Byggahus.se
Jag håller på att spåna lite på en loftsäng till barnen. Jag tänkte bygga av torkad furu ca 40x90, verkar det vettigt? Om det nu alls blir något av så komemr jag antagligen att utgå från 2" x 6" sågat och torkat som jag klyver, riktar och planar. Då kändes det rimligt att jag kan komma att landa någonstans runt 40 mm tjocklek och 90 mm bredd verkade rimligt.

Det jag annars funderar på just nu är hur jag bäst skall fästa de horisontella reglarna i de vertikala stolparna. Klassiskt är väl att dra ihop det med någon typ av möbelpinnskruv men jag tycker det verkar lite vanskligt att placera hålen rätt så att skruven och muttern kan mötas. Dessutom känns det inte som den snyggaste lösningen. Kan det räcka med Domino och lim tro? Det bör väl fungera men det känns ändå som om jag vill ha någon extra säkerhet. Att bara skruva är ju enklast men skruva i ändträt känns inte heller stabilt nog.

En liten principskiss:
loftsang1.JPG

Det blir några horisontella bitar till i nederdelen och sedan en "reling" ovanför madrassen som kommer att vila på en 40X40 regel som jag skruvar på insidan av det som jag ritat här. Madrassen i fråga är en resårmadrass, ca 30 cm tjock.
 
jac skrev:
Kan det räcka med Domino och lim tro? Det bör väl fungera men det känns ändå som om jag vill ha någon extra säkerhet.
Om du gör det som tappar kan det känslomässigt kännas pålitligare än Domino, men med ett bra lim är det inte stabilare än Domino. Det finns stolar limmade med tappar i "omöjligt tunna böjda ramfästen". De är limmade med epoxy, så det är vad jag skulle satsat på, och struntat i skruv.

Viktigt är att de två tapparna som går in i den vertikala ramen (kortsida och lågsida) inte får försvaga den för mycket på samma ställe. Om du gör ramarna på kortsidorna sådana att Domino tappen inte hamnar i mitten på ramens tjocklek, utan 10 mm in från utsidan, så lämnar du 20 mm orört trä på den sidan från vilken långsidans ram kommer. Den i sin tur får inte komma för nära tappen från kortsidans ram, men där har du marginal.

Om det fungerar estetiskt kan du låta kortsidornas ramar gå in i den vertikala från en helt annan höjd än långsidans ramar. så slipper du har två tappar för nära varandra.

90 mm börjar bli på gränsen för en ram utan att den skall röra sig så mycket att den försvagar tappen. Idealet är att klämma in två separata tappar i den, med mellanrum emellan. Då bör du använda det smalaste läget i dominon för båda tapparna. Om de slutar runt 15 mm från hörnet båda två är du nere i totalbredd 60 mm för tappen, då bör rörelsen vara hanterbar i hellimmat fäste.

Den extra säkerheten mot att tapparna kan råka dras ut ordnar du när du lägger i sänglådan på ramarna, gör den så att de hindrar ramarna att gå ifrån varandra (dess kanter låser både låg och kortsidans kanter så de vertikala ramarna inte kan glida isär).

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.