Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2011
    Län: västra götaland

Bästa vibrationsdämpande handskar

Hej

Ska hyra en fet Hilti bilmaskin för att bila ner en cementplatta - 2 x 1 m. Är lite skraj för vibrationer. Vilka vibrationsdämpande handskar är bäst?

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Apr 2010
    Län: Västernorrland

Ska du bara hyra några dar är det ingen fara. Jag domnade bort 3-4dar i händer efter att ha kört med mycket vibrerande verktyg under en renovering som tog en vecka
    Jobbar man konstant med vibrerande verktyg så får man tänka till lite mer

3.    länk #3
    ravepers avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2007
    Län: västragötaland

Känns ju inte som världen projekt precis. Folk har ju bilat sönder större rum än så.

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Oct 2011
    Län: Dalarna
    Inloggad
    Några specialhandskar för vibrationerna har jag varken hört eller tänkt tanken på. Däremot behöver handskarna vara slitstarka och tåliga för att ta rätt på materialet du bilat sönder. Jag har hyrt en Hilti 1000 för att bila bort avjämningsmassan i mina två badrum. 12cm tjockt och blivit 4st fulla släpkärror.

Värre verkar det bli att bila ur för nya avloppsrör i plattan från -62 som är armerad och har 20-25mm stora naturstenar. Det lilla jag bilat i den så fick jag lov att hyra en 30kilos makita. Tror det får bli att skåra med diamantklinga och sedan försöka bila ur för nya rören. Eller har någon förslag/ideer?

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Ålder: 33
    Län: Stockholm

Du kanske kan hyra en Bosch GSH16-28 eller en liknande modell med vibrationsdämpning i handtaget så är det helt klart överkomligt vad gäller vibrationer.
    Jag har bilat bra mycket mer än så med just en Bosch GSH16-28.

Bästa handsken? jag lägger min röst på Guide 580 - Billiga, slitstarka, bra grepp, sömlösa vilket eliminerar skavsår.

6.    länk #6
    ronolos avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Västra Götaland

Vibrationshandskar gör lite eller ingen nytta, framförallt inte med såpass lågfrekventa maskiner som hilti 900-1000 eller motsvarande. Är det betong tjockare än 8-10cm och av hård typ kan det vara läge att hyra motorkap eller golvsåg för att lägga några snitt för att underlätta. Kör inte för långa perioder i sträck med bilmaskinen.

7.    länk #7
    Haba_tsutts avatar
    Junior medlem Medlem: Oct 2005
    Ålder: 40
    Län: Stockholm

...och kom ihåg att ta av dig klockan. Jag har bilat sönder två stycken.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland

Prova att slå med slägga. Jag släggade upp 15kvm, gick oerhört mycket snabbare än vad det hade gjort med bilmaskin.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42