Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
gaidin: [citat] Bästa halmgubben idag. 🤣 Var det din tolkning av det jag skrev altså?
jonaserik: Asbets är det inte, säkertisolering av något slag, en del minarullsisolering blir svart om det har pyst in luft från utsidan eller anorstädes. Så bygg på du.
anders07: Det är omöjligt att säga, och även om något skulle se "misstänkt" ut så är enda sättet att veta att skicka det på prov. Nu har du redan rivit allt så är du nojig så vädra ordentligt bara. Att utsättas temporärt för asbest är ingen fara för hälsan.
Maledictus: Nu spelar det väl ingen roll i alla fall om du ändå slipat bort mattan och limmet? Se till att våttorka allting. Vad jag har läst så brukar väl mattlim med asbest vara svart men det kanske har funnits andra varianter med. Det bästa är ju, om du fortfarande är osäker, att du skickar in ett prov så får vet du med 100% säkerhet.
Linda 1: Vi har fått fukt i vårt källarplan. I större delen av källaren är det redan klinkers men inte i ett av rummen som ligger ovan mark ( sutteräng). Vi har dock haft firma här som gjort fuktmätning som visat på fukt i både golv och på ett ställe i nedre delen av en vägg. Då huset är ganska nydränerat och vi tror på att fukten kommer från högt grundvatten hoppas vi klara oss på
rickardfransson: Jobbar mig så sakta fram i huset som är byggt 1969. Endast mekanisk ventilation med alldeles för få tillufts ventiler. Nu har jag snart fått in tilluft i alla sovrum och minst 2 per 25m2. Märker helt klart en markant skillnad. I badrum har jag en pax Fläkt jag automatiserat till att starta 1 gång i timmen och sedan gå 10min. Detta upprepas sedan mellan 08.00-20.00. Men, jag inbillar mig
Stefan_Kba: [citat] Det är ca 4 m så risken är nog liten som du säger.
Skogsharen: [citat] Ok, får testa att spola ut vatten ett tag. Har även flyttat bort den gamla något rostiga krukan
Diim: [citat] Låter ju kanon!! Har råttor i golvet och på taket i stugan... Anticimex kommer på torsdag!
anders07: [citat] Din näsa vänjer sig på 3-4 andetag och hjärnan filtrerar bort lukten som "ofarlig". Det blir ännu svårare ju vanare du blir med lukten. Ett enkelt test är att ta en handduk och lägga i rummet som är ren och "luktfri" från odör (tvättpulver är ok) och så fuktar du den lätt med en blomspruta och låter den ligga i rummet/delen av huset du tycker luktar mest. Efter ett par
kisumisu: Tack det är 100% fläskänger. Då jag sett dessa just i kök och läste nu lite också varför dessa kan komma. Bla djurmat. Har inget stort problem men har sett dessa lite då och då. Tyvärr hade jag ingen bättre bild. Svårt ta närbild som bra med mobilkamera.
sblixten: Ser ut som spindelväv, damm och lite annan skit. Något spår av gammal fukt, men ej något problem. Jag ser inget mögel där. Jag hade rengjort och varit nöjd med det,
paulfritzsche: [citat] Modellen är riktig, E7, men bilden är nog nyare..skulle tro att pannan nog är typ 15 år gammal eller så
stenbit12: [citat] Det finns ett till-lufts don i samma rum. FTX-system. Luftfuktighet har jag ingen aning om.
MatsBengtsson89: [citat] Skulle nog vilja påstå att du är rimlig (inte snål) som inte eldar upp badrummet till 25 grader :)
Jayward: [citat] Jag tog bort allt organiskt material som orsakade problem i mitt nyinflyttade hus. Hela källargolvet bestod av trägolv, och under detta låg laminat som bidrog till fuktproblemen. Träet var täckt av mögel, och jag fick panik – det tog en vecka av intensivt arbete att avlägsna allt skadat material. När trägolvet och laminatet var borta använde jag EPS-betong och kaklade ytan. Nu
Stuff: [citat] Lyckats? Det vet vi först efter att bomberna har fallit
heph: Tack! Men jag kan sätta dit en vanlig värmefläkt? Eller är det bättre med en avfuktare?
Konkelbära: Intre [citat] Intressant.. Hade Anticimex här då vi haft bekymmer med gnagare i och med att nätterna blev kallare, Herren från anticimex kom in och slängde ett getöga och sa att spillningen är sorkspillning och då gäller ingen försäkring då sork inte är klassad som skadedjur och så åkte han igen 🤨 u
BirgitS: Det går antagligen bra om du har 5-7 mm fog, det borde ge tillräcklig fogyta för att fukten ska kunna avdunsta.
Harald Blåtumme: Har du ingen idé alls om vad som orsakade ljudet?
Direktör: [citat] Hej! Förstår din oro, vi är i samma sits… Vi fick för några månader sedan tillträde till vårt hus, skillnaden är att syllarna byttes för tio år sedan. Huset luktar dock fortfarande… Vi har hört att vissa blir av med lukten efter ett syllbyte, så hoppas det blir så för er 😊 I vårt fall har det inte räckt med ett syllbyte, förmodligen för att huset luktat otroligt
Ironside: Så du sätter själv in en radonsug i grunden och är inte helt nöjd med värdena? På grafen du presenterar ser det ut som att du har ett medelvärde under den rekommenderade gränsen på 200 Bq? Dessutom ser det också ut som att trenden går neråt i grafen? Vad är det för värde du siktar på? Har du sett över alla andra genomföringar i plattan?
BirgitS: Nej, det är ju inte frågan om att göra om hela jobbet med att installera en FTX-system, dvs. dra kanalerna en gång till behöver man ju inte.
Johan Andersson8134: Hej Tusen tack för svar, fick 365 i värde så nu får jag läsa på om dem olika alternativen för att sänka radonet. Tack för alla era svar, guld värt
henlin431: [citat] Jag testade mina Airthings wave under exakt samma period som jag hängde upp vanliga radonpuckar (under eldningssäsongen). De var i princip helt samstämmiga med provresultatet från puckarna. Det gjorde att jag vågade lita på dom framåt. Jag rekommenderar ingen att radonmäta under vår/sommar/höst. Det är enorma svängningar mellan sommar/vinter. Jag kunde ha nedåt 20 på
Höghus: Jag brände av väggarna med en flambrännare och gasol innan jag reglade upp med stål och satte cembrit-skivor. Jag hade iofs inget mögel bakom den gamla furupanelen på de cuprinolbehandlade reglarna. Men det kändes ändå bra att döda så mycket som möjligt. /Höghus
Persson Dottir: [citat] Det jag misstänkte. Börjat få hål i strumporna från ingenstans. Tack snälla 🙌
ESTWING666: Hej! Vad är omfattningen på dina så kallade uppgraderingar? Har du köpt ett helrenoverings objekt? Svårt att få en uppfattningar på vad för typ projekt du syftar på. Vilken Stad ligger lägenheten ifråga?