Nykomling
Medlem: mar 2009
Västernorrland 20 inlägg
Mögel på innertak, suck
Ett steg fram, två tillbaka.
Nu hittade jag mögel i min "nya" hus. När jag rev bort treetex/mjukboard i taket så fanns det här under.Är det vanligt vitmögel eller?
Det är en gammal fuktskada som kommit från expansionskärlet på vinden (utbytt sen minst 1 år kanske 2,3,4,5 år?
Dom lämnade kvar kärlet på vinden och kanske det har fortsatt droppat om det kommit in vatten genom röret som går från expansionskärlet genom yttertaket!?
Troligen var mjukboarden fuktig under lång tid efteråt och dom tidigare ägarna fuskade och bytte aldrig ut den utan målade och spacklade bara...
Min plan är följande:
1 Ta bort allt sågspån på vinden som är runt det skadade området.
2 Ta bort brädorna
3 Montera nya brädor
4 Pensla/spraya på nåt mögelmedel på omkringliggande trä som var mörknat men är friskt i övrigt
5 fylla på med nytt sågspån
Låter det okej?
Hur gör jag med röret som går genom yttertaket? Jag vill ju väldigt gärna ta bort det röret, går det täta efteråt på nåt smart sätt? har plåttak
Nykomling
Västernorrland 20 inlägg
mexitegel skrev
Du ska nog i vart fall ta bort även de svarta brädorna. Ha god marginal på sågspånen.
Hur du ska reparera plåttaket vet jag tyvärr inte med säkerhet så därför håller jag tyst
Ja jag tar bort allt som ser missfärgat ut när jag ändå river!
Hur är det med den svarta pappen som ligger ovanpå plankorna, alltså på vindsidan. Den ligger under isoleringen och jag ska naturligtvis även ta bort den där jag tar bort sågspånet. Är dess enda uppgift att se till så inte sågspån ramlar ner mellan plankorna i taket eller har den något annat syfte? Finns ny sån papp att köpa idag eller ska jag hoppa över eller?
Nykomling
Västernorrland 20 inlägg
Nu har jag rivit bort lite gammalt mögel och fuktskadat virke. Rev även bort innertaket i hallen för att försäkra mig att det inte hade runnit in där. Men det såg bra ut och jag tror det bara är och kapa bort expansionskärlet och sen skruva fast lite ny råspont!?
Kan jag köra med vanlig vindpapp under isoleringen eller vart kan jag hitta mer lämplig papp?
Jag har ett problem och det är vad jag ska göra med "röret" som blir kvar ovanför kärlet, det som går ut genom taket.!
Nu har jag rivit bort lite gammalt mögel och fuktskadat virke. Rev även bort innertaket i hallen för att försäkra mig att det inte hade runnit in där. Men det såg bra ut och jag tror det bara är och kapa bort expansionskärlet och sen skruva fast lite ny råspont!?
Kan jag köra med vanlig vindpapp under isoleringen eller vart kan jag hitta mer lämplig papp?
Jag har ett problem och det är vad jag ska göra med "röret" som blir kvar ovanför kärlet, det som går ut genom taket.!
Det ser ut att gå ut ganska nära nock. Då kan du säkert ta bort beslaget och lägga en ny bit plåt som täcker hålet och går upp under nockplåten. Har du ingen likadan plåt som på taket kan en plåtis knäcka till en som ser likadan ut som det nuvarande beslaget fast utan stos.