Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-08-23, 22:20
|
|
|
Nykomling
Medlem: aug 2010
Län: stockholm
|
Hjälp tack! vet inte om det är mögel eller kondens bildning?
jag har hittat lite röta på vinden och som icke kunnig och 2 veckor gammal husägare behöver jag lite hjälp.
besiktnings mannen sa att det "förmodligen" var kondensbildning från köksfläkten och att det bara behövde tilläggsisolera... jag tycker det verkar mer än så. jag bifogar lite bilder och hoppas på lite analytiska svar tack på förhand /Thomas |
|
2010-08-24, 08:37
|
|
|
Senior medlem
Län: Västernorrland
|
Jag tycker att besiktningsmannens teori låter som det troligaste alternativet. Sätt upp en fuktmätare och kontrollera om fuktigheten fortfarande är hög, eller om detta är en "gammal" skada.
Problemet är förmodligen att det strömmar upp varm inomhusluft runt genomföringen. Det kan naturligtvis komma utifrån också, men skyddspappen på isoleringen ser ju oskadad ut. Ett läckage hade nog droppat mer? Jag skulle därför sätta en slant på det första alternativet. Kolla dock takgenomföringen för säkerhets skull (gärna när det regnar kraftigt ute). Senast redigerad av eviljava 2010-08-24 08:39. |
|
2010-09-01, 11:59
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: jan 2007
|
Visar fuktmätaren att det är fuktigt nu så är det ingen gammal läcka. Då skulle jag ta bort all isolering runt röret och kolla att alla skarvar längs röret är täta , det kan bli så att det läcker där röret är skarvat. Tejpa skarvarna med bred eltejp och sätt tillbaka isoleringen. Mät igen och kolla att det blir bättre.
|
|
2010-09-01, 20:39
|
|
|
Nykomling
Län: stockholm
|
tack för svar det som ser vått ut på isolerings pappen är inte det jag och träet känns torrt så jag ska testa och täta det bättre, jag har oxå kollat på taket men där är allt friskt såny isolering blir det!
mvh. Thomas |
|
2010-09-01, 20:40
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
såg nu också att på den första bilden så är det svart en bit upp på råsponten, typ en decimenter över genomföringen. Hur ser resten av vinden ut? Vad är det för yttertak, telgel då borde du kunna ställa upp en stege utanför och lyfta på pannorna runt genomföringen och ovanför och se hur det ser ut.
|
|
2010-09-01, 20:56
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
Ok, då skulle jag ha is i magen och avvakta men hålla uppsikt över det, det låter som en gammal skada. Gå upp på vinden en dag när det regnat mycket och känn om det är fuktigt någonstans runt röret .
Man kan också måla på borocol om du är orolig för att det pågår någon mögelprocess undertiden :/ |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|