Skriv svar Nytt ämne
  1. 2009-03-31 09:29
    Svara | #1
      
    Gruvbergets avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2009
    Dalarna
    662 inlägg
    Gillad 21 gånger
    71 bilder

    Vertikalfräs med kutter & stål

    Hej! Jag har nu gått från handöverfräs i maskinbord till en helt ny Moretens MF30 med riktig kutter. En best på 375 kg som säkert kan skala bort mina fingrar om jag inte vet vad jag gör. Jag är händig, men kan inte ett dyft om vertikalfräsar. Vet knappt hur jag monterar kuttern och stålen i den (Toolbox prylar). Så tips på bra bok, filmklipp eller annat? Logosol har bra finsnickarkurser, men jag vill komma igång nu.
    För det första: skären (kuttern) ska väl rotera mot virket när det förs in eller hur? Blir lite förvirrad av medfräsning och motfräsning (motfräsning är tydligen livsfarligt utan mataraggregat)
    Ska kuttern sitta långt ner eller upp på spindeln? (maskinens spindel går att justera precis hur man vill så det spelar ingen roll i sig för maskinen)

    Så har någon bra tips så är det välkommet!

  2. 2009-03-31 18:57
    Svara | #2
      
    Nykomling Medlem: mar 2009
    stockholm
    1 inlägg

    Hej
    Kul att du köpt hem en egen bordsfräs, vertikalfräs.
    Med medmatning menas att du matar ämnet MED kutterns rotationshåll, dvs. om du matar in biten från höger till vänster och kuttern snurrar medurs. Detta bör endast göras med ett matarverk annars finns risk för att kuttern sliter ämnet ur dina händer och dina fingrar kan följa med in i kutterns verkningsområde. Motmatning är det som oftast används dvs man matar ämnet MOT kutterns rotationshåll, från vänster till höger om kuttern snurrar medurs.
    Vissa kan uppleva det som skrämmande när det slår i biten vid motmatning men är man försiktig och tar det pö om pö så är det inga problem.
    Du kan tillverka en bräda med en litet handtag på för att kunna skjuta på biten bakifrån med. Det hjälper dig att hålla fingrarna ifrån kuttern.
    Är man försiktig är det inga problem att köra med medmatning utan matarverk men ta det sakta i början, lite åt gången.
    Var du sätter kuttern spelar egentligen inte så stor roll. Om du kan tilta axeln så kan du behöva sätta kuttern högre upp. Annars brukar jag alltid sätta den så långt ner som möjligt dock med EN distansring längst ner.
    Att tänka på... muttern som håller fast allt SKALL alltid gängas på så att ALLA gängor används.
    Lycka till
    Putte verkstadssnickare

  3. 2009-04-01 05:42
    Svara | #3
      
    Finns bra böcker som används i skolorna som beskriver en hel del. Kolla på biblioteket. Var dock åratal sen jag läste dem så jag har helt glömt vad de hette.

    Kör med minsta möjliga öppning i bord och mellan anhållen, dit med alla skydd och dubbelkolla att kuttern kan rotera samt att _allt_ sitter helt fast innan du startar.
    Är nämligen väldigt lätt att glömma att spänna något och en vertikalfräs är noll förlåtande emot sådant.

    Det är motfräsning man normalt använder, kuttern roterar motsols/moturs och man kör från höger till vänster.

    Använd endast frässtål som är avsedda för manuell matning om du inte har matarverk.

    Är säkrare att ställa in höjden så att enbart skärande delen av kuttern är ovanför bordet, tyvärr är vissa av Toolbox's TB-90 stål gjorda för att fräsa ovanfrån, vilket är förbannat otrevligt.

    Vid tappfräsning måste ämnet spännas fast på släden och gärna med en bit bakom som tar urslagen. Glöm att hålla fast bitarna med handkraft som man gör på justersågen.

    Kurvfräsning med kullager och mallar är ett kapitel för sig, men anar du i första hand tänker börja fräsa med de raka anhållen?

    /Kent

  4. 2009-04-01 06:13
    Svara | #4
      
    manduss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jul 2006
    274 inlägg
    Gillad 1 gånger
    40 bilder
    Här är en bok du kan fjärrlåna från Linköpings bibliotek.

    http://libris.kb.se/bib/6128616

    Den har några år på nacken dock.

    Fine Woodworking finns många artiklar, de flesta kräver gratis medlemskap.

  5. 2009-04-01 08:36
    Svara | #5
      
    Gruvbergets avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2009
    Dalarna
    662 inlägg
    Gillad 21 gånger
    71 bilder
    Tackar för så bra svar! Jag suger åt mig all kunskap jag kan få.!

    Spindeln verkar bestå av en massa bitar med olika tjocklek, så jag plockar alltså ur motsvarande delar med samma höjd som kuttern så att jag kan gänga i botten?

    Fördelen med denna maskin är att spindeln går att tilta både bakåt och framåt, justerbar hur man vill.

    Just nu skulle jag vilja fräs en ganska djup fals men har bara Toolbox raka stål med litet utstick (9001?), kan jag ändå fräsa en djup fals (typ 20 mm?) stegvis så att jag går in djupare på kuttern än vad stålen sticker ut?

    Kurvfräsning kommer det också, men jag har inte sådana skydd och man måste väl ha kullager på spindeln som man styr mot? Dyra grejer antar jag?

    Boken ska jag köpa från Bokus, perfekt! Tack för tipset
    Senast redigerad av Gruvberget 2009-04-01 12:01

  6. 2009-04-01 19:06
    Svara | #6
      
    Så länge det är stålet som skär så är det inga problem att gå djupt.

    För kurvfräsning så behövs i första hand ett kurvanhåll alternativt kullager, kruxet är bara att den som försöker sig på att köra samma teknik som på en handöverfräs i bord blir av med fingrarna eller annat snabbare än man hinner blinka. Skydd ovanför fräsen är ett absolut måste och likaså olika dimensioner på kullagret om man inte kör med anhållsring.

    Kullagrerna är inte speciellt dyra, kolla på Toolbox men skydden kan ibland kosta en del, de är dock ett absolut måste.

    Detta momentet är nog ett av de som orsakar flest skador och man vill absolut inte att arbetsstycket kastar. Ärligt talat är detta nog det enda momentet som jag är lite rädd för, ett enda misstag så åker fingrar, hand eller delar av armen och det sker blixtsnabbt.

    /Kent

  7. 2009-04-01 22:03
    Svara | #7
      
    mattiaswahlbergs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: aug 2004
    Västra Götaland
    197 inlägg

    6 bilder
    Gruvberget skrev Visa original
    Kurvfräsning kommer det också, men jag har inte sådana skydd och man måste väl ha kullager på spindeln som man styr mot? Dyra grejer antar jag?
    På min ElektraBeckum kombi ser det ut som en böjd metall ram man styr mot. Har ingen bra bild men delarna på följande sida illustrerar hur det ser ut:

    http://www.metabo.se/Tillbehoerskata....0.html#166793
    ---
    Mattias

  8. 2009-04-02 14:39
    Svara | #8
      
    Snorunges avatar
    Senior medlem Medlem: okt 2007
    53 år
    Dalarna
    624 inlägg

    114 bilder
    snickarboden skrev Visa original
    För kurvfräsning så behövs i första hand ett kurvanhåll alternativt kullager, kruxet är bara att den som försöker sig på att köra samma teknik som på en handöverfräs i bord blir av med fingrarna eller annat snabbare än man hinner blinka. Skydd ovanför fräsen är ett absolut måste.
    Håller inte riktigt med dig. Undantag finns faktiskt. Det är faktiskt skillnad på fräsar och fräsar. Ska jag mallfräsa profiler med stor dynamik så vill jag se hur kullagret träffar mallen. Gör man inte det så anser jag att man leker med elden ( det är som att springa runt i rusningstrafik med ögonbindel ). Och fräser du mallar med stor dynamik så skulle även skyddet ta i arbetsstycket. Visst är säkerhet det viktigaste, men man kan faktiskt höja säkerheten på annat sätt. Jag brukar spänna fast mall och arbetsstycket i X-Y bordet och köra med "joysticken". Sen måste man ställa in slaglängden på släden åt bägge hållen så centrum på kuttern går exakt i kanterna på mallen. Kuttern får aldrig gå över kanten så att kuttern kan "greppa" om kortsidan. Då finns risk för att man får en fullträff på "pärleporten".

    Har man inget X-Y bord utan bara släde, så måste man ha ett tvärs anhåll just för att förhindra ev. backslag. Lika viktigt här med rätt inställd slaglängd på släden. Fingrarna måste man alltid ha framför mallen och aldrig på samma sida som kuttern.

    Har man ingen släde heller så ska man inte ens tänka tanken på mallfräsning. Använd då den bordsmonterade överhandsfräsen istället.

    Fräser man som vanligt med anhåll så ska givetvis allt vad skydd heter monteras och även dubbelkollas.

    Kan nämna att snubben jag köpte min MF30 av skulle fräsa ett mycket litet jobb. Han monterade i en MEC märkt kutter (utan säkerhetsstål) av bekvämlighet med motiveringen att "det är ju så litet moment jag ska göra". Det kunde ha blivit det sista han gjorde. Märket i anhållet finns kvar än( inget som stör precisionen ). För att åstadkomma ett sådant märke ska man slå väldigt hårt med en stor slägga.

    Sen ska man bara mallfräsa plant och nedför och aldrig uppför. Men det är en annan historia.
    Senast redigerad av Snorunge 2009-04-02 17:08

  9. 2009-04-02 16:39
    Svara | #9
      
    Snorunges avatar
    Senior medlem Medlem: okt 2007
    53 år
    Dalarna
    624 inlägg

    114 bilder
    Gruvberget skrev Visa original
    Kurvfräsning kommer det också, men jag har inte sådana skydd och man måste väl ha kullager på spindeln som man styr mot?
    Om du inte använder styrkullager till din MF30 så finns ett tillbehör till X-Y bordet som bara är avsett att användas ihop med det. Mallen ska då fästas i kanten på X-Y bordet med 2 skruvar. Mallen ska gå mot en "styrpinne" som finns i 4 modeller (storlekar). Den minsta är en pinne med diam. 8 mm. Dom andra 3 är halvcirklar i olika storlekar.

    Vad beträffar kullager så tar Toolbox ca 150:-. Köpte samma på classe för 19:- på utförsäljning och det fungerar hur bra som helst.

    DSC03169.jpg (93 visningar)
    Hållarna för fräsmallen i X-Y bordet är undanfällda på bilden av säkerhetsskäl.

    DSC03168.jpg (58 visningar)
    De 4 olika modellerna av "styrpinnar".

  10. 2009-04-03 09:44
      
    Gruvbergets avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2009
    Dalarna
    662 inlägg
    Gillad 21 gånger
    71 bilder
    Det var inte så enkelt allt detta som jag trodde...
    Jag har MEC-kutter/ stål inköpt, vet att det är fel, men betala dubbelt så mycket för MAN-grejer tog verkligen emot. Förstår inte skillnaden? Vad har säkerhetsstålen egentligen för funktion? Alla gamla gjutjärnsfräsar a lá Jonsered o dyl kan väl knappast haft sådana säkerhetsgrejer för 50 år sen? Ser massor av dessa maskinerna runt om i landet, ser också att Jula säljer en billig frässats utan säkerhetsstål, men det finns kanske bra statistik från akuterna runt om i landet?
    Nu spetsar jag till frågan för jag blir lite skärrad över det där med MEC och MAN och personskador, bra att vi diskuterar saken dock! Åsikt/ fakta?

    Bra tips om kullager! Det är alltså inget special med det! Sånt har jag "på lager"

    Ser på dina bilder att du har en kutter monterad, är det bara för demo? Dvs jag ser inga "distansringar" och mutter monterad på spindeln?

    Hur nära bordet ska kuttern ligga? Är det bara någon millimeter fri passage som gäller eller? Hur får man främre skyddsplåten på utsugshuven att ligga framför anhållen? har sett det på nån demo-film, men får inte till det, huven tar ju i bakom anhållen, det är väldigt trångt med justerenheterna/ gejdrarna där bakom.

    Det blir många frågor med Moretens är ju inte mästare på support eller fina instruktionsböcker, på det viset kanske det vore bättre att jag köpt från Logosol som har support.... Så jag hoppas på dig MF30 ägare :-)

  11. 2009-04-03 11:00
      
    Snorunges avatar
    Senior medlem Medlem: okt 2007
    53 år
    Dalarna
    624 inlägg

    114 bilder
    Angående MAN och MEC så visst är MAN dyrare. Men säkerhet koster och den smällen måste man ta. Skillnaden är att du ska ha dubbla uppsättningar stål. Dock är paret med säkerhetsstål billigare eftersom det inte finns någon skärpa på dessa. Dess uppgift är att skjuta ifrån arbetsstycket på ett mjukt och behagligt sätt ifall man råkar mata på för snabbt. Nivåmässigt sitter detta stål nån tiondels mm under det riktiga stålet. Tänk dig att du står framför ett högt plank utanför ett Hells Angels hak. Så länge du står där går det bra. Men försöker du titta över planket kommer du få skallen krossad. Ungefär så funkar en MAN märkt kutter.

    Och det fanns inga MAN märkta kuttrar för 50 år sedan, men då stod olyckorna som spön i backen.

    MAC får bara användas i flerspindliga hyvlar och vertikalfräsar med matarverk. Skulle du få ett backslag från en sådan kutter ska du vara glad om du överlever. Och då spelar det ingen roll om du gått på anabola sen nappflasketiden. Kraften är så enorm att den stansar plankan rakt igenom magen på dig och dina tarmar kommer att hänga som jilanger i lysrören. Ett råd är att du lämnar tillbaka det eller säljer det på blocket.

    Jo det är mycket riktigt en "demo" om min fastsättning av kuttern. Vad beträffar kullager går det med vilket "bondkullager" som helst. Skulle det skära så händer inget ändå. Och det skulle ju synas om det börjar ryka om mallen.

    Ligg så nära som möjligt med kuttern typ nån mm.

    Begriper inte riktigt vad du menar med att utsugshuven främre skyddsplåt inte kan ligga framför anhållet. Brukar inte vara nått problem. Utsugshuven är delad i 2 sektioner och utdragsbar ( teleskopisk ). Har du rätt huv monterad då? Jag har 3 olika huvar beroende på vad jag ska göra.
    Senast redigerad av Snorunge 2009-04-03 11:35

  12. 2009-04-03 15:46
      
    Snorunges avatar
    Senior medlem Medlem: okt 2007
    53 år
    Dalarna
    624 inlägg

    114 bilder
    Gruvberget skrev Visa original
    ser också att Jula säljer en billig frässats utan säkerhetsstål,
    Hmmm..det är verkar väldigt hemligt. Jag har ju köpt deras frässats till ungefär samma pris. Och jag har säkerhetsstål. Men jag kan inte se några sådana stål på bilden nu. Ska kolla upp det här nästa gång jag ska på Jula.

    DSC03175.jpg (94 visningar)
    Så här ser min Jula frässats ut. Till höger ser du säkerhetsstålen är spegelvända och svarta. Just för att dom är svarta så kanske dom inte syns på bilden. En mer skrämmande tanke är att Jula haft en 20% -ig prishöjning med senaste katalogsläppet, och för att kunna hålla samma pris köper man in frässatser utan säkerhetsstål. Men så fräcka kan dom väl inte vara?

  13. 2009-04-03 16:03
      
    Mina TB90 stål har inte heller heller avvisare så man tar det jäkligt lugnt kan jag säga. Till pluskontot hör att det är en liten kutter men liten tröst om det smäller.
    En annan av riskerna är att en bit av stålet flyger av, det är som en pistolkula som kommer flygande.

    Frässtål och kuttrar från 50-talet använder man inte idag, om man nu inte prompt vill bli av med livet förstås. De är veritabla dödsfällor milt sagt.

    Vertikalen är nog den enda maskin jag har direkt respekt för, minsta misstag är förödande där och är den maskintypen som tuggat i sig flest fingrar, händer eller orsakat dödsfall.

    Jämför med en motorsåg, tror inte någon vill gå ut och jobba med en motorsåg från 50-talet som saknar alla former av skydd.

    Gillar anhållen som Moretens kommit på, det ser mer än lite smart ut.

    /Kent

  14. 2009-04-03 21:14
      
    Gruvbergets avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2009
    Dalarna
    662 inlägg
    Gillad 21 gånger
    71 bilder

    Säkerhetsstål....

    ...fasiken alltså, så det verkar alltså som att jag begått en tabbe då som köpt utan säkerhetsstål?
    Snålheten bedrar visheten?

    Men om jag skulle köpa ett mataraggregat då? (Fast då kan jag ändå inte kurvfräsa med MEC-kutter...)
    Eller kan jag komplettera separat med säkerhetsstål till de profiler jag har och köpa en ny kutter bara?
    Julas kutter fungerar den med TB90-stål? Är den okej tycker du?
    Jag har nog fel om Julas kutter kanske, det tänkte jag inte på eftersom den satsen är så oerhört billig jämfört med Toolbox.

    / Esbjörn

  15. 2009-04-03 21:49
      
    Snorunges avatar
    Senior medlem Medlem: okt 2007
    53 år
    Dalarna
    624 inlägg

    114 bilder
    Mataraggregat behöver du bara om du ska masstillverka lister el dyligt.

    Om stålen har säkerhetsstål till den profilen kan du göra det.

    Sen undrar du om julas kutter fungerar den med TB90-stål?
    Har inga sådana stål men tittar man på bilderna så skulle jag bli förvånad om de inte skulle passa. Jag är nästan hundra på att dom passar. Vid tillfälle så kanske jag ska köpa TB-90 stål och testa. Har du sånna stål är det bara att ta med dig till jula och testa.

    Ska du mallfräsa tycker jag du ska skaffa en sådan kutter jag har på bilden med vändskär. Då behövs inga säkerhetsstål. Kuttern i sig själv är säkerhetsstålet/avvisaren. Sen är det inga stora saker heller som kan lossa.

    Vet inte om du sett inlägg #46 i denna tråd.
    Senast redigerad av Snorunge 2009-04-03 21:53

Liknande ämnen

  1. Kutter till Bosch gts 10
    av sdrlnd i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. Stål med egen profil till vertikalfräs.
    av Mr Handyman i forum Verktyg, maskiner & fordon
  3. Frässtål och kutter
    av thomasx i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Modernisera vertikalfräs?
    av Tobbe Arnesson i forum Verktyg, maskiner & fordon
  5. Kutter på loft?
    av Buurt i forum Isolering