftersom min fräs har stödlagret längst ut måste jag fräsa biten längst bort från maskinen först. Pga detta kan jag bara ta en dryg millimeter per varv innan axeln tar i. Om jag skulle få för mig att göra det här igen måste jag köpa en längre fräs först. En operation som borde tagit tre minuter tar nästan hur lång tid som helst men till slut är kanterna kant i kant.
    Bifogad fil Bifogad fil

Jag kan förstås inte låta bli att provbygga bordet med nya skivan.
    Bifogad fil

Och för skojs skull läggar jag på formen för själva bordsskivan.
    Bifogad fil

Trots att jag tog bort 10 cm på bredden ser bordet lite väl tjockt ut. Jag tror att jag bygger klart det ändå. I värsta fall skulle man kunna minska ned ytterligare innan limning, men jag har ingen egentlig lust att börja om på skivorna.
    Senast redigerad av fiskbuggaren 2012-07-03 23:13

9. 2012-07-03 23:09

Stockholm
    183 inlägg
    Gillad 52 gånger
    Efter att all domino är avklarad är det nu dags för benen att få sin slutgiltiga form. Jag lyckas inte komma på hur jag skulle kunna spänna fast benen utan nöjer mig med att spänna fast två anhåll. Sedan mäter jag på ryggsidan, ställer sågen på 10 grader och sågar.

Namn:	DSC_4559_rot.jpg
Visningar:	170
Storlek:	732.1 KB
ID:	63860Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_4557.jpg
Visningar:	184
ID:	63861

Sedan upprepar jag från andra hållet. Tyvärr missar jag att jag nu sågar bort från anhållet, allt rör sig och ett av benen blir någon millimeter för smalt. Kanterna på benen är nu ruggigt vassa och om det inte vore för barnet skulle de nog förbli så. Som det är nu får jag fundera på någon sorts avrundning.

Namn:	DSC_4562_rot.jpg
Visningar:	164
Storlek:	874.3 KB
ID:	63865Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_4565.jpg
Visningar:	161
Storlek:	900.3 KB
ID:	63866

Jag önskar att jag hade en lite större såg för här når jag inte riktigt genom. Det är med andra ord bara att ta fram dragsågen som jag inte heller har. Även om jag hellre skulle ha en TS75 än en Ryoba inser jag att det inte är rätt prioritering just nu. Det här bygget har redan ansträngt verktygsbudgeten nog.

Namn:	DSC_4560.jpg
Visningar:	173
ID:	63862Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_4561.jpg
Visningar:	170
ID:	63863

Varför dyker det upp en extra bild här?

Namn:	DSC_4562.jpg
Visningar:	150
Storlek:	871.2 KB
ID:	63864  

Senast redigerad av fiskbuggaren 2012-07-03 23:19
    Krille4 gillar detta.

10. 2012-07-04 23:07

Stockholm
    183 inlägg
    Gillad 52 gånger
    Forumet lyckades ha sönder två av mina inlägg från igår. Jag kan inte se bilderna, trots att de såg bra ut i editorn.

Man får tydligen inte heller editera gamla inlägg varför jag inte ens kan försöka laga problemet. Jag tar helt enkelt och repriserar dem istället.

Det börjar dra ihop sig på skivfronten också. Formen för underhyllan är klar (dvs så klar jag orkar göra den) och det är dags att fräsa i det riktiga ämnet. Eftersom fingerskarvar inte är så fina vill jag så långt som möjligt undvika att skära genom dem. Jag lyckas undvika alla utom två vilket är över förväntan.

Namn:	DSC_4533.jpg
Visningar:	140
Storlek:	881.3 KB
ID:	63942

Linjen ligger strax utanför den tänkta kanten på skivan varför jag börjar med sticksågen. Vis av de tidigare fadäserna håller jag gott avstånd till linjen. Nej, det gör jag inte. Jag har inte lärt mig någonting och kör direkt på linjen och får hemska urslag rakt in i den tänkta hyllan.

Namn:	DSC_4535.jpg
Visningar:	148
Storlek:	755.9 KB
ID:	63943

Efter att ha monterat nollavståndsinlägget för splitterfri sågning går det mycket bättre. I mdf gör det ingen större skillnad men i den här skivan var det verkligen som natt och dag.

Namn:	DSC_4536.jpg
Visningar:	143
Storlek:	727.6 KB
ID:	63944

11. 2012-07-06 22:06

Stockholm
    183 inlägg
    Gillad 52 gånger
    Här följer en repris av det andra trasiga inlägget:

Sedan tar jag fram fräsen. Jag börjar med att försöka skapa ett jämnt och inte alltför stort överskott av skiva längs hela omkretsen. Eftersom jag saknar vettig notfräs med stort styrlager kör jag med kopierring och olagrad notfräs. Och eftersom fräsen inte vill ta både en kopierring och den praktiska svängbara kåpan samtidigt kör jag med parallellanhåll mest för att få någonting att fästa slangen i. Sedan lägger jag jättemycket tid på att bygga den här fula men fantastiskt bra kåpan:

Namn:	DSC_4537.jpg
Visningar:	131
Storlek:	837.8 KB
ID:	64061Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_4540.jpg
Visningar:	130
Storlek:	795.0 KB
ID:	64063

Dammupptagningen är verkligen total. Efter några varv ser det ut så här:

Namn:	DSC_4545.jpg
Visningar:	138
Storlek:	703.2 KB
ID:	64064

Här ser man också tydligt att min fräs är för kort. Jag återkommer till det.

Efter att ha fräst av sista biten från andra hållet med en kullagrad notfräs byter jag till det roterande, undermonterade dammfånget som följde med fräsen. Dammupptagningen är inte lika bra men ändå fullt acceptabel, men nu blir det problem. Eftersom mina fräsar är för korta kan jag inte ta hela djupet i ett steg och eftersom min fräs har stödlagret längst ut måste jag fräsa biten längst bort från maskinen först. Pga detta kan jag bara ta en dryg millimeter per varv innan axeln tar i. Om jag skulle få för mig att göra det här igen måste jag köpa en längre fräs först. En operation som borde tagit tre minuter tar nästan hur lång tid som helst men till slut är kanterna kant i kant.

Namn:	DSC_4546.jpg
Visningar:	127
Storlek:	943.5 KB
ID:	64065Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_4548.jpg
Visningar:	124
Storlek:	690.4 KB
ID:	64066

Jag kan förstås inte låta bli att provbygga bordet med nya skivan.

Namn:	DSC_4552.jpg
Visningar:	140
Storlek:	1.29 MB
ID:	64067

Och för skojs skull läggar jag på formen för själva bordsskivan.

Namn:	DSC_4555.jpg
Visningar:	133
Storlek:	1.12 MB
ID:	64068

Trots att jag tog bort 10 cm på bredden ser bordet lite väl tjockt ut. Jag tror att jag bygger klart det ändå. I värsta fall skulle man kunna minska ned ytterligare innan limning, men jag har ingen egentlig lust att börja om på skivorna.
    Krille4 och piglet gillar detta.

12. 2012-07-09 18:33

Stockholm
    183 inlägg
    Gillad 52 gånger
    Dags att börja fundera på stora bordsskivan. Jag hittade inte bra skivor i rätt dimensioner utan toppen kommer att bestå av två 250*40 limmade för att bilda en 250*80-skiva. Målformatet är en ellips på 140*70.

Min första tanke var att börja med att limma. Bort med alla saker från golvet i vardagsrummet (köket är för litet) och fram med tvingar.

Namn:	DSC_4567_rot.jpg
Visningar:	123
Storlek:	1.10 MB
ID:	64258

Skivorna var inte direkt raka. För att råda bot på detta tänkte jag lägga ihop dem kant i kant och såga, men min längsta linjal visar sig vara för kort och vid närmare eftertanke är det här en dum idé överhuvudtaget.

Namn:	DSC_4573_rot.jpg
Visningar:	113
Storlek:	823.7 KB
ID:	64259

Den resulterande skivan skulle vara klart opraktisk och onödigt stor. Istället sågade jag av båda skivorna till mindre varianter att sedan limma ihop. Även det här formatet var klart störigt. Jag vet inte riktigt vad jag tagit mig till om jag lyckats limma ihop skivorna i originalformat.

Namn:	DSC_4574.jpg
Visningar:	112
Storlek:	946.4 KB
ID:	64260

Sedan sågar jag kanterna. Resultatet är fina och fullständigt parallella kanter inför limningen.

Namn:	DSC_4577_rot.jpg
Visningar:	117
Storlek:	849.9 KB
ID:	64261

Och eftersom det här är en tråd om att bygga i lägenhet kan jag också rapportera att det är enorm skillnad i hanterbarhet i trång lägenhet mellan en skena på 1400 mm och en på 2424 mm och att jag bara kommer att använda den längre när det är absolut nödvändigt.
    magnu gillar detta.

13. 2012-07-09 20:51

Stockholm
    183 inlägg
    Gillad 52 gånger
    Dags att fundera på hur skivorna ska sitta fast i bordet. Jag letade länge efter träskruv utan spets/typ trägängad maskinskruv. Efter att misslyckats i alla stora byggvaruhus gav jag upp och åkte till IKEA. Det här är det bästa jag hittat hittills. Tyvärr har de lite för små skallar.

Namn:	DSC_4594.jpg
Visningar:	116
Storlek:	936.7 KB
ID:	64276

Eftersom jag vill att träet ska kunna röra sig skulle jag vilja göra avlånga hål. Bilden ovan föreställer en provbit med 10 mm domino från ena hållet och 6 resp 8 mm från andra sidan. Med 6 mm blir hålet precis för litet. Träet kommer att kunna röra sig, men jag gissar att monteringen kommer att bli rätt knepig. Med 8 mm blir det väldigt lite för skallen att ta i.

Namn:	DSC_4591.jpg
Visningar:	114
Storlek:	949.9 KB
ID:	64277

Någon som gjort någonting liknande tidigare? Tips? Alternativt, någon som har några idéer om var jag kan hitta liknande skruvar med större skalle?

14. 2012-07-09 22:26

Stockholm
    183 inlägg
    Gillad 52 gånger
    I bitar och i köket istället: Föga förvånande visar det sig att skivorna inte är raka åt något håll. Efter en provmontering visar det sig att skarven blir bra vid mina dominos men inte mellan dem. Jag dubblerar och sedan verkar det ok. Jag kommer ändå att få slipa skivan.

Namn:	DSC_4579.jpg
Visningar:	119
Storlek:	1.04 MB
ID:	64300

Ena halvan på tvingarna:

Namn:	DSC_4580.jpg
Visningar:	113
Storlek:	952.5 KB
ID:	64301

Limma, limma, andra halvan:

Namn:	DSC_4582.jpg
Visningar:	111
Storlek:	930.3 KB
ID:	64302

Enligt instruktionerna på limmet uppnås full styrka först efter ett dygn så det här får stå tills i morgon.
    Krille4 gillar detta.

15. 2012-07-10 08:25

Forumgud Inloggad Medlem: sep 2008
    Västernorrland
    2 848 inlägg
    Gillad 397 gånger
    Nu kan jag inte hålla mig längre! Om jag minns rätt bor ni i en tvåa. Ändå har du en verktygsuppsättning som kan göra ett mindre snickeri avundsjuka. Hur hänger detta ihop? Hur får du exempelvis plats med allt? Jag är för övrigt imponerad av ditt projekt och följer denna tråd med stort intresse!

Läs mer

1. Garage med lägenhet
    av Richard_ i forum Övriga diskussioner
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 22:01
  2. Hyra ut lägenhet i hus
    av LtdRichard i forum Juridik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 19:11
  3. Hur deklarera vid fsg och köp av lägenhet/hus??
    av tinajade i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 09:02
  4. Golvisolering i lägenhet
    av LillaSandra i forum Isolering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 19:20
  5. Lägenhet
    av lizt i forum Juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 00:59