Hejsan

Jag skulle vilja laminera ihop färgade träbitar för ett projekt, alltså röd grön svart osv. Det handlar om (troligtvis) ceder som ska limmas i typ 6mm lager. Går det att (utan industriutrustning) betsa lite tjockare trä så att man får en jämn färgning rakt igenom på något sätt?

Jag tror inte det är helt enkelt. Det finns företag som håller på med sådant men dom är nog lite hemliga med hur det går till även om den här texten kanske avslöjar lite grann. Ett finskt företag som håller på med genomfärgade produkter.

Ja, det är nog antagligen alltför knepigt att göra hemma. Men tackar ändå, det finska företaget verkar sälja färgad björk i precis rätt dimensioner!

Hej,

Man kan färga trä med ammoniak (fuming på engelska). Har tänkt testa det nån gång men inte har inte gjort det än. Jag vet inte om det funkar på alla träslag.

Lite otrevligt att arbeta med ammoniak men det blir nog bra resultat.

En länk jag hittade: http://www.djmarks.com/stories/djm/Fuming_Wood_47692.asp

/Mattias

Det går med vakuum. Har själv inte provat men jag tänkte prova med faner fram över. Skall tydligen fungera hur bra som helst.

Mvh Pär H

Tjenare ..

Har du kollat valchromat ? det är ganska häftigt, speciellt om man kombinerar lager av olika färger och sedan fräser lite kul grejor av det :) .. jag har ingen som helst anknytning till det företaget eller något annat, så detta är inget dolt annonseringsförsök :P

det svarar inte på din fråga men .. kanske det finns någon ledtråd jag vet inte
det är väl i princip genomfärgad mdf ... jag har testat lite med den svarta varianten
och den ser grå ut när man fär den och sen när man ytbehandlar den (typ oljar in den)
blir den kolsvart

ok det var mina 2 cent ..
lite utanför ämnet men hoppas att mitt tips ändå kan komma någon till gang
//Ken1

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.