Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Stockholms län

Tips om teknik, limma ihop spegelram

Hej,

jag håller på med en spegelram ca 800x800mm i teak.
    Profilen är 45x15mm och skall vara stående,. Den smalaste sidan skall vara närmast betraktaren och spegeln skall ligga i andra änden. Se bild

Jag tänkte gera 45 grader, limma ihop, förstärka med "spline". Tyvärr har jag inga 800 mm tvingar hemma... Hur många tvingar är minimum men ok för att fixa detta jobb? Och hur skall de monteras.

- Kan man använda sig av ett spännband runt om och en lång limkneck på diagonalen (för 90 grader i alla hörn) ?

- Eller funkar det med 8 st kortare tvingar limmade mot en inre ram monterad på platta? Och limkneckt på diagonalen?

- Känns bökigt med 5 st långtvingar som nästan alltid kommer vara för lååååånga.

I dagsläget finns futtiga 2 st 600 mm tvingar... så jag behöver köpa fler. Har inte råd med lyxtingar nu tyvärr.

- Val av lim? Epoxy eller funkar "uteträlim"? Spegeln skall sitta i badrummet.

- Spegeln tänkte jag först lägga i bakifrån sen fästa med silkonsträng. Låter det bra?

- Upphängning vinkeljärn.

Snickar novisen behöver goda råd.

2.    länk #2
    woodchucks avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2011
    Län: Uppsala

Det finns många sätt... Limma tillfälliga klackar på ömsesidor om hörnen och använd klackarna för att dra ihop konstruktionen med mindre tvingar (ala Tage Frid) eller spännband + 4 rätvinkliga trianglar i plywood eller mdf som du borrar hål för tvingarna i och sätter i hörnen, eller gör en form/jig eller... det finns säkert fler sätt.

Angående lim så är teak inte ssk bra att limma med vanligt trälim (PVA). Hur det är med andra typer av lim vet jag inte, men jag har hört att det ska vara svårlimmat överhuvud. Å andra sidan blir det väl inte så stora belastningar så det kanske går bra.

/woodchuck

3.    länk #3
    PrinsValiums avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: Stockholm

De vanliga tipsen för att limma teak brukar vara att först tvätta ordentligt med aceton och sedan använda polyuretanlim.
    Lyssna inte på mig, egentligen vet jag ingenting...

4.    länk #4
    pär hs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Ekerö

Om du limmar små träbitar på ramen glöm ej vanligt tidningspapper i mellan annars så blir det svårt att ta bort klossarna. Spännband med hörn klackar är annars bra. Eller vanlig tejp lägga alla bitar i en lång rad spets mot spets sätt en tejp bit över varje gerning lägg lim vik i hop ramen tejpa sista hörnet den presskraft tejpen ger räcker gott till för den lilla limytan . Du behöver ingen tving för diagonalen räcker med ett snöre.
    Efter som det inte är någon kraft i en sådan ram kan man använda vanligt vit lim men tvätta ytan noga först, annars så är epoxy trevligare att använda en PU lim som sväller och kan pressa i sär bitarna.
    Ps Tage frid har gjort många bra saker men det var nog inte han som uppfann det.

Mvh Pär H

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Ålder: 33

Det finns ju en uppsjö med tvingar avsedda för ändamålet - Jag skaffade ett par bandspännare till de senaste två ramarna jag tillverkade. Kostar inte många kronor om man handlar utanför Sverige.
    Jag har en gång använt mig utav vanliga biltema spännband då jag limmade ihop en sängram - Det gick det med! Förstärkte med Dominos för att få styrkan i det hela.

Bor du i Stockholm Söderort kan du få låna långa limknektar alternativt bandspännare till ditt projekt om du vill - Skicka bara ett PM. Älvsjö/Fruängen.
    Har ett par sådana här i oöppnad förpackning så det är väl bra om dom kommer till användning!

6.    länk #6

Tack för alla bra svar. Nu har jag lärt mig lite nya trix igen
    Jag tror jag provar med gaffatejp den kommer spänna över hela profilen och verkar väldigt enkelt. Som backup får det bli spännbandslösningen.

Tror ni att jag behöver fästa någon tunn tvärslå på baksidan för att stabilisera? Eller blir det stabilt nog när glaset kommer in och fästs dit med silikon?

7.    länk #7
    phls avatar
    phl
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Län: Skåne
    Inloggad
    Det kommer bli tokstabilt om du hellimmar glaset med silikon.
    Gör man fel får man lida.

8.    länk #8

Det kommer bli tokstabilt om du hellimmar glaset med silikon.
    Känns tryggt phl !

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Nov 2004
    Ålder: 46

Generellt det jag limmat med glas: är det glas med i bilden och man kan limma det med glassilikon, då får man samma effekt som att ha en masonitskiva som bakstycke på en IKEA stomme, stabilt som rackarn.
    Ibland är billigt bra, .... fast varför chansa ;)

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42