Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2011
    Län: Stockholms

Mögel -hjälp,vad göra?

Hej,
    det är så att jag bor i bostadsrätt och hade en fuktskada som uppkom under sommaren 2010 där tak och väggar i hall, kök, sov- och badrum blev skadat. Under hela året pågick renoveringen och man torkade upp allt, rev ut "det fuktskadade området", på väggar och tak. Nu målades allting om, men innan man började måla så såg att jag att det kvarstod "mögel" eller "mögelprickar" (svara och gröna prickar lite överallt, kan ju även vara kvar från det fuktskadade området men det borde ju tagits bort också isåfall, tycker man?), men dessa målades bara över med lite målarfärg.

Nu efter renoveringen så har jag börjat må dåligt igen, konstant förkylning, ont i huvudet och halsen, snuva och ständigt täppt i näsan. Får även huvudvärk av att vistas i lägenheten, och jag börjar undra om det inte kan vara på grund av skadan, och att man inte tog bort allting?

För inte kan man väl bara måla över "prickarna" eller de ställen där det varit mögelskadat, utan att riva bort själva tapeten , eller "målarfärgen", samt material av vägen (dvs slipa bort det ?), i värsta fall kvarstår väl möglet och kan väl tom sprida sig?

Är det någon som vet? Vad bör/borde jag göra för att undersöka saken närmare själv?
    Kolla med en mögelhund, men var hittar man en sån? Eller köpa en fuktmätare o börja med att kontrollera att det faktiskt torkat nu? Tacksam för alla svar,

tack på förhand!!

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Jönköpings län

Det går att mäta halten av t.ex mögelsporer i inomhusluft. Ett bra sätt att få svar på vad som orsakar dina besvär.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen