Alltid samma bekymmer i detta scenario:
partytältet köpt, maten lagad, massa folk kommer på besök.
Får låna ihop stolar och bord häråvar, ser taskigt ut och ofta största problemet eftersom många innestolar sjunker i gräset.
Att bygga bord borde gå att lösa med spånskivor och pallbockar men hur bygger man enklast någon form av långbänk som på något enkelt sätt går att förvara på minsta möjliga plats?
Min fundering ligger i om det finns beslag så att man kan nyttja t.ex. trallvirke till sittyta och ben? Uppkapade bitar av trallvirke går ju alltid att stuva undan
Mitt tråkiga svar är IKEA. Deras fällstolar är hyfsade, har bygel i stället för ben och kostade iaf för något år sedan en spottstyver. Deras bord är oxo OK även om de kostar lite mer. Tänker på deras bordsskiva som man monterar en metallplatta under i vilken bordsbenen gängas i.
Hyr grejorna! Bord, stolar, tält, porslin, bar mm.mm. Hämta själv eller få levererat, lämna igen porslinet odiskat... (är lite färgad eftersom min kompis har www.bords.se, men det är ju klockrent)
Om du ändå kan tänka dig att bygga så är små bokar helt suveräna går att bygga stapelbara. Själva sittytan blir nog bäst med något grövre än trall. Annars så blir det till att bygga många små bockar. Själva bocken består av fyra ben överliggare och tvärslå mellan främre benpar och mellan bakre benpar. Lutar man benen snett utåt så blir dom stapelbara.
haha, den sista var klockren! Perfekt för en kräftskiva
Stapelbara bockar är helt klart en bra idé, jag hittade en bild på ikeas "rasken" som man kanske skulle kunna kopiera, kanske enklare (?) än att bygga bockar?
hittade en ritning någonstans en gång i tiden på något liknande men det ser inte ut att vara någon raketforskning att bygga med 45X45 som ytterreglar och 45x195 som mittenyta. Man kanske kan sätta handtag och skottkärrehjul på den oxå
Skulle snarare säga att har man problem att sitta utan ryggstöd kanske bordsutsikten och bordskonversationen blir bättre om personen i fråga enkelt kan falla ifrån . Man bör dock (enligt gammal biskop från Lund) se till att man har mjukt gräs bakom. Praktiserades en del på ålagillen förr i tiden...
Hyr grejorna! Bord, stolar, tält, porslin, bar mm.mm. Hämta själv eller få levererat, lämna igen porslinet odiskat... (är lite färgad eftersom min kompis har www.bords.se, men det är ju klockrent)