Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-08-17, 11:55
|
|
|
Nykomling
Medlem: okt 2008
Län: Skåne
|
Svartmögel - vad göra?
Har precis rivit en gammal bastu i källaren. På husväggen hittade vad jag tror är svartmögel. Inte jättemycket, men dock.
- Är det farligt för mig att fortsätta rivningen? Räcker det med munskydd? - Hur sprider sig giftet? Måste jag hålla dörrar stängda till utrymmet (vill helst inte det pga ventilationen)? - Hur saneras det på bästa sätt? Vad kan jag själv göra nu? Vad gör en expert? Tacksam för alla svar! /Fredrik |
|
2010-08-17, 18:33
|
|
|
Senior medlem
Medlem: aug 2008
Län: Dalarna
Ålder: 25 år
Inloggad |
När du tryckt på knappen öppnas ett nytt fönster. Där får du bläddra efter din bild och tryck sedan på "ladda upp". Sen är det bara att kryssa ner fönstret och bilden läggs till.
Lycka till! /Christian |
|
2010-09-02, 12:29
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: mar 2009
Län: Gotland
|
Vanligt engångsandningsskydd duger utmärkt mot mögel. Det är sporerna man andas in och de är så stora att de filtreras ur luften enkelt.
I och med att du river bastun, som förmodligen är fuktkällan till möglet så försvinner problemet av sig självt, men skura som gaia säger för att bli av med det som redan växt till. |
|
2010-09-18, 18:02
|
|
|
Senior medlem
Medlem: nov 2008
Län: Skåne
|
Patrik: Det ser verkligen inte bra ut. Någon form av svartmögel är det nog. Tur att du bor i hyresrätt. Om hyresvärden inte vill bekosta sanering skall du nog tänka på annat boende. Testa först med klorin och se om det blir någon skillnad.
|
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|
| Taggar | |
| fukt, källare, mögel, svartmögel | Tagmoln |