Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
yonna: Då är det väl dags att hiva den fina brandsläckare jag förärats av BH ?
Markus Philipsson: [citat] [citat] Vet du om ert innehöll asbest?
AndersMartin: [citat] Det låter jättebra. Firman verkar seriös och trevlig, så jag tar gärna offerten. För medlet angav de mera exakt: Natriumhypoklorit 2% lösning från Swed Handling.
PlayaDrive: [citat] Ne hyresvärden va inte intresserad av en sanering med motiveringen att det inte är farligt så länge vi inte rör det. Vi har en 1-åring som inte riktigt tar instruktioner om att låta bli att pilla på saker ännu tyvärr. Jag valde att spraya materialet och sedan plasta in och tejpa runt om med rejäl tätningstejp. Kanske inte de snyggaste men känns som en okej lösning med tanke
xlssn: [citat] Vid en första anblick ser detta ut som klassiska korrugerade eternitskivor, som består av en blandning av asbest och cement. Men vid en närmare granskning av bilden undrar jag om det inte är plåt vi tittar på? Kan du ta en närbild eller kanske själv avgöra om det är cement eller metall?
Totte_S: Kontrollera hönsnätet om några veckor, på min skorsten klippte kajorna upp ett stort hål i hönsnätet.
klaskarlsson: [citat] Jag har för mig att även efter bytt syll så kan lukten sitta kvar i material som var intillliggande. Det är kanske ngn list som behöver tätas eller liknande. Det verkar inte vara en för intensiv lukt då om andra inte känner den ? Kanske kommer vissa dagar osv ? Ett billigt sätt att försöka bli av med den kan vara ozonbehandling i de rum det känns- kanske inte funkar men är
fribygg: [citat] Eller bränna bort, linblånor brinner ju tillskillnad från asbest.
Magnu5: Tack så mycket, uppskattar era svar. Känner mig lite tryggare nu och har nu täckt hela golvet då det skulle bli ett nytt badrum. Det revs inte så värts i det så det är nog ok
HasseTeknik: Är stolpen lite murken, så kanske en hackspett har letat efter smådjur ?
DanPet1: Det är byggt 69 men jag är osäker på om mattan är från ett senare datum, luckan är nämligen gjord senare. Det där bruna verkar vara något lim som möjligtvis skulle kunna vara asbest.
Oldboy: Som nämnts tidigare i tråden så är det inget problem om den ska vara inomhus i en permanent uppvärmd lokal/bostadshus. Inomhus i bostäder är det för torrt för att trämask ska kunna leva. Dessutom är trämask endast ett larvstadium för skalbaggen (såsom t ex strimmig trägnagare). Dvs larven lämnar träet via de karakteristiska flyghålen som man ser på ytan som en skalbagge och
Sonett III: Har ett mindre hus där förre ägaren tyckte det var smart att lägga 2 stolpar på timmerstommen och en synlig i nock när han höjde taket för att få ståhöjd på loftet. Har i många år funderat på hur smart det var. Förmodligen behandlade med kreosot, de nedre är inbyggda i väggen och syns ej. Den mittre är synlig, luktar inget och har aldrig gjort och är torr. Funderar på att
AndersS: [citat] Inte brygga men några blev nya "trappnosar" i backen ned till sjön.
InsidersUnited: Bönder är roliga, nära där jag växte upp fanns det en väldigt liten träddunge som hörde till bondgården bredvid. Det var alltid väldigt spännande att gå där som liten, då det låg massor av skallar/ben från kossor/gris helt ytligt i marken. När bonden fick en sjuk ko eller gris ledde han väl helt enkelt ut dom i dungen och sköt/bultade dom. Det var ju det enklaste/billigaste man
GoC: Jag håller också på att det är något som växt där bakom luckan.
Knuten26: [citat] Liknar hussvamp. Ta dit Anticimex dom har experter för sånt här
xlssn: [citat] Jag ser ingen eternit (asbestcementskivmaterial) i bilden, men tar tillfället i akt att stöka till det lite och informerar härmed om att asbest även använts i puts och i målarfärg. Dock ganska sällsynt.
hempularen: [citat] Den siffran känner jag inte riktigt igen. Eller jo det finns fall som inte är yrkesrelaterade, men där man ändå har haft en känd extremt hög exponering. Ex. fruar till asbestarbetare som regelbundet tagit hand om och tvättat makens arbetskläder, som varit helt "imrepgnerade" med asbestfibrer. Men "vanligt" folk som inte utsatts för speciell stor exponering är såvitt jag har
xlssn: [citat] Man kan inte vara helt säker utan provtagning, men jag tycker att takpappen på bilderna ser för modern ut för att innehålla asbest. Jag har funnit asbest i takpapp från ca år 1921. Den pappen var av en äldre kletigare stenkolstjärpappvariant och innehöll även höga halter PAH. Den låg under kanske två lager av nyare asbestfri takpapp. "Modernare" takpapp brukar uppvisa fina
MatteHus: [citat] Vad menar du? Vill du förklara? Jag upplever liknande problem hemma hos mig.
Matti_75: Har ni provat att söka? Annars ring Alron så kan dom säkert hjälpa er.
Peter321: Tack så mycket, skönt att de första grejerna antagligen är utan asbest. Här kommer några bilder tlll på rörisoleringen. Jag kommer behöva kapa det här röret på 2-3 ställen för att få bort det. [bild] [bild] [bild]
Claes Sörmland: Ser ut som en balk i armerad betong bakom teglet. Väldigt 60-talslösning för en öppen spis.
Fredric735: [citat] Jag fick provsvaret igår, det är INTE äkta hussvamp. Vilket naturligtvis känns skönt. Exakt vad det är berättar inte provet, eftersom det endast testar mot äkta hussvamp. Men att fruktkroppen tillhör en annan storsvamp.
Derbyboy: [citat] Vad kärnfullt för avfuktare?
Workingclasshero: Hoppa på golvet, sviktar det skulle jag bryta upp det och göra om allt. Nu kanske det är för mycket jobb, men lukta på "trägolvet", luktar det inte lägg tillbaka spånet och kanske limma på ett lager till för ökad styvhet och jämnhet. /Workingclasshero
SågspånPappspikEternit: Pentaklorfenoler förbjöds i Sverige 1978, så det är med största säkerhet ingen fara.