Skriv svar Nytt ämne
Läst 18 226 gånger · 68 svar · 23 bevakar · 0 gillar
  1. 2011-08-17 18:31

Nykomling Medlem: nov 2007
    västernorrland
    36 inlägg

Färg och form

Hej!
    H: Tack! Jag hade en burk över av International, Interlux super, högblank som jag målade med och denna gång hade jag strukit lack på kvistarna. Eftersom den är högblank så syns ju skavankerna mer, men på håll ser det bra ut och det duger för mig. Den blir lättare att rengöra med den högblanka färgen vilket är en fördel.
    T: Jag tror också att den skulle vara ännu skönare med skålat ryggstöd så om jag bygger fler så blir blir skålat.

2. 2012-02-04 21:13

Nykomling Medlem: feb 2012
    Dalarnas
    2 inlägg

Hej Thomas59

Har du ritningarna kvar på Adirondackstolarna och borden, har du fotpallarna med? vill du skicka mig dem?

Tack på förhand

3. 2012-02-04 22:13

Thomas59s avatar
    Forumgud Inloggad Medlem: feb 2008
    Stockholms län
    2 663 inlägg
    Gillad 122 gånger
    hempa71 skrev Gå till ursprungsinlägg
    Hej Thomas59

Har du ritningarna kvar på Adirondackstolarna och borden, har du fotpallarna med? vill du skicka mig dem?

Tack på förhand
    Stolen: http://colorama.chainformation.com/D...ritning_mm.pdf

Fotpallen och bordet byggde jag på fri hand så dem finns det inga ritningar till.

4. 2012-02-04 23:12

vojmas avatar
    Forumgud Medlem: aug 2006
    Norrbotten
    2 333 inlägg
    Gillad 145 gånger
    Thomas59 skrev Gå till ursprungsinlägg
    ------Bokstävena R och E funka dåligt på mitt tangentbod och ibland orka jag inte gå tillbaks och koa------
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=83037
    Ingenting är så oviktigt att det inte bör göras tillräckligt bra!

5. 2012-02-05 00:48

Nykomling Medlem: feb 2012
    Dalarnas
    2 inlägg

Tack Thomas

6. 2012-02-05 08:13

PrinsValiums avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: apr 2009
    Stockholm
    320 inlägg
    Gillad 5 gånger
    Köp ett riktigt tangentbord istället så knapparna inte lägger av efter ett par veckor =P
    Lyssna inte på mig, egentligen vet jag ingenting...

7. 2012-02-05 09:35

Thomas59s avatar
    Stockholms län
    2 663 inlägg
    Gillad 122 gånger
    Haha, ja de e ju ingen dum idé. Har faktiskt tt trådlöst tangntbord som jag lägger PÅ laptoptangntbordet ibland men det är lite bökigt.

Just denna dator ska dock inom kort utrangeras (skrotar alla datorer hmma till förmån för Mac) men tjänstgör i väntan på det som "soffdator" så det får duga.

En kommentar till itningen jag länkade till ovan är att måttn är översatta från tum och att exakt samma virkstjocklk som anges i itningn kan vara svår att hitta (det diffar på några millimeter mot svensk standardtjocklek) så man får tänka till lite då man överför ritningen till det virke man ska såga. För de flesta bitar spelar det dock ingn roll.

8. 2012-04-18 19:37

RickyBruchs avatar
    Junior medlem Medlem: apr 2007
    Södermanland
    65 inlägg
    Gillad 2 gånger
    Nu är det ju dags för säsong igen, och årets arbeten är väl redan igång för de flesta.

Funderade på att ge mig på en till Adirondack nu till våren, har gjort två hittills. Denna gång tänkte jag gå upp i kvalitet och dimension litegrann. Hittade ett bra pris på min lokala XL-bygghandlare. Vad tror ni, borde ge en robust och fin stol efter lite slipning?

28x120mm Trallvirke Obh Furu Kärnfuru - 21,28kr / löpmeter

eller kanskle Beijer Byggs Sibiriska Lärk Trall

Sibirisk lärk 28x120mm - 30kr/löpmeter

Vad tror ni blir bäst?

9. 2012-04-18 22:45

Thomas59s avatar
    Stockholms län
    2 663 inlägg
    Gillad 122 gånger
    RickyBruch skrev Gå till ursprungsinlägg
    Nu är det ju dags för säsong igen, och årets arbeten är väl redan igång för de flesta.

Funderade på att ge mig på en till Adirondack nu till våren, har gjort två hittills. Denna gång tänkte jag gå upp i kvalitet och dimension litegrann. Hittade ett bra pris på min lokala XL-bygghandlare. Vad tror ni, borde ge en robust och fin stol efter lite slipning?

28x120mm Trallvirke Obh Furu Kärnfuru - 21,28kr / löpmeter

eller kanskle Beijer Byggs Sibiriska Lärk Trall

Sibirisk lärk 28x120mm - 30kr/löpmeter

Vad tror ni blir bäst?
    Är ingen virksexpert men lärk har jag läst ska vara lite bångstyrigt och slå sig/vrida sig och eftersom kärnfurun är billigare så röstar jag på den. Själv har jag ju också gjort mina stolar kärnfuru och dom ser som nya ut trots att dom står ute året runt.

Tjockleken 28 mm funkar nog. Det blir dock en ganska tung stol. Själv använde jag 22 mm vill jag minnas och det blev perfekt.

Läs mer

1. Varför finns inte små vattenkraftverk att köpa?
    av ejwbegysv i forum Solvärme & vindkraft
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 14:33
  2. Varför bygga?
    av Mli i forum Övriga diskussioner
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 15:22
  3. Varför ska jag köpa en Calmar v33?
    av mith i forum Biobränsle
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 14:32
  4. [m]: Varför ska jag köpa en Calmar v33?
    av MathiasS i forum Värme allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 10:49

Taggar