Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Gudfader Medlem: Nov 2003

Mögel går också att städa bort .... spraya med koncentrerat klorin , låt verka 10 min, skura bort, upprepa om behövs. Vaktmästaren kommer inte och städar hos hyresgäster men du kan diskutera ventilation med honom
    gaia

2.    länk #17
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Svartmögel börjar inte växa på kakelfogarna bara sådär. Det krävs att det är tillräckligt fuktigt, tillräckligt länge.
    Så antingen är Patrik överdrivet renlig av sig och duschar varannan timme dygnet runt eller så har fukten i badrummet svårt för att torka upp, troligen pga dålig ventilation.
    Den som vet mest, gissar minst.

3.    länk #18
    Nykomling Medlem: Sep 2010
    Län: Berlin

Skrubba säger jag bara, och ta kontakt med hyresvärden. plus håll koll och ligg på så att de verkligen pallrar sig dit! hade liknande dusch, tog kontakt hyresvärden och fick ingen hjälp, eller ingen som kom och kollade några system. flyttade tillsist (inte bara pga möglet)

4.    länk #19
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg
    Inloggad
    Skrubba säger jag bara, och ta kontakt med hyresvärden. plus håll koll och ligg på så att de verkligen pallrar sig dit! hade liknande dusch, tog kontakt hyresvärden och fick ingen hjälp, eller ingen som kom och kollade några system. flyttade tillsist (inte bara pga möglet)
    Drygt, men som tur är så har jag en privat hyresvärd som är väldigt sjyst så ska inte vara någon fara att få hit honom.

Tack för hjälpen alla!

//Patrik

5.    länk #20
    Forumgud Medlem: May 2007
    Län: stockholms

Jag bor i en hyresrätt och har märkt att det i duschhörnen i badrummet har fått svårta prickar i fogarna mellan kaklet.
    Kan detta vara mögel? Svartmögel? Vad bör man göra, kontakta hyresvärden?

Lägger upp några bilder.

Bifogad fil 42981
    Bifogad fil 42982
    Bifogad fil 42983
    Bifogad fil 42984
    Bifogad fil 42985
    Bifogad fil 42986

//Patrik
    Sådana prickar får man normalt i badrum. Då och då får man skura med badrumsrengöring.(Ajax badrum funkar bra - Klorin är överkurs mot möglet och funkar inte lika bra mot kalken)

Spraya på, låta verka och skrubba ordentligt med rotborste, sedan skölja av. (jag brukar göra det ungefär 2 ggr/år, dvs när omfattningen på möglet har blivit precis som på dina bilder. Hur ofta du behöver göra beror på ventilation och duschvanor)

Om det är en äldre lägenhet utan mekanisk ventilation så finns fönster i badrummet. Då förebygger man mögelbildning genom att alltid öppna fönstret och vädra ordentligt efter varje duschning. Särskilt viktigt på vintern, när man inte har vädringsfönstrena öppna.
    Senast redigerad av Sommartorparn 2010-09-26 11:20

6.    länk #21
    Nykomling Medlem: Oct 2008
    Län: Skåne

Bra och intressant tråd!

Min bastuvägg blev som ny efter att ha blivit skrubbad med Klorin.
    Och det har inte kommit tillbaka på 3 månader!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen