Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
...
  1.    länk #481
    Junior medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne

Hur har du gjort gjort ramen till dörren?
    Ram av 19 mm MDF och spegel av 6 mm MDF. Fräste spår i rambitarna som spegeln sitter i. På de bägge stående bitarna fortsatte jag spåren hela vägen upp och ner och på övre och undre bitarna fräste jag ett spår även i kortsidorna. I det spår som då bildades satte jag "kex" av 6 mm MDF. Allt limmades ihop. Hoppas att det gick att förstå.

2.    länk #482
    Saxpys avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005

Inga problem att förstå. Jättesnygg hylla förresten. :-=

3.    länk #483
    Skånelängans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008

Snygg hylla!
    Har du gjort något speciellt för att få snyggt avslut på ändträ på dina mdf-skior eller det behövdes inte innan målning?

4.    länk #484
    Junior medlem Medlem: Feb 2007

Snygg hylla!
    Har du gjort något speciellt för att få snyggt avslut på ändträ på dina mdf-skior eller det behövdes inte innan målning?
    Tack
    Jag brukar måla kanterna först en gång med grundfärg. Det som då reser sig slipar jag ner (180 eller 240 korn). Sen ett lager grundfärg till på alla sidor. Om det behövs slipar jag sedan lätt med t ex 320-kornspapper för att sedan måla två gånger med slutfärgen. I detta fallet använde jag vattenbaserade färger.

5.    länk #485
    Nykomling Medlem: Sep 2007
    Län: Uppsala

Tripp trapp kvällsprojekt

Kvällsprojekt; Tripp Trapp wannabe... byggd av 6,5 mm björkply som limmats till behövd tjocklek, 19,5mm till "stolsramen" och 13 mm till sitt/fotbrädan. Ryggstödet är av 5 limmade lager 4mm björkply som är tvingad/välvd i hemmabyggd form.
    Ryggstödet sitter med 3 st 6mm dominos på varje sida och dominon har även använts till plywooddelarna nedtill på stolen. I de två stora vinkelförbindningarna har jag använt hemmagjorda plywooddominos.. två på varje sida..

Senast redigerad av akromat 2012-02-05 15:51

6.    länk #486
    woodchucks avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2011

Snyggt!

/woodchuck

7.    länk #487
    Nykomling Medlem: Jun 2004
    Län: Stockholm

Ser väldigt proffsigt ut.
    Vad väger den? Mina småttingar puttar runt sina Brio-stolar rätt duktigt, så jag
    ser fördelar med lite tyngre stolar....för pappas eget lugn, alltså :-)

//UffeJ

8.    länk #488
    Nykomling Medlem: Sep 2007

den väger mindre än originalet, ca 2/3 av vikten, originalet ligge rpå 13kg om jag minns rätt, den här ca. 7-8kg. Originalet är i solitt trä förutom fot och sittskivan som är i plyfa..

9.    länk #489
    PrinsValiums avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009

Det blir inte mycket träslöjd gjord nuförtiden... Men härom veckan hjälpte jag en kille att forma till en skiva till ett soffbord. Vi projicerade en kvadrant av formen på en plywoodskiva som sågades, hyvlades, och slipades till rätt form. Sedan grovsågades limträskivan och frästes längs plywoodmallen.

Här är resultatet. Avrundningen av kanten är det jag som stått för också men utöver det är det på inget sätt min produktion.

Det var lite av ett beställningsjobb. Så jag passade på att ta lagom betalt för att ha råd med cobolts fetaste mallfräs 307-945 =D Det var egentligen första gången jag fräste efter mall. Det ska jag nog göra fler gånger, det gick ju riktigt smidigt.

Lyssna inte på mig, egentligen vet jag ingenting...

10.    länk #490
    woodchucks avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2011

Snyggt! Coolt underrede var det också. Är det från en slaktad gammar möbel eller är det nytillverkat?

/woodchuck

11.    länk #491
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2003
    Län: Jämtlands

snyggt. Har du lackat det själv också?
    Glad i hågen
    - med hammaren och sågen

12.    länk #492
    PrinsValiums avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009

Som sagt så har jag egentligen bara fräst till skivan. Han som byggt bordet har beställt underredet från någon granne som hobbysvetsar hemma i garaget =) En pensionerad smed har jag för mig. Så inget konstigt alls.

Jag tycker bordet blev snyggt. Lacken är en intressant touch, och underredet speciellt. Det är nog inte riktigt min stil dock =)
    Lyssna inte på mig, egentligen vet jag ingenting...

13.    länk #493
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Blogginlägg: 3

Lite trädgårdsmöbler...
    http://www.byggcoach.com/designade-tradgardsmobler/

/Kent

14.    länk #494
    Forumgud Medlem: Jul 2007

Snyggt och stilrent. En fråga jag har är om den flyttbara vinhållaren, du valde att göra fästet i metall. Är det ett val du skulle göra om du gjorde den idag med?

-- Mats ---
    Hemsida här.

15.    länk #495
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Blogginlägg: 3

Tack.
    Upphängningen hade jag även idag gjort precis som den är på bilderna, smäckrare med rostfritt i hängarna.

/K

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42