4 374 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Hjälp med fäste till klädhängare
Jag har sågat ut två av dessa träd i 16mm MDF :
http://karinsinredning.blogg.se/images/2009/kldhngaretrd_27607460.jpg
Jag vill fäste desta precis på samma sätt, men har inga ideer hur jag ska göra.
Just nu är träden utskurna i MDF och ska målas på ett lackeri i helgen. Enda ideer jag kommer på är att måla träden först och sedan montera dessa, men det går inte, eftersom min ide innebär en skruv på framsidan. Vilket jag tror inte kommer se snyggt ut.
Andra är att montera träden och måla dom, men jag vill ha dom i exakt samma kulör och glans som lackeriet gör, eftersom dom ska matcha några garderober.
Väggen dom ska monteras mot är en betongvägg.
http://karinsinredning.blogg.se/images/2009/kldhngaretrd_27607460.jpg
Jag vill fäste desta precis på samma sätt, men har inga ideer hur jag ska göra.
Just nu är träden utskurna i MDF och ska målas på ett lackeri i helgen. Enda ideer jag kommer på är att måla träden först och sedan montera dessa, men det går inte, eftersom min ide innebär en skruv på framsidan. Vilket jag tror inte kommer se snyggt ut.
Andra är att montera träden och måla dom, men jag vill ha dom i exakt samma kulör och glans som lackeriet gör, eftersom dom ska matcha några garderober.
Väggen dom ska monteras mot är en betongvägg.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Jag har ingen aning om vad det kan tänkas finns för modeller men för mig så är en vantskruv en manick med gängor i båda ändarna där gängorna inte har samma riktning, dvs den ena är medsols och den andra motsols...
Använd INTE en vantskruv, öglorna gör att det blir ledat.
En variant är att montera ett par distanser ev någon variant på väggen och sen helt enkelt limma upp trädet.
En annan är att du limmar på klossar med t ex nyckelhålsbeslag på trädet så du sen kan hänga upp trädet på skruvar.
En tredje är att du fräser ner i trädert och monterar samma nyckelhålsbeslag direkt i trädet.
/Kent
En variant är att montera ett par distanser ev någon variant på väggen och sen helt enkelt limma upp trädet.
En annan är att du limmar på klossar med t ex nyckelhålsbeslag på trädet så du sen kan hänga upp trädet på skruvar.
En tredje är att du fräser ner i trädert och monterar samma nyckelhålsbeslag direkt i trädet.
/Kent
Jag tror iofs att Mathias menade att han skulle ha klossar mellan väggen och trädet och sedan spänna fast alltsammans med en eller ett par vantskruvar. Det blir säkert superstabilt men lite overkill. Jag skulle nog också föreslå nyckelhålslösningen.
En ide är att fästa en skruvstift http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=50550050 i väggen och en i trädet därimellan en bit rör med lite tjockare gods typ blåa så lång du vill att trädet skall ut från väggen och och borra två små hål och gänga i en liten stoppskruv.
Fast det bästa vore en högergängad skruvstift i väggen och en vänstergängad i trädet och en bit rör med respektive gängning som en vantskruv
Vet att jag sett sådana men jag hittar inga varken hos Theofils eller Hettich har ej sökt något mera.
Mvh Pär H
Fast det bästa vore en högergängad skruvstift i väggen och en vänstergängad i trädet och en bit rör med respektive gängning som en vantskruv
Vet att jag sett sådana men jag hittar inga varken hos Theofils eller Hettich har ej sökt något mera.
Mvh Pär H
Redigerat:
Små rör av den typen du verkar tänka på (lämpliga för metallskruv, som skruvas i från båda sidorna) finns hos Bauhaus.pär h skrev:En ide är att fästa en skruvstift [länk] i väggen och en i trädet därimellan en bit rör med lite tjockare gods typ blåa så lång du vill att trädet skall ut från väggen och och borra två små hål och gänga i en liten stoppskruv.
Mvh Pär H
--- Mats ---
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Jag menade något som påminner om denna:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135927803
Dock så måste de vara olika gängriktning (som en vantskruv) på de båda gängorna samt lämpliga gängtyper i båda ändarna (för plugg resp mdf).
Fast de andra förslagna lösningarna verkar ju ännu bättre.
Ytterligare en variant är ju liksom en variant på de olkia förslagen ovan:
-ett stift väggen liknande det jag länkade
-lämpligt dimensioner trästav med en gänga för stiftet
-en rondell i trä som fästes i den andra änden på trästaven (skruv/limm/plugg/tapp....). I denna rondell göra några genomgående hål för skruv
Ett par sådana monteras på väggen och mdf skivan skruvas fast med skruv som dras genom rondellerna och in i baksida av skivan....Borde bli rätt stadigt och ganska enkelt att tillverka och hitta prylarna som åtgår. Lätt att demontera blir det också.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135927803
Dock så måste de vara olika gängriktning (som en vantskruv) på de båda gängorna samt lämpliga gängtyper i båda ändarna (för plugg resp mdf).
Fast de andra förslagna lösningarna verkar ju ännu bättre.
Ytterligare en variant är ju liksom en variant på de olkia förslagen ovan:
-ett stift väggen liknande det jag länkade
-lämpligt dimensioner trästav med en gänga för stiftet
-en rondell i trä som fästes i den andra änden på trästaven (skruv/limm/plugg/tapp....). I denna rondell göra några genomgående hål för skruv
Ett par sådana monteras på väggen och mdf skivan skruvas fast med skruv som dras genom rondellerna och in i baksida av skivan....Borde bli rätt stadigt och ganska enkelt att tillverka och hitta prylarna som åtgår. Lätt att demontera blir det också.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "mdf skruvas"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
141 kr inkl moms
Läs mer
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Fräck klädhängare du hittat! Nu när den har varit på näthinnan ett par dagar ser jag att jag skulle kunna ha en sådan lösning också, dock på ett par garderobsdörrar och då skulle de även fungera som handtag.
Är tanken att man använder grenarna för att hänga kläder utan klädhängare (direkt i insydda öglan) samt ett par klädhängare hängandes på väggfästena?
Är tanken att man använder grenarna för att hänga kläder utan klädhängare (direkt i insydda öglan) samt ett par klädhängare hängandes på väggfästena?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden