Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2007

Lyckade radon åtgärder

Hej

Ni sam har åtgärdat radon, vad har ni vidtagit för åtgärder och vad blev resultatet?

Jag mätte ett oventilerat rum i källaren förra vintern, fick resultatet 340 bq, dörren till rummet var stängt under hela mätningen, och även tilluftsventilen... ska mäta nu i höst med öppen dörr och öppen tilluft, hur mycket kan jag hoppas på att få ner radonhalten?

2.    länk #2
    Humuluss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006

Fullständigt omöjligt att ens gissa på!
    Det finns massor av parametrar som påverkar. Några är: Var kommer radonet ifrån? Hur är byggnaden uppförd? Vad är det för grundläggning? Hur stor är byggnaden? Vilken typ av ventilation finns? Är några saneringsåtgärder utförda? Hur länge mätte du? Hur användes rummet/byggnaden? Vilken mätmetod användes? osv...

3.    länk #3

Fullständigt omöjligt att ens gissa på!
    Det finns massor av parametrar som påverkar. Några är: Var kommer radonet ifrån? Hur är byggnaden uppförd? Vad är det för grundläggning? Hur stor är byggnaden? Vilken typ av ventilation finns? Är några saneringsåtgärder utförda? Hur länge mätte du? Hur användes rummet/byggnaden? Vilken mätmetod användes? osv...

Ok.
    Gissningsvis så är det markradon, ska få det konstaterat under nästa vecka.
    Grunden är gjuten platta
    Källaren är på 83 kvm.
    Ventilationen är frånluftsventilation, sitter 3 stycken frånluftkanaler i skorstenen, har idag bergvärme som värmekälla.
    Rummet jag mätte radon i , är ett gästrum, och ska eventuellt bli ett framtida permanent sovrum.
    Mätningen gjordes mellan december 2009 -februari 2010, tre månader, med spårfilmspuckar från gammadata.
    Har 5 stycken golvbrunnar i källaren, men egentligen endast behov av 2 stycken av dessa.
    Funderar på att göra en ny långtidsmätning kommande vinter, men med fler "puckar".

Mätte även 2 stycken sovrum på markplan då mätningen gjordes, där blev resultatet 90 bq i båda dessa, samt 340 bq i källaren.

4.    länk #4
    oldswedes avatar
    Nykomling Medlem: Nov 2010
    Län: Skåne

Testar att sanera radon själv

Vi har enplanshus från -62 som är byggt som platta på mark med dränerande lager av grus. Vi gjorde en långtidsmätning med spårfilm vilket visade årsmedelvärde på 350 Bq/m3. Jag ägnade en tid åt att studera problemet och kontaktade därefter ett par konsulter som var mycket säljande. Dock tyckte jag det var si och så med seriositeten, de verkade mystifiera problemet och saker de sa stämde inte alltid med det jag läst. Jag insåg att det skulle kunna bli extremt dyrt att bara släppa loss de här herrarna i huset.
    Därför beslutade jag att själv försöka mig på några enkla åtgärder. Först behövs ju en mätare för att se resultat av det man gör, så jag beställde en Safety sirens pro series 3 från USA, gick på ungefär 1300:- med alla avgifter, som rekommenderats i detta forum.
    Gjorde en korttidsmätning(24 t) och fick en lätt shock när mätaren visade 580 Bq i ett sovrum. För att kontrollera om radonet kunde komma från marken mätte jag sedan i det kombinerade tvätt- och pannrummet där ett par kulvertar löper in med elmatning och luftinsläpp till fd oljepanna, här finns ett par större hål mot marken. Värdet var här 1235 Bq! Jag sågade till ett par tjocka aluminiumpåtar och limmade över hålen med silikon. Värdet gick genast ner till 329 Bq och i sovrummet fick jag 285 Bq, vilket känns mer hanterbart. Nästa steg blir att sätta en utomhusfläkt RS stl100 med varvtalsreglering i kulvertens ena utlopp för att skapa ett lämpligt undertryck i gropen under tvätthuset. Kostnaden är 2000:- så jag tycker det är värt att prova. Känns bra så här långt

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Nov 2007
    Län: Uppsala

Hej,

Vi har radon i vår källare, ca 700 Bq/m3 i källaren, betydligt lägre på övriga våningar, men årsmedlvärde ca 350 om jag minns rätt.

Mitt tips om du vill anlita någon, anlita en konsult som är oberoende. Många har avtal med vissa företag som levererar lösningar och det är klart att de då förordar dessa.

Vår konsult kom med åtgärdsförslag i två steg.

1. Sätta in ventiler och täta med fog vid inkommande rör. Sen mäta om.

2. Radonsug av nåt slag, minns inte riktigt.

Vi har i princip gjort enligt förslag 1, ska sätta fog på några ställen till innan vi mäter om. Hoppas att det gått ner tillräckligt.

Millan

6.    länk #6

Vi har enplanshus från -62 som är byggt som platta på mark med dränerande lager av grus. Vi gjorde en långtidsmätning med spårfilm vilket visade årsmedelvärde på 350 Bq/m3. Jag ägnade en tid åt att studera problemet och kontaktade därefter ett par konsulter som var mycket säljande. Dock tyckte jag det var si och så med seriositeten, de verkade mystifiera problemet och saker de sa stämde inte alltid med det jag läst. Jag insåg att det skulle kunna bli extremt dyrt att bara släppa loss de här herrarna i huset.
    Därför beslutade jag att själv försöka mig på några enkla åtgärder. Först behövs ju en mätare för att se resultat av det man gör, så jag beställde en Safety sirens pro series 3 från USA, gick på ungefär 1300:- med alla avgifter, som rekommenderats i detta forum.
    Gjorde en korttidsmätning(24 t) och fick en lätt shock när mätaren visade 580 Bq i ett sovrum. För att kontrollera om radonet kunde komma från marken mätte jag sedan i det kombinerade tvätt- och pannrummet där ett par kulvertar löper in med elmatning och luftinsläpp till fd oljepanna, här finns ett par större hål mot marken. Värdet var här 1235 Bq! Jag sågade till ett par tjocka aluminiumpåtar och limmade över hålen med silikon. Värdet gick genast ner till 329 Bq och i sovrummet fick jag 285 Bq, vilket känns mer hanterbart. Nästa steg blir att sätta en utomhusfläkt RS stl100 med varvtalsreglering i kulvertens ena utlopp för att skapa ett lämpligt undertryck i gropen under tvätthuset. Kostnaden är 2000:- så jag tycker det är värt att prova. Känns bra så här långt

Var köpte du Safety sirens pro series 3, någon bra sida du kan rekommendera?

Camilla Lillan, var mer specifikt kommer ni att täta med fog, och vad för fog lämpar sig?
    Tätar ni även mellan grundplattan och innerväggarna nertill?

7.    länk #7
    oldswedes avatar

Köpa radonmätare

Hej bjorkskog,

Här köpte jag min mätare https://www.safehomeproducts.com/
    Beställde även en lite kymig transformator 120/230 volt som finns som tillbehör, enkel men fungerande. Betalade med PayPal och behövde bara mejla en gång för att fråga när mätaren kom. Artigt svar och bra leverans, rekommenderas.

8.    länk #8
    Junior medlem Medlem: Nov 2007

Hej,

Vi tätade där vattnet kommer in, där avloppet går ut och i kanten mellan golv(betongplatta) och vägg.Sen har vi en utbyggnad och i skarven mellan huskropparna läckte mest radon in, en dörröppning förbinder den gamla och den nya delen och det var där som radonet kommer in. Vi tömde ett antal tuber fog där.

Men vi skulle ändå göra om gillestugan så vi hade rivit bort panel från väggarna, mattan från golvet etc. så där var det rätt lätt att lägga fogen. I övriga källaren har vi betonggolv så det var inte så svårt heller.

Vi använde Cascos golvfog. Konsulten sa att vilken elastisk fog som helst funkade. Jag googlade lite och hittade folk som använt den och dessutom står det att den passar vid rörgenomföringar. Jag frågade på Bauhaus, Beijers och färgaffären och de kunde inte svara på frågan om vilken fog som skulle användas.

Men vi har inte mätt om än, så jag kan ju inte svära på att vi gjort rätt. Sen har vi låtit ta upp flera ventiler i källaren. Innan fanns ingen ventilation alls.

Lycka till!

Camilla

9.    länk #9
    oldswedes avatar

Radon under vintern - iakttagelser

Vi låg på cirka 250 Bq i oktober men när den tidiga snön kom i november i stor mängd började värdet stiga. Under december var det uppe i ca 400 Bq men sedan töade snön bort i januari och värdet började sjunka. I dag 18/2 är det nere i 160 Bq och vi har ingen snö sedan länge.
    Detta får mig att fundera på om snötäcket isolerar mot radon så att gasen i stället söker sig in under huset.

I sommar skall jag installera en fläkt som suger under grunden och se om jag kan sänka värdet ytterligare nästa vinter.

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2008

Kan det vara så att du får lägre tryck under huset för att snön tätar mellan mark och grundmur? Källaren är ju omgiven av ventilerande grus och vid barmark sugs luft in i marknivå, via gruset och in i ditt hus. När snön tätar detta sugs luft istället in från marken. Bara en teori. Kan du öka tilluften i källaren så att undertrycket minskar? Vad händer då?

Radonnivå i mark kan utan att det är konstigt ligga på några 1000 Bq, kanske 4000. Undertrycket i huset gör att det sugs in.

11.    länk #11
    oldswedes avatar

Hej KungAnka,

Allt tyder på att snön isolerar så gasen tar en annan väg. Detta kan bero på att differenstrycket mellan boyta och mark ändras, som du skriver. Temperaturen verkar inte göra skillnad, vi har haft minusgrader flera veckor i sträck utan snö och värdet har fortsatt ligga lågt.

Vi har ingen källare men en platta på grusbädd med djupa grundmurar i kanterna, vilket i princip borde kunna få liknande effekt. Jag har några håligheter under plattan jag skall koppla en fläkt till och försöka dra ut gasen den vägen.

Eftersom värdet sjunkit ordentligt efter de åtgärder jag redan gjort så tänkte jag fixa detta i sommar och fortsätta mätning nästa vinter.
    I dag visade mätaren 4,2 pCi/liter vilket skall motsvara cirka 155 Bq/m3, så problemet upplevs inte längre som akut.

12.    länk #12
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Kalmar

Visst är det denna du köpt?
    https://www.safehomeproducts.com/shp...1449/1449.aspx

Är du nöjd? Är det lätta att göra en mätning i ett rum och sen göra en ny i ett annat för att se vart gasen kan tänkas komma in?

Tack på förhand.

13.    länk #13
    Humuluss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006

Mätaren är helt ok och ger ganska god nogrannhet.
    Däremot är det väl inte det optimala för läcksökning, men med lite god vilja så kan det kanske ge lite antydningar iaf.
    Proffesionellt använder vi sk. sniffers, men tyvärr så kostar dom helt utanför vad man kan kosta på som privatperson! (75kkr och uppåt)

Kolla även:

http://www.byggahus.se/forum/miljoe-...r-pro-3-a.html
    Senast redigerad av Humulus 2011-03-09 21:57

14.    länk #14
    oldswedes avatar

Hello zippa80,

Ja jag hängde mätaren, som är köpt just på Safe Homeproducts, i tvättrum med misstänkta hål ner under grunden och fick höga värden. Jag tätade och värdet sjönk. Mätaren har en korttidsfunktion som gör att man ser förändringar efter några timmar, ger hyfsad möjlighet att söka upp i vilket rum läckorna är störst.

Dollarn är billig, köp nu och lycka till med mätningen!

15.    länk #15
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Kalmar

Beställd. Kanske återkommer om jag behöver tips på funktioner.

Fanns det inte ett 24/48h läge som också borde vara bra i test läge?

Tack på förhand.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42