Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Dalarna

Hoj!

Går i samma tankar själv så kul med denna tråd såklart.

Det jag fastnat mest i vad gäller arbetsgången är hur man utan stor fräs eller justersåg fixar till speglarna på ett smart sätt.

Jag gissar att du kanske sitter på ett bra tips Björn...

/M

2.    länk #17
    Nykomling Medlem: Dec 2011
    Län: Östergötland

Jag har som sagt en mindre vertikalfräs, så speglarna gick ganska lätt att få till efter att ha byggt ett högt anhåll. En vass hyvel och ett ordentligt anhåll är något som jag gissar kan vara rätt utrustning för att få till speglarna tillsammans med en rejäl portion tålamod. Att hyvla tvärs fibrerna är nog knepigt, men det finns fler här på forumet som kan komma med bra tips och erfarenheter.
    Jag skulle tro att en handöverfräs skulle kunna underlätta en hel del. Jag har sett en del fina resultat av kombinationen handöverfräs och elhyvel (dock ej dörrspeglar). Det tar sannolikt mer tid än med en stor fräs men det går nog.
    Det går att såga riktigt bra för hand med hjälp av en rak regel, eller så är en styrskena till cirkelsågen väldigt användbar. Det gäller att ha en vass klinga för att få till bra snitt.
    Jag har fördelen att jag även ska ha lister runt speglarna, vilket kommer att dölja en del ofullkomligheter avseende sågningen.

Jag hör till de människor som inte kan hålla en handsåg rakt utan någon form av anhåll så olika konstruktioner för anhåll är ett måste om jag inte kan maskinsåga. (Tapparna är sågade för hand.)

När det känns lite motigt ibland så kan jag alltid tänka på att spegeldörrar har byggts med ren handkraft förr i tiden och då borde det gå att göra nu också och att jag har lyxen att kunna ta hjälp av maskiner till olika saker.

Jag hoppas att min ockupation av tråden kan inspirera (eller avskräcka) andra som funderar på att bygga spegeldörrar. Jag saknade som sagt någon riktigt bra beskrivning att gå på från början även om forumet innehåller idéer här och där. De dörrar som står modell för dessa kan jagt titta på men kan ännu inte plockas isär. Så jag började fundera på hur jag skulle kunna lösa olika problem och det jag visar är mitt sätt att bygga. Sen får jag lite bra tips av andra med en större snickarerfarenhet som läser tråden, vilket är trevligt. Huruvida mitt sätt är bra vet vi först om en så där 50 till 100 år.

Hälsningar
    /Björn

3.    länk #18
    Nykomling Medlem: Jan 2008
    Län: västerbotten

Hejsan

Har också börjat på en ny ytterdubbeldörr med speglar eftersom den gamla som jag tillverkade av en trästomme beklädd med oljehärdad masonit inte ville hålla måttet, jag har nu gjort 2st dörrar som tillsammans blir ca 8 cm tjock och fyllt mellanrummet med cellplast och sedan monterat ihop.
    Jag skickar lite bilder på den gamla dörren och det jag har av den nya, den är under ihopmontering ännu, skickar även liter bilder på innerdörrar som jag gjorde för några år sedan, alla dörrarna är förresten fräsade med överhandsfräs och stål från co.

Mvh

Anders
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC00211.jpg
Visningar:	13
Storlek:	38.3 KB
ID:	56583  

Namn:	Bild0178.jpg
Visningar:	14
Storlek:	85.9 KB
ID:	56584  

Namn:	Bild0179.jpg
Visningar:	11
Storlek:	80.3 KB
ID:	56585  

Namn:	DSC00133.jpg
Visningar:	10
Storlek:	42.0 KB
ID:	56586  

4.    länk #19

Snyggt.
    Det är kul att det dyker upp fler spegeldörrar. Och roligt att dina dörrar är byggda med hjälp av handöverfräs.
    Nu väntar vi bara på att någon visar på några snygga dörrspeglar som denne har hyvlat för hand.
    Bjoli gjorde helt klart rätt som startade tråden.

Hälsningar
    /Björn Lindgren

5.    länk #20
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Dalarna

Följer tråden och uppskattar din feedback Björn. Fick tillökning i familjen så jag släpar lite på snickerifronten. Har dock kikat på fräsar från Cobalt och lurar på att nyttja det till speglarna.
    /M

6.    länk #21

Gratulerar till tillökningen.
    Är det den tvåbenta varianten så är det ju lite att göra ett bra tag frammåt (20 år eller så)
    Och så får man ju anledning att bygga mobila spjälstaket till de ställen där man inte vill använda kompostnät.
    Även fyrbenta kräver sin tid, fast där är det mer accepterat att använda kompostnät.

Hälsningar
    /Björn

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42