Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2011
    Län: stockholms

Ljudisolering i bjälklaget

Hej alla glada!

Jag är ny här på forumet och jag hoppas att jag postar i rätt tråd,

Jag bygger fn souterränghus med uthyrningsdel i nedre plan (vilket jag själv kommer att bo i).
    Jag har gjutit 20cm tjockt betongbjälklag och lagt en femma frigolit(s80) klistrat i underkant.
    Det är snart dags att regla ner innertaket och jag är lite undrande om vad som blir vettigt angående ljudisoleringen.

Dessa är mina tankebanor uppifrån och ner:
    20cm betong
    5cm frigolit
    10-15cm installationsutrymme
    5cm mineralull eller 2cm stegljudsskiva,
    enkel eller dubbel gips.

Någon som sitter inne med sunda råd eller erfarenheter.

Mvh/Stefan

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Östergötland

Vet egentligen ingenting om dessa saker men kan tänka mig att oregelbundenhet är något man skall sträva efter. Tex så ska man blanda material och tjocklekar hej friskt, då ljudvågor fortplantar sig genom materialen. Har själv extra ljudisolerade glas i fönstren och de bygger på att både rutorna är av olika tjocklek samt avståndet mellan dessa, detta för att ljudvågorna skall störas på väg genom materialet. Annars har jag hört att man för i tiden slängde ner diverse byggbråte i golv bjälklag; brädor, isoleringsbitar, tretexbitar och dylikt just för att störa ljudvågorna.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42