yonna
yonna: Då är det väl dags att hiva den fina brandsläckare jag förärats av BH ?
5 svar · 815 läst
·
M
Markus Philipsson: [citat] [citat] Vet du om ert innehöll asbest?
15 svar · 3,4k läst
·
A
AndersMartin: [citat] Det låter jättebra. Firman verkar seriös och trevlig, så jag tar gärna offerten. För medlet angav de mera exakt: Natriumhypoklorit 2% lösning från Swed Handling.
5 svar · 457 läst
L
Lgård: Hur gick det med analysen?
2 svar · 2,3k läst
·
P
PlayaDrive: [citat] Ne hyresvärden va inte intresserad av en sanering med motiveringen att det inte är farligt så länge vi inte rör det. Vi har en 1-åring som inte riktigt tar instruktioner om att låta bli att pilla på saker ännu tyvärr. Jag valde att spraya materialet och sedan plasta in och tejpa runt om med rejäl tätningstejp. Kanske inte de snyggaste men känns som en okej lösning med tanke
7 svar · 805 läst
·
X
xlssn: [citat] Vid en första anblick ser detta ut som klassiska korrugerade eternitskivor, som består av en blandning av asbest och cement. Men vid en närmare granskning av bilden undrar jag om det inte är plåt vi tittar på? Kan du ta en närbild eller kanske själv avgöra om det är cement eller metall?
5 svar · 274 läst
·
Totte_S
Totte_S: Kontrollera hönsnätet om några veckor, på min skorsten klippte kajorna upp ett stort hål i hönsnätet.
7 svar · 734 läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jag har för mig att även efter bytt syll så kan lukten sitta kvar i material som var intillliggande. Det är kanske ngn list som behöver tätas eller liknande. Det verkar inte vara en för intensiv lukt då om andra inte känner den ? Kanske kommer vissa dagar osv ? Ett billigt sätt att försöka bli av med den kan vara ozonbehandling i de rum det känns- kanske inte funkar men är
1 svar · 214 läst
F
fribygg: [citat] Eller bränna bort, linblånor brinner ju tillskillnad från asbest.
4 svar · 255 läst
·
M
Magnu5: Tack så mycket, uppskattar era svar. Känner mig lite tryggare nu och har nu täckt hela golvet då det skulle bli ett nytt badrum. Det revs inte så värts i det så det är nog ok
7 svar · 3,3k läst
·
pacman42
pacman42: Ta på en mask och städa upp det.
1 svar · 250 läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Är stolpen lite murken, så kanske en hackspett har letat efter smådjur ?
5 svar · 395 läst
·
D
DanPet1: Det är byggt 69 men jag är osäker på om mattan är från ett senare datum, luckan är nämligen gjord senare. Det där bruna verkar vara något lim som möjligtvis skulle kunna vara asbest.
2 svar · 257 läst
·
Oldboy
Oldboy: Som nämnts tidigare i tråden så är det inget problem om den ska vara inomhus i en permanent uppvärmd lokal/bostadshus. Inomhus i bostäder är det för torrt för att trämask ska kunna leva. Dessutom är trämask endast ett larvstadium för skalbaggen (såsom t ex strimmig trägnagare). Dvs larven lämnar träet via de karakteristiska flyghålen som man ser på ytan som en skalbagge och
7 svar · 702 läst
S
Sonett III: Har ett mindre hus där förre ägaren tyckte det var smart att lägga 2 stolpar på timmerstommen och en synlig i nock när han höjde taket för att få ståhöjd på loftet. Har i många år funderat på hur smart det var. Förmodligen behandlade med kreosot, de nedre är inbyggda i väggen och syns ej. Den mittre är synlig, luktar inget och har aldrig gjort och är torr. Funderar på att
0 svar · 308 läst
A
AndersS: [citat] Inte brygga men några blev nya "trappnosar" i backen ned till sjön.
5 svar · 413 läst
I
InsidersUnited: Bönder är roliga, nära där jag växte upp fanns det en väldigt liten träddunge som hörde till bondgården bredvid. Det var alltid väldigt spännande att gå där som liten, då det låg massor av skallar/ben från kossor/gris helt ytligt i marken. När bonden fick en sjuk ko eller gris ledde han väl helt enkelt ut dom i dungen och sköt/bultade dom. Det var ju det enklaste/billigaste man
24 svar · 11,0k läst
GoC
GoC: Jag håller också på att det är något som växt där bakom luckan.
6 svar · 445 läst
·
K
Knuten26: [citat] Liknar hussvamp. Ta dit Anticimex dom har experter för sånt här
2 svar · 764 läst
·
X
xlssn: [citat] Jag ser ingen eternit (asbestcementskivmaterial) i bilden, men tar tillfället i akt att stöka till det lite och informerar härmed om att asbest även använts i puts och i målarfärg. Dock ganska sällsynt.
12 svar · 3,1k läst
·
H
hempularen: [citat] Den siffran känner jag inte riktigt igen. Eller jo det finns fall som inte är yrkesrelaterade, men där man ändå har haft en känd extremt hög exponering. Ex. fruar till asbestarbetare som regelbundet tagit hand om och tvättat makens arbetskläder, som varit helt "imrepgnerade" med asbestfibrer. Men "vanligt" folk som inte utsatts för speciell stor exponering är såvitt jag har
16 svar · 1,8k läst
·
X
xlssn: [citat] Man kan inte vara helt säker utan provtagning, men jag tycker att takpappen på bilderna ser för modern ut för att innehålla asbest. Jag har funnit asbest i takpapp från ca år 1921. Den pappen var av en äldre kletigare stenkolstjärpappvariant och innehöll även höga halter PAH. Den låg under kanske två lager av nyare asbestfri takpapp. "Modernare" takpapp brukar uppvisa fina
3 svar · 511 läst
·
MatteHus
MatteHus: [citat] Vad menar du? Vill du förklara? Jag upplever liknande problem hemma hos mig.
24 svar · 3,1k läst
·
Matti_75
Matti_75: Har ni provat att söka? Annars ring Alron så kan dom säkert hjälpa er.
2 svar · 916 läst
P
Peter321: Tack så mycket, skönt att de första grejerna antagligen är utan asbest. Här kommer några bilder tlll på rörisoleringen. Jag kommer behöva kapa det här röret på 2-3 ställen för att få bort det. [bild] [bild] [bild]
3 svar · 236 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ser ut som en balk i armerad betong bakom teglet. Väldigt 60-talslösning för en öppen spis.
1 svar · 158 läst
·
Fredric735
Fredric735: [citat] Jag fick provsvaret igår, det är INTE äkta hussvamp. Vilket naturligtvis känns skönt. Exakt vad det är berättar inte provet, eftersom det endast testar mot äkta hussvamp. Men att fruktkroppen tillhör en annan storsvamp.
21 svar · 2,6k läst
·
D
Derbyboy: [citat] Vad kärnfullt för avfuktare?
23 svar · 5,7k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Hoppa på golvet, sviktar det skulle jag bryta upp det och göra om allt. Nu kanske det är för mycket jobb, men lukta på "trägolvet", luktar det inte lägg tillbaka spånet och kanske limma på ett lager till för ökad styvhet och jämnhet. /Workingclasshero
5 svar · 2,4k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Pentaklorfenoler förbjöds i Sverige 1978, så det är med största säkerhet ingen fara.
3 svar · 720 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.