Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2011
    Län: västra götaland

Jonisering

Har en joniseringsapparat ifrån tidigt -80 tal som heter ISO-JON och är på 3VA. Är det någon som kan något om denna apparat? Använder den i sovrummet och där datorn används. Små utrymmen 13 - 15 kvm Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild.jpg
Visningar:	47
Storlek:	54.9 KB
ID:	54996 Är denna apparat till nytta eller skall jag undvika den? Jonisering har underåren stundtals varit intressant för många ur olika hälso perspektiv ochdet finns en hel del att läsa på nätet. Men hur är det egentligen. Kan själv inte säga att den har påverkat mej men däremot lukt i tex klädutrymmen tycker jag blivit friskare. tacksam för synpunkter.

2.    länk #2
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Det var ju lite inne under en period på 80- talet. Jag har inte följt debatten i detalj, men har för mig att det har rests hälsoskäl mot jonissringsutrustningar. Dvs att det kan finnas en risk att joniserad luft är skadlig.

Hur man idag bedömmer riskerna vet jag inte. men för mig känns det som en helt onödig apparat som man kan avvara om det finns någon tillstymmelse till risk att använda den.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Skåne

är det inte jonisering med negativa joner i den apparaten ...man måste skilja på positiv och negativ jonisering

positiv jonisering får vi i överflöd av varje teknisk apparat i hemmet och är inte bra för vår hälsa vad jag vet medan det är tvärt om med negativ jonisering som inte är en fluga på 80-talet utan förespråkas av hälsogurus över hela världen
    liksom t ex hälsovatten ska helst vara negativt inte positivt som är det vanliga men alla teser ändras ju om åren och för inte så länge sedan så sågs rökning som radon som hälsokurer...så vad vet jag...men jag hade behållt den och om du nu inte vill ha den i sovrummet så för guds skull ha den där den gör mest nytta i områden med fukt med risk för mögelspridning men det finns ju apparater som den här som kanske är bättre..som jag ska ha i vårt nybygge har jag tänkt mig. Ljudlös fotokatalytisk luftrenare - AirSteril Silent http://www.lfs-web.se/luftrenare-silent.htm
    vars make har astma.

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Sep 2006

Vid jonisering så brukar det även bildas ozon. Ozon kan ge cancer. Så det är väl främst mängden ozon som kan vara skadlig. Bildas det mycket så stinker det som bara den. I alla fall för de som känner det.

5.    länk #5

ozon

ozon är även bra för oss på sätt och vis..

ozon används vid vattenrening som sanering av hussvamp och mögelhus så på det sättet är det ju bra och när det sker en ozonrening i hem med stark apparat så är det ju inte bra men de där jonisatorerna ska ju knappt innehålla nått om de är av bra sort och frågan är hur mycket i så fall mot annan elektronik i hemmet som också genererar joniserad strålning..har jag ingen koll på

däremot som ett inlägg jag gjorde innan igår så var det ju självaste Tesla himself som uppfann ozongereratorn..till läkare så gavs ozonberikad olivolja för behandlingar huruvida det idag betraktas som en bra metod låter jag vara osagt

avseende cancer så finns det en italiensk läkare som hävdar att det just är svamp..som lätt botas med att operera bort fläcken eller skadan och därefter doseras med bikarbonat..ja det är ju en teori och det säger inte att jag håller med om den..
    Senast redigerad av snuttensnatten 2011-11-11 21:49

6.    länk #6

Glömde ju säga varför jag tänkte ha luftrenare som ju även finns i luftfilter från t ex luftvärmepumpar mm..jag råkade läsa när jag läste om radon att just joniseringsrening kunde hjälpa mot detta otyg. Bra ventilation med filter är ju en annan metod förutom att förhindra att det kommer in med installationerna in i huset. Ja med de enda mostrar jag har så har bägge lungcancer och radon är ju störst risk att få in i huset då det är störst skillnad i klimatet mellan inne och ute dvs om vintern och där det är kallast i landet där dessa två bor. Själv är jag bra sugen att bo på Gotland där du slipper detta i vårt land alternativt bo i varmare länder. Hittar tyvärr inte informationen om radon och jonisering men när jag gör som så länkar jag det hit.

Här finns en förklaring varför de har jonisator i luftvärmepumpen från Toshiba. http://ventutv.verktyget.se/site.aspx?id=75
    Varje hem har redan idag en liten naturlig jongenerator, nämligen duschen, där ett antal negativa joner produceras då man duschar. Vattendroppars splittring innebär att elektroner frigörs och bildar negativa joner i kontakt med syret i luften. Detta upptäcktes av Lenard (1915) och man fick här en förklaring till den uppfriskande och stärkande rena luften som påträffas invid ex. ett vattenfall, eller efter ett regn.
    I naturen alstras negativa joner som i duschen genom processer som blixtar, havsvågor, vattenforsar, vattenfall och solljus. (Eget tillägg: De sägs leva längre som bor vid ett vattenfall..och själv har jag köpt tomt vid skogen inpå knuten vid havet - för luftens skull då min man har astma)

1 Vattenfall och skogar säger man brukar ligga på 50.000 joner/cm³ luft
    2 Höga berg och havsstränder ligger på 5.000-10 000 joner/cm³ luft
    3 I frisk lantluft finns det ca 2000-4000 negativa joner/cm³ luft
    4 Yosemite Falls, USA, har uppmätts upp till 100 000 tals negativa joner/cm³ luft

I tätorter och i slutna utrymmen (inomhus) är fördelningen en helt annan där det finns en markant brist på negativa joner. Forskare har visat att de flesta av oss som bor, arbetar och reser i slutna utrymmen lider ofta av någon grad av negativ jonsvält eller av för höga positiva jonhalter. Och att vi i dag har en så stor obalans i luftens laddningar beror bl.a på bilavgaser, industriutsläpp och elektricitet. Med andra ord, vår "storstadsdjungel" minimerar den naturliga produktionen av negativa joner genom att störa den känsliga elektriska balansen mellan atmosfären och marken.
    Vi andas in ca 22 000 gånger på en dag, detta motsvarar ungefär 10 000 liter luft dagligen och får in upp till ca 70 000 föroreningar i varje andetag..(Eget tillägg - det dör fler av luftföroreningar i EU än i biltrafiken).

Själv är jag bekymrad om det ev är markozon som finns där vi bor förutom kanske radon och jag läste att just ozon har en tendens att finnas i riktigt försmutsad miljö som t ex en brand som min man utsattes för.
    Senast redigerad av snuttensnatten 2011-11-13 20:55

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västernorrland

avseende cancer så finns det en italiensk läkare som hävdar att det just är svamp..som lätt botas med att operera bort fläcken eller skadan och därefter doseras med bikarbonat..ja det är ju en teori och det säger inte att jag håller med om den..
    Det är möjligtvis en hypotes, men det är knappast en (vetenskaplig) teori.

Min personliga uppfattning är att denne läkare (om detta är sant) antingen är förvirrad eller har fuskat sig igenom sin utbildning.

8.    länk #8

svamp bakterier ja det har det ju talats om redan på 1800-talet så det är ju inget nytt med det precis - spännande läsning om cancerns historia

den läkaren har det inte som hypotes utan han utför även operationer där han tar bort "svampen" och sedan ordinerar bikarbonat..

här är en luftrenare med undersökning om dess konsekvenser med ozonet som bildas av den och riskerna med att använda den..

"Ozone can be harmful to human health in large doses. A study was conducted to determine the amount of ozone the SilentAir air purifier produces." http://www.silentair.com/cgi-bin/miv...estozoneoutput

Här är övriga studier i bl a sjukhusmiljö..http://www.silentair.com/cgi-bin/miv...y_Code=studies

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västernorrland

svamp bakterier ja det har det ju talats om redan på 1800-talet så det är ju inget nytt med det precis - spännande läsning om cancerns historia
    Nä, svampar är inget nytt, inte heller bakterier. Men att påstå att cancer är svamp är ju som att gå tillbaka 100 år i tiden (innan man visste bättre).

den läkaren har det inte som hypotes utan han utför även operationer där han tar bort "svampen" och sedan ordinerar bikarbonat..
    Skrämmande, minst sagt!

Kvacksalveri kallas det för i dagligt tal.

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Mar 2011
    Län: Västra Götaland

Jo det stämmer att det vid jonisering skapas ozon som kan vara skadligt. Man ska därför vara noga med vilken apparat man köper! Det finns apparaten för några hundralappar men vill du veta vad du köper och hur mycket eller lite ozon den skapar så blir det betydligt dyrare! Jag ska ha en länk på jobbet till ett företag som säljer bra apparater, ska se om jag kommer ihåg att skicka länken imorgon! Tänkte fälla in en joniserare i mitt Ftx aggregat för att få ut det i alla rum samt eventuellt montera en i torpargrunden!

11.    länk #11

12.    länk #12
    KnockOnWoods avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Halland

Är det här en skämttråd?
    Svårt att uppfatta ironin i korta inlägg, så var snälla och skriv ut "Obs ironi!" här och där.

En fråga: Har ni magnetinlägg i skorna också?

13.    länk #13
    KnockOnWoods avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Halland

Forts.

Jo det stämmer att det vid jonisering skapas ozon som kan vara skadligt. Man ska därför vara noga med vilken apparat man köper! Det finns apparaten för några hundralappar men vill du veta vad du köper och hur mycket eller lite ozon den skapar så blir det betydligt dyrare! Jag ska ha en länk på jobbet till ett företag som säljer bra apparater, ska se om jag kommer ihåg att skicka länken imorgon! Tänkte fälla in en joniserare i mitt Ftx aggregat för att få ut det i alla rum samt eventuellt montera en i torpargrunden!
    VillaAnna

A)
    Tror du att en apparat är bra bara för att den är dyr? Hur vet du att den där är bra?

B)
    Är en inspelningsstudio som bl.a. erbjuder inspelning av möhippor och svensexor ett bra inköpsställe för luftbehandlingsteknologi?

C)
    Varför vill du "jonisera" luften i krypgrunden?

14.    länk #14

A)
    Nej, det har jag aldrig hävdat.
    "Det finns apparaten för några hundralappar men vill du veta vad du köper och hur mycket eller lite ozon den skapar så blir det betydligt dyrare!"

B)
    Varför skulle inte det kunna vara ett bra ställe?? För att bl.a erbjuder inspelning av möhippor och svensexor... Är det helt omöjligt att det finns någon som kan göra både och? Man kan naturligtvis köpa sina produkter var man vill men hela iden med forumet blir ganska dålig om medlemmarna inte får/skall dela med sig av sina erfarenheter. Om du inte tror på denna typ av produkter så förstår jag överhuvudtaget inte varför du läser tråden.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42