Fullvärdig medlem
Medlem: Jul 2011
Län: Stockholm
foga samman brädor till bordsskiva
Hej!
Jag tänkte bygga en bordsskiva till matbord av gamla golvbrädor från uthuset, de är rätt rejäla - runt 60mm tjocka och 300 breda, så tre brädor i bredd bör bli lagom. Vad är bästa sättet att foga samman dem? Skivan ska hålla i sig själv så den t.ex. kan ligga på två bockar, och jag vill helst inte sätta några plankor på tvären på undersidan för att hålla ihop det.
Vanliga 3mm-plugg känns för korta och klena i sammanhanget, ska jag ta en lite grövre (t.ex. 10mm) rundstav helt enkelt och plugga ihop dem med 30cm mellanrum eller finns det några andra knep för att få ihop 3 brädor till en stabil och bra skiva?
Senior medlem
Medlem: Mar 2007
Län: stockholm
För hållbarhetens skull behöver du inga plugg, kex eller domino. Du behöver hyvla kanterna raka och vinkelräta och limma ihop dem under press med några tvingar. För att få skivan någorlunda plan underlättar det att sätta dit något som styr, dvs plugg, kex, domino eller liknande.
/B
För hållbarhetens skull behöver du inga plugg, kex eller domino. Du behöver hyvla kanterna raka och vinkelräta och limma ihop dem under press med några tvingar. För att få skivan någorlunda plan underlättar det att sätta dit något som styr, dvs plugg, kex, domino eller liknande.
/B
Var noggrann när du spänner ihop brädorna bara. Som Bengtn nämner är det lättare få skivorna plana om någonting styr när man limmar ihop dem. Det är också viktigt att inte spänna dem på ett sådant sätt att spännkraften gör att skivan bågnar. Så förutom att spänna ihop dem så limmytorna kommer i press, bör du spänna med något ovanifrån så att skivorna ligger plant.
man kan pressa ner brädorna med betongplintar på 40 kg styck från byggmax efter att först ha lagt på skyddsskivor, tex formplyfa på det som ska pressas, brukar göra så själv när jag limmar... varning för ryggskott dock, ett elände att lyfta på plintarna så att de ligger ner...