Svara Nytt ämne
  1. 2009-09-06 10:10
    Svara | #1

Nykomling Medlem: sep 2009
    Stockholm
    3 inlägg

Köpa sinkningsmall/fräskam

Ska foga bland annat laxstjärtfog. Var kan man köpa en sinkningstillsats med sinkningsmall/sinkningskam till ett hyfsat lågt pris? Jag skulle köpa från Clas Olsson (899kr) men den har utgått. Har letat runt men inte hittat någon. Eftersom jag ska foga då och då i mina hobbyprojekt vill jag inte köpa en allt för dyr sinkningstillsats. Vad gör att priset skiljer sig så mycket? Kan någon tipsa?
    Senast redigerad av Villevillakulla 2009-09-06 10:34 Anledning: sinkning, fräs, fogning, foga, fog,
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-09-06 12:39
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2007
    Östergötland
    153 inlägg
    Gillad 1 gånger
    2 bilder
    Verktygsboden har den här: http://www.verktygsboden.se/?id=56106
    Den ligger ju i samma prisklass iaf och är säkert inte sämre än den som fanns på CO. Sen om den är något att ha vet jag inte....
    Senast redigerad av ottot 2009-09-06 12:48
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-09-06 18:28
    Svara | #3

Snorunges avatar
    Senior medlem Medlem: okt 2007
    54 år
    Dalarna
    624 inlägg

114 bilder
    Jag hade ett sådant sinkaggregat jag köpt på classe, men sålde det för 300:- på konsums anslagstavla.

Aggregatet är robust gjort, men den bygger på tum enheter, vilket medför att kullagret på sinkfräsen ska ha en diameter på 12,7 mm. Dom växer inte på träd i sverige, och den classe sålde (3:e-part) är inte avsedd för aggregatet. Är man nybörjare på sinkning, tar det en jäkla tid innan man hittar felet. Lösningen är att man måste lägga en 6 mm mdf skiva mellan arbetsstycket och kammen.

Dom flesta sinkaggregat har fast kamm och då är det kammen som bestämmer bredden på dina alster. Du har bara att lyda om bredden (om du nu vill ha det snyggt). I classe aggregatets fall är det jämna multippler på 25,4 mm tror jag (25,4, 50,8 osv....). Kan ev vara 12,7 mm.

Vill du själv bestämma bredd på dina alster ska du ha ställbar kamm. Leigh bla har sådana aggregat, och även fasta mönsterkammar. På bilderna och tabellen till dessa ser du hur multipplerna fungerar till dessa. Fungerar lika på classeaggregatet.

Senast redigerad av Snorunge 2009-09-06 18:36

4. 2009-09-06 22:11
    Svara | #4

bengtns avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2007
    stockholm
    820 inlägg
    Gillad 52 gånger
    34 bilder
    Det är kanske mer pengar än du tänk dig, men det är i alla fall den mall står på min önskelista: Grifkins Fräsmall
    /B

5. 2009-09-06 23:53
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: okt 2005
    skåne
    913 inlägg

1 bilder
    bengtn skrev Visa original
    Det är kanske mer pengar än du tänk dig, men det är i alla fall den mall står på min önskelista: Grifkins Fräsmall
    /B
    Vad har den för fördelar som leigh inte har ?mer än priset förstås...Bara nyfiken utan att gå off topic.

6. 2009-09-07 06:35
    Svara | #6

bengtns avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2007
    stockholm
    820 inlägg
    Gillad 52 gånger
    34 bilder
    ikeahantverkaren skrev Visa original
    Vad har den för fördelar som leigh inte har ?mer än priset förstås...Bara nyfiken utan att gå off topic.
    Den är ju inte lika flexibel som en Leigh utan bygger främst på fasta mallar. Fördelen är att den används på fräsbordet, inte med handhållen fräs.
    /B

7. 2009-09-07 08:14
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2007
    Västra Götaland
    201 inlägg
    Gillad 1 gånger
    9 bilder
    Jag köpte en sinktjosan på blocket för ett tag sedan och den så kanonfin ut men när jag kom hem och skulle testa den märkte jag att det fanns en kam till som var skadad. Det visade sig att originalkammen (12,7mm) hade man misshandlat och sedan köpt en ny som var 12mm. Jag har tittat som en tok efter 12mm frässtål men inte hittat något medan 12,7 finns det i vad enda affär. Sedan som det inte är lager på stålet så funkar väl en styrring på 12,7mm utmärkt. Någon som vet var jag får tag på 12mm stål så är jag tacksam.

8. 2009-09-07 08:15
    Svara | #8

Snorunges avatar
    54 år
    Dalarna
    624 inlägg

114 bilder
    bengtn skrev Visa original
    /B
    Den här prylen vänder upp och ned på alla begrepp om sinkaggregat. Kom på att man måste få en grym koll på fräsningen eftersom inte arbetsstycket döljs av mallen.

Till ts angående classeaggregatet kan jag nämna att man fräser båda arbetsstyckena samtidigt i ett moment. Dom andra två aggregaten som nämts här i tråden kräver två moment.

Edit: Upptäcker att man inte kan fräsa halvförtäckta sinkor eller har jag fel?
    Senast redigerad av Snorunge 2009-09-07 08:35

9. 2009-09-07 08:24
    Svara | #9

Snorunges avatar
    54 år
    Dalarna
    624 inlägg

114 bilder
    u95hw skrev Visa original
    Jag köpte en sinktjosan på blocket för ett tag sedan och den så kanonfin ut men när jag kom hem och skulle testa den märkte jag att det fanns en kam till som var skadad. Det visade sig att originalkammen (12,7mm) hade man misshandlat och sedan köpt en ny som var 12mm. Jag har tittat som en tok efter 12mm frässtål men inte hittat något medan 12,7 finns det i vad enda affär. Sedan som det inte är lager på stålet så funkar väl en styrring på 12,7mm utmärkt. Någon som vet var jag får tag på 12mm stål så är jag tacksam.
    Som du nämner så är det enklast att du skaffar en styrring på 12 mm och slipar ned den till samma höjd som mallen är tjock. Då kan du köpa billiga sinkfräsar utan kullager.

10. 2009-09-07 09:42

Snorunges avatar
    54 år
    Dalarna
    624 inlägg

114 bilder
    Säljes för 450:- här och här.

11. 2009-09-07 11:19

Västra Götaland
    201 inlägg
    Gillad 1 gånger
    9 bilder
    Var hittar man frässtål på 12mm? Hittar bara på 12,7mm. Styrring kan man säkert snida till själv om man inte hittar men har för mig att jag hittade det billigt på biltema. Hela tanken med den billiga sinksatsen vara tt testa å lära mig så jag vill inte lägg allt för mycket pengar.

12. 2009-09-07 13:23

Snorunges avatar
    54 år
    Dalarna
    624 inlägg

114 bilder
    Tror inte man kan tillverka kullager på 12 mm i ytterdiameter och samtidigt ha en innerdiameter på 6 mm. 13 mm finns, men det hjälper inte dej.

Se Toolbox.
    Senast redigerad av Snorunge 2009-09-07 14:21

13. 2009-09-07 13:37

Västra Götaland
    201 inlägg
    Gillad 1 gånger
    9 bilder
    Behöver inte kullager utan bara själva stålet som är brett längst ner och sedan smalnar av och är 12,7mm på bredaste stället. Men det jag behöver är ett stål som är 12mm på bredaste stället då den kammen jag har har en delning på 12mm (24m mellan topparna) Eftersom det tydligen finns en sådan kam så borde ju frässtålet oxå finnas, eller? Istället för kullager så använder jag styrring, borde funka.

14. 2009-09-07 14:37

Snorunges avatar
    54 år
    Dalarna
    624 inlägg

114 bilder
    Ahhh.... Nu vet jag inte vilket aggregat du har om det är classes där du sinkar i ett moment. Om du sinkar i två moment så behöver du inte bry dig om exakt 12 mm. Det som är viktigt är diametern kontra vinkeln på fräsen. Det måste anpassas efter godstjockleken på materialet. Leigh visar här hur det fungerar.

15. 2009-09-08 00:04

Mr Handymans avatar
    Moderator Medlem: jun 2007
    Stockholms län
    2 890 inlägg
    Gillad 9 gånger
    37 bilder
    Har Festools VS-600, men har inte hunnit använda det än. Det är ju betydligt mindre sofistikerat än Leigh D4 givetvis, men jag tror att jag kommer klara mig på det ett bra tag i alla fall.

Liknande ämnen

1. Smaragdthujefråga: Att Köpa eller inte köpa. det är frågan
    av Stroker i forum Träd, buskar, häckar & gräsmattor
  2. att köpa allt själv eller köpa sats?
    av FamiljenT i forum Lösvirke & timmerhus