Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    PrinsValiums avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: Stockholm

Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan

Jag letade lite halvhjärtat och fann ingen liknande tråd så här kommer den. Posta bilder på era färdiga hobbysnickrade möbler och inredningsföremål som ni blev sådär extra nöjda med. Inga byggrapporter här, bara bilder på färdiga projekt.

Jag går ut hårt själv så kanske någon annan också vågar...

Det är många års helgnöjen så känn er inte alltför överväldigade. Kan ni se det gemensamma temat?...

Hushållspappershållare, intrikat fogning som inte syns i botten.

Två lampor till köket

Pepparkvarnar, har blivit lite av min specialitet. Mest i ek och numera med inlägg av valnöt.

Vitrinskåp/bokhyllor, sidorna är för tillfället "stegar" fyllda med vitt tyg limmat på björkplywood. Kommer eventuellt ersättas med ekplywood eller iaf betsas lite mörkare på insidan.

Sängstomme 2 st 105x200cm-madrasser, det är skönt med mycket plats =) Inget egentligen jätteavancerat, bara mycket ekskiva från bauhaus och en hel del arbete med kapsåg och överhandsfräs och slipmaskin inte minst...

Tavelramar i valnöt

Bordet är förresten egen produktion också, visserligen av färdiga skivor. Och griffeltavlan bakom dessutom, tavelfärg på eternitskiva och ekram.
    Senast redigerad av PrinsValium 2009-08-19 17:39

2.    länk #2
    Daniel_Ns avatar
    Moderator Medlem: Sep 2005
    Län: Skåne

Verkligen snyggt prinsen! Visa gärna fogningen i botten också, vi tittar gärna

3.    länk #3
    PrinsValiums avatar

Ok då, en liten utläggning kan väl kanske accepteras... Ser inte så mycket ut för världen kanske

Barnen som i vanliga fall har slöjd i salen jag håller till i brukar få göra en sån fog som ett rent arbetsprov. Från färdighyvlat virke skulle jag gissa annars vore det lite väl elakt... Så fort jag såg uppgiften insåg jag dock vad den var ämnad att användas till =) Jag fuskade såklart med bandsågen och finlirade med stämjärn. Kom själv på idén att ta ur lite överst på dom två undre bitarna så dom glider upp lite extra och döljer fogen. Sen är det bara att slipa plant i botten. Jag gjorde en sketchup som jag tror konstruktionen framgår av.

4.    länk #4
    Mr Handymans avatar
    Moderator Medlem: Jun 2007
    Län: Stockholms län

Den fogen var intressant. Dubbelfog eller vad man ska kalla det. väldigt intrikat.

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Östergötland

Hehe, är kökslampan gjord av absolut flaskor?
    Snygga prylar!

6.    länk #6
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Dubbelfog eller vad man ska kalla det.
    Trippelfog borde va mer "passande". Snyggt jobbat!

7.    länk #7
    PrinsValiums avatar

Hehe, är kökslampan gjord av absolut flaskor?
    Snygga prylar!
    Javisst =) Letade efter en bättre bild men jag fick ta en ny istället.

Det skulle onekligen vara snyggare om man kunde borra hål i flaskhalsen och dra in sladden genom det och ha lite snyggare låsning på ovansidan. Faller iofs på att sladden är fastlödd och inbyggd i änden utan lamphållare (do'h..). Det här är dock prototyp två av lampan. Den första slöjdades på tills den inte höll ihop längre... Så det finns väl inget som stoppar ännu en version :-P

Jag är iaf evinnerligt trött på "Vanilla Sky"...

Och tack för allt beröm. Och en upprepning av uppmaningen till andra att posta sina egna alster.

8.    länk #8
    Daniel_Ns avatar
    Moderator Medlem: Sep 2005

Trippelfog borde va mer "passande". Snyggt jobbat!
    Yupp, riktigt cool fog!

9.    länk #9
    phls avatar
    phl
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Vad är det för behandling av dörrarna på vitrinskåpet?
    Gör man fel får man lida.

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2006

Motorbord

vad man kan göra med en gammal volvo 760..... det vart en del jobb att rengöra den!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	1.jpg
Visningar:	432
Storlek:	75.4 KB
ID:	31010  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	2.jpg
Visningar:	774
Storlek:	63.5 KB
ID:	31011  

Upptäkter görs ofta då man inte följer instruktionsboken....

11.    länk #11
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009

Javisst =) Letade efter en bättre bild men jag fick ta en ny istället.

Det skulle onekligen vara snyggare om man kunde borra hål i flaskhalsen och dra in sladden genom det och ha lite snyggare låsning på ovansidan. Faller iofs på att sladden är fastlödd och inbyggd i änden utan lamphållare (do'h..). Det här är dock prototyp två av lampan. Den första slöjdades på tills den inte höll ihop längre... Så det finns väl inget som stoppar ännu en version :-P

Jag är iaf evinnerligt trött på "Vanilla Sky"...

Och tack för allt beröm. Och en upprepning av uppmaningen till andra att posta sina egna alster.
    Skulle det inte kunna vara en lösning att använda korkarna som det...

Om du nu lyckas lösa kablarnas dragning förstås...
    Mvh Paul

12.    länk #12
    bigsnuckes avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2006
    Län: Östergötland

vad man kan göra med en gammal volvo 760..... det vart en del jobb att rengöra den!
    Häftig!! Men, j....r vad stryk jag hade fått av min fru om jag gjort likadant...

13.    länk #13
    PrinsValiums avatar

Ja, jävlar, du vinner mot mina Absolut-projekt i kategorin "saker som inte hör hemma här" =D

Skulle det inte kunna vara en lösning att använda korkarna som det...

Om du nu lyckas lösa kablarnas dragning förstås...
    Absolut-korkar är jäkligt slimmade men kanske kanske att det skulle kunna fungera...
    Senast redigerad av PrinsValium 2009-08-22 14:52

14.    länk #14
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009

Jo, jag vet ju det med...

Men yttermåttet på korkarna är ju dock större än gängorna på glaset...

Testa att borra hål i halsen för kablarna med ett glasborr vilket borde gå eftersom det är ganska kraftigt glas i dessa flaskor...
    Mvh Paul

15.    länk #15
    PrinsValiums avatar

Vad är det för behandling av dörrarna på vitrinskåpet?
    Jag är rätt säker på att det är våtslipat med 50/50 tung-olja/balsamterpentin, papper 240 eller 320 kanske. Sedan uppolerat med en trasa bara. Man blir lite yr efter ett tag men fint blir det...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42