Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: Stockholm

Läcka i tak, vad göra invändigt

Vi har papptak och i vintras så läckte det in då det började töa pga att det bildats isbeläggning som var ca 1-2dm hög i nederkant av taket. Vi såg att det rann vatten på fönstret i hallen och jag sprang upp och skottade bort all snö och det avtog relativt snart.
    Nu håller vi på och ska lägga nytt tak(plåt) men jag undrar hur jag ska gå tillväga invändigt.

Min fru tycker att det luktar lite i vissa rum(även där vi inte har sett nått läckage, och jag har gått runt med en fuktmätare och testat väggar. Har även vart in på kattvind och övrig vind och det ser inte ut att läcka in nått nu när det regnar iaf och det var torrt enligt mätaren. Vi såg för några veckor sedan att golvet i rummet brevid hallen rest sig något, men det kan skett tidigare utan att vi sett det.

Väggarna i det rummet har 10-12% fuktighet(vilket ju räknas som torrt?) och likaså på golvet, men i helgen när det var som fuktigast i luften så visade det upp till 16%, men frågan är om det inte beror på luftfuktigheten för några dagar senare var den nere på 10-12% igen.

Hur skulle ni gått vidare med detta, jag pratade med anticimex för några veckor sedan, men många hade semester hos dom, och likaså en annan firma.
    ska ringa dom igen, men är det dom jag ska prata med? nån som har tips på andra bra firmor. Vad behövs göras? kan de kolla om det finns mögeltillväxt i innerväggar osv?

Blev mycket text, men kortfattat, hur skulle ni gått vidare då det kommit in vatten? och har ni tips på nån bra firma i stockholmsområdet som håller på med sånt?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007

Behöver lite mer information tror jag, hur är väggarna uppbyggda och vad är det för isolering, finns ångspärr? Hur ser det ut på vinden? vad är det för isolering där?

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Gotland

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42