Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Jul 2011
    Län: östergötland

förvaring/fukt/temperaturväxlingar

Hej,

har nyligen flyttat ihop och sitter nu med ca 20 kubik blandade saker som måste förvaras någonstans. Alternativen är en källare med ca 70% luftfuktighet eller en oisolerad vind under ett svart tak där temperaturen över året växlar mellan -25 och +40. Det handlar bland annat om böcker, kläder och elektronikutrustning. Själv har jag inte velat ställa grejorna på något av dessa ställen men nu börjar trycket bli för hårt så jag måste snart göra något.

Vilka är de potentiella problemen och vilka åtgärder kan man göra för att minska risken för problem? Funderar på en avfuktare i källarförrådet för att åtminstone komma under 60% och minska risken för mögelangrepp. Just nu är det ca 12 grader i förrådet, skulle det bli någon skillnad om det blev 5 grader varmare så att luften kan bära fukten bättre eller är det cirkulationen som bör förbättras?

Vad kan hända med saker på vinden? antar att luftfuktigheten är lägre men hur påverkar temperaturväxlingarna böcker, kläder och elektronikutrustning? Har tidigare haft liknande saker i vindsförråd i hyreshus av varierat slag där det ibland varit både varmt och kallt. Hur fort blir t.ex. böcker förstörda, eller går det så sakta gradvis att man inte märker det innan det är försent? Möglet på textiler verkade komma på några månader.

Är det ett alternativ att regla upp några väggar och isolera ett litet utrymme på vinden så att temperaturskillnaderna blir mindre, eventuellt även dra upp ett element? Är dock inte så högt i tak.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Västra Götalands län

Jag köpte en avfuktare till min källare i somras. Funkar väldigt bra. Upptäckte nämligen att jag hade ~90% luftfuktighet, och att det faktiskt börjat växa på några ställen (inte så konstigt med den fuktigheten). Luftavfuktaren fick snabbt ner siffran markant, och nu på vintern står den mest stilla (har ställt hygrometern någonstans runt 68-70%). Har förvarat kläder och böcker där i två år nu (dock bara ett halvår med luftavfuktaren), och inte märkt någon försämring på något.

Om källaren har betonggolv utan fuktspärr kan det vara en bra idé att lägga plast på golvet innan du ställer saker där. Även ben till hyllor o.d. (om dessa är av trä) bör ställas på plast, annars kan de suga åt sig fukt från betongen.

3.    länk #3

Ok, det låter lovande! Tycker jag har märkt att kartongerna suger åt sig lite och blir lite "svampiga". Vad har du för temperatur i källaren ungefär? Hur är det med ventilation, cirkulerar luften bra i din källare?

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2005

Jag skulle definitivt förvara på ben, inte dikt an mot golv, och inte dikt an mot väggen, för att undvika fukt. - Och så en avfuktare så klart.
    /Abbe

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Västra Götalands län

Temperaturen i min källare varierar långsamt från nästan nollpunkten på vintern till 12-14 grader på sommaren. Det är ju just sommaren som det är problematiskt då den varma luften utifrån kommer in och kondenserar i den kalla källaren.

Jag har många ventiler som ger både bra ventilation och cirkulation i källaren. Egentligen alldeles för mycket ventilation (som ju släpper in den fuktiga luften). Har man avfuktaren (som bidrar med cirkulation med inte ventilation) kan man sätta igen en del ventiler. Planerar att prova det nästa sommar.

Allt du någonsin önskat veta om avfuktning kan f.ö. läsas i försvarets materielverks uttömmande skrift: http://www.autotech.se/mvif_online/pdf/ath/ath.pdf (googla på M7786 eller "avfuktningsteknisk materialhandbok" om länken slutar funka).

6.    länk #6

Man kan alltid lita på försvaret! Suverän länk, tack så mycket!

7.    länk #7

jag var lite inne på det spåret du nämner att det är sommaren som är den stora boven. På den avfuktare jag använder i tvättstugan ser jag att luften är fuktigare på sommaren när det är varmare ute. Har funderat på att komplettera med en soldriven panel som hjälper till att torka ur på sommaren eller så fort solen skiner, då kanske man inte behöver göra så mycket på vintern? Har sett reklam för paneler runt 10.000 som ska göra sommarstugor och uthus frächare genom torrare och mer cirkulerad luft även om man inte har el dragen.
    Någon som provat?
    http://www.viivilla.se/Bygg/AMiljo/V...av-solen-45904

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen