Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Thomas_snickares avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2011
    Län: Västra Götaland

JohnJ, det där handfatet är urläckert!!!!!
    Bland det snyggaste jag sätt på länge, får man "låna" ideen?
    Köp billigt, gråt varje gång du ska använda den, köp dyrt, gråt en gång, när du betalar.

2.    länk #17
    John J
    Gäst
    JohnJ, det där handfatet är urläckert!!!!!
    Bland det snyggaste jag sätt på länge, får man "låna" ideen?
    Tack kul att du gillar det!

Självklart, bara att låna på, det är ju exakt det som sådana här forum är till för tycker jag.

3.    länk #18
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Värmland

Det borde gå att grunda med någon panelvit innan man lackar för att få den vita färgen kvar. Ett lager panelvit skyddar bara, två eller fler lager för det vitare för varje lager.

4.    länk #19
    mattiasps avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2004
    Ålder: 43
    Län: Västmanland
    Inloggad
    John, vilken epoxiprodukt har du använt?
    Det är min absoluta övertygelse att det alltid finns ett bättre sätt!

5.    länk #20
    John J
    Gäst
    Det borde gå att grunda med någon panelvit innan man lackar för att få den vita färgen kvar. Ett lager panelvit skyddar bara, två eller fler lager för det vitare för varje lager.
    hårdvaxolja från Osmo finns vitpigmenterad

John, vilken epoxiprodukt har du använt?
    International

Perfection® Fernissa

Högblank 2-komponent polyuretan båtfernissa.

http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=11060

6.    länk #21
    Thomas_snickares avatar

hmmm, nu måste vi reda ut begreppen här
    Frågan var ju vilken epoxy produkt du använd, så vitt jag vet är International
    Perfection Fernissa inte Epoxy utan, precis som du skriver en polyuretan lack.
    Vill inte skriva någon på näsan, men det är ju en intressant fråga.
    Om det som du säger är denna lack du använt har du enligt min menning gjort helt rätt, detta är en otroligt bra produkt och är väldigt hållbar, faktiskt bättre än Epoxy, i alla fall till att lacka Handfat/Bänkskivor
    och som jag skrev i en tidiager inlägg så tål Epoxy inte UV strålning och måste i alla fall täckas med tex. ovan nämda lack.
    Köp billigt, gråt varje gång du ska använda den, köp dyrt, gråt en gång, när du betalar.

7.    länk #22
    John J
    Gäst
    hmmm, nu måste vi reda ut begreppen här
    Frågan var ju vilken epoxy produkt du använd, så vitt jag vet är International
    Perfection Fernissa inte Epoxy utan, precis som du skriver en polyuretan lack.
    Vill inte skriva någon på näsan, men det är ju en intressant fråga.
    Om det som du säger är denna lack du använt har du enligt min menning gjort helt rätt, detta är en otroligt bra produkt och är väldigt hållbar, faktiskt bättre än Epoxy, i alla fall till att lacka Handfat/Bänkskivor
    och som jag skrev i en tidiager inlägg så tål Epoxy inte UV strålning och måste i alla fall täckas med tex. ovan nämda lack.

Får ta på mig dumstruten, har alltid trott att polyuretan= epoxy men det är det ju givetvis inte...

Det är i alla fall 5-6 år sedna jag gjorde handfatet och det ser likadant ut idag så 2-KOMPONENT FERNISSAN har faktiskt fungerar mycket bra.

En dum frågan kanske men när jag ändå håller på att visa min okunnighet, hur får du UV-ljus i ett badrum? menar du genom fönstret då?

Idag tror jag att jag hade testat Bendar olja eller Le Tonkinois som jag haft på andra möbler jag byggt i teak, mahogny och med ett mycket gott resultat.

8.    länk #23
    Thomas_snickares avatar

ja din fråga är nog inte så dum, såklart att för applikationer inomhus är frågan om UV ljus begränsad, fast därmed inte helt ointressant. Ett visst UV ljus utsätt våra hem för genom fönstren, titta bara på hur trämöbler ändrar i färg. Men visst, detta är marginellt jämfört med utomhus applikationer, som tex båtar där denna lack som du använt är synerligen användbar. Jag skulle nog ändä framhålla ditt val av ytbehandling bättre än Epoxy. Främst för att blanda expoxy är känsligare och jag tror att 2K polyuretan är lite mer flexiblet och mindre risk för sprickor.

Jag har själv aldrig använde Bendar eller Le Tonkinios men hör mycket gott om dom, dock är dom väl enkomponent och där med inte alls lika stryktåliga som en 2K Polyuretan.

Att den hållt i 5-6 år förvånar mig inte alls, tänkt dig båtar som ligger i sol och regn verje dag, det håller
    Ett tips, vänta inte med att lacka om den tills du ser skador i lacken, på båtar gör man så att man slipar lätt och lägger ett tunt lager lack varje år, på så viss slipper man slipa ner till trä rent och sen börja om.

9.    länk #24
    PrinsValiums avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: Stockholm

Jag gjöt in ett par gamla usb-minnen i biltemas lamineringspoxi. Dom var så bulkiga med sina orginalhöljen och kändes oskyddade utan =) Det gick väldigt lätt att fila i epoxin efter att den härdat och den var liksom mjuk snarare än spröd. Jag vet inte hur bra den gör sig som ytbehandling men för att bygga tjocka lager duger den bevisligen. Det är mycket luftbubblor i mitt exempel men det borde gå att undvika om man är lite noggrannare. Sen finns det ju lika många varianter av epoxi som tillämpningar, så dom som är tänkta som lacker fungerar nog bra till det. Jag avslutade med att våtslipa upp till 600 korn (har jag för mig) och stickan till vänster är sedan lackad med vanlig billig vattenbaserad klarlack.
    Lyssna inte på mig, egentligen vet jag ingenting...

10.    länk #25
    Tobbe Arnessons avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2010
    Ålder: 33
    Län: Dalarna

Edit: Blanda epoxin väldigt försiktigt (men grundligt) för att i görligaste mån undvika luftbubblor). Grunda vida kärl är bättre vid blandning då epoxi härdar snabbare ju mindre yta som kan få bort värmen från den kemiska reaktionen.

Ett varningens ord i all välmening: Använd alltid handskar vid epoxikladdande. Se dessutom till att epoxi har härdat ordentligt innan det slipas, ohärdad epoxi är mycket allergiframkallande.

"Du kan bli allergisk mot epoxi redan första gången du kommer i kontakt med det. Det är
    också möjligt att du klarar att jobba med epoxi under lång tid och sedan plötsligt blir
    allergisk."

http://av.se/dokument/publikationer/adi/adi_150.pdf
    Senast redigerad av Tobbe Arnesson 2011-04-06 08:59

11.    länk #26
    krijo1s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007
    Län: Skåne
    Inloggad
    En välkänd epoxy leverantör är west system. Har även del intressant att läsa om gällande tekniker och blandning på sin sida. Finns även en del på youtube.

West system

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson