Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Senior medlem Medlem: Feb 2008
    Län: Jönköping

Jag skulle råda dig att inte falla för de många bondfångare som försöker utnyttja människor med dina problem.
    Det finns mycket som säljs och påstås i dessa sammanhang som inte har minsta möjlighet att verka på ett sätt som kan förklaras på ett korrekt sätt. Jag tillhör de som inte förringar eller nedvärderar de symptom och upplevelser människor har gällande tex elöverkänslighet, men samtidigt har jag en orubblig övertygelse på vetenskapliga metoder och gällande fysikaliska förklaringsmodeller. Vi människor är ju mycket komlexa varelser med både psyke och soma tätt påverkande varandra, därför får man ta varje individs upplevelser som sanna.

I dina ursprungsfrågor är det korrekt att en riktig potentialutjämning är bra både ur elsäkerhetssynpunkt och kan även reducera fält både magnetiska och elektriska.
    Ett normalt mätarskåp i plåt monterat utvändigt i fasaden ska inte heller vara något problem, men känner du det bättre kan det placeras fristående på ett stativ i tomtgräns e.dyl.
    Du ska inte heller oroa dig för de nya elmätarna namnet Echelon till trots, det betyder i detta sammanhanget något helt annat än vad konspirationsteoretiker brukar mena.
    I övrigt kan du som nämnts tidigare utföra installationer med avskärmning dvs för att reducera det elektriska fältet som är det som normalt har någon vikt i en normal friliggande bostad. Även frånkopplingsautomatik så att ej använda elledningar kopplas ur vid centralen är en rimlig åtgärd.

Får du tag i en elektriker som kan lite om grundläggande ellära (inte helt lätt kanske) kan du få hjälp att utföra detta på ett så bra sätt som möjligt, principer för ledningsdragning, rätt material mm kommer in här. Jag menar bara att du inte ska falla för bondfångeri eller eljobb utförda utan kunskaper som enkelt skulle kunna göra läget så bra som möjligt oavsett om det sen kan förklara problemen eller ej.

2.    länk #32
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2008
    Län: uppsala

Eran: Faktiskt har du rätt i att jag såg ut som ett troll åtminstone i håret då jag glömde ta med borsten. Men borsten löser ju det problemet, det är svårare att som du förändra din personlighet.

Till övriga tack för att ni velat ge mig lite information om något som berört min hälsa och när det var som värst synen som gjorde att jag inte kunde jobba alls.

Glufsglufs: Psykologin är nog så viktig - när jag hade mest panik lugnade en man mig som läkt sig själv från cancer att "kroppen har en fantastisk förmåga att läka OM du tror att det är så".

Jag vill inte bygga burar mm utan göra allt som är möjligt rimligt utan allt för fördyrande kostnader i bygget till ett hus som idag inte ens har elabonnemang eller byggnad.

Bästa möjliga fasadskåp ute - inte på fasaden
    Bästa möjliga elskåp inne
    Bästa eltråd
    Bästa strömbrytare
    Den där sugtransformatorn lät ju bra Rrr..får se om gubben min går med på det som tillägg

Stämmer det att ledlampor är bäst?

Förövrigt så läste jag först för någon vecka sedan om symptomen för elkänslighet - nr 1 enorm trötthet 50 %...hmmm kunde lika gärna vara kronisk trötthetssyndrom..?!? dessa titlar..
    Du får ursäkta mig snuttensnatten, jag vill inte på något sätt förringa dina eller makens upplevda problem, utan var kanske lite klumpig.

Med en länk som den ovan till en hemsida med det innehållet, så blir det svårt att ta det du skriver på något större allvar. Det lyser "foliehatt" om hela sidan, och den information som finns att läsa inte sällan nedtecknad av extremt förvirrade personer.

Ett tips i all välmening, tagga ner på konspirationsteorierna...

3.    länk #33
    Senior medlem Medlem: Jul 2006

Kanske en sådan här av hönsnät hjälper ?
    sv.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur

4.    länk #34
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Skåne

Eran: Jag är noll intresserad av konspirationsteorier - jag trodde att budskapet enligt ovan text förstods av alla som läser denna sträng att hälsa är i fokus för bygget. I synnerhet min mans hälsa - så valet av tomt har haft bra natur som första priorietet. Läste för övrigt att elkänsliga använder sig av någon form av stålbur på huvudet så liknelsen foliehatt bör tas med försiktighet i denna sträng.

5.    länk #35

pr95 plus andra som nämnt Faradays_bur:

Det märks säkerligen att jag inte är kunnig inom el men då maken är det till rätt så stor del och som sagt ovan inte alls tror på elkänslighet mm är det trots allt märkligt att ingen av oss har tänkt på att det där vandrarhemmet nog var en Faradays_bur till viss del åtminstone. Det gick inte att nå vår mobil när vi vistades där och ej heller ringa ut via mobilnätet i alla fall (förutom en japanska som bodde där lyckades ingen annan som vistades där - rätt märkligt att det ska vara möjligt att säkert nå andra sidan jordklotet men inte några som vistades mindre än någon kilometer där ifrån - japanerna de kan minsann.)

Så det där med Fradays_bur släppte år av konstant nästäppa sedan branden och borde m a o kanske trots allt vara av intresse för maken åtminstone i sovrummet som nog är en av de viktigaste platserna i ditt hem för att återfå din hälsa.

Här är vandrarhemmet för den som vill testa (maken har astma enligt tradionell läkarvård):

Familjen Olssons Vandrarhem i Stockholm http://www.hostelbedandbreakfast.com/143-vaelkommen.htm

6.    länk #36

GK100: Vi har alla olika erfarenheter i livet och att du tror på ren vetenskap så borde du trots allt veta att det för att mätas på de sätt som betraktas som godkända enligt ditt synsätt inom läkevård mm utantar många bra produkter från marknaden som har uppvisat bra resultat men som saknar de ekonomiska muskler som krävs för att uppnå alla dessa tester - produkter i naturen som har vetenskapligt god läkeförmåga med ej är patenterbara är det inget företag som lägger ner en förmögenhet på att bevisa dess förmåga om personen i fråga inte redan är översvämmad av rikedom.

Någon dag efter min "olycka" så vaknade jag av att jag förstod cancerns gåta och i mindre än en halv minut kunde jag åtminstone känna mig som Einstein, den smarte, tills det blåste bort i minnesbanken. Orsaken är att jag finns på detta forum är att jag funderade på vår vattenrening och instinktivt fick för mig att en av skälen till min ohälsa är något med vattenreningsapparaturen vilket jag även fick fastställt av någon kunnig på detta forum.Trots maken mått bättre de senaste dagarna så känner jag "el-stick" i händerna om nätterna och tro mig - i alla år jag har haft metallsäng har jag aldrig upplevt detta tidigare förrän min olycka.

7.    länk #37
    Senior medlem Medlem: Feb 2008
    Län: Jönköping

Du ska inte missuppfatta vad jag skrev, som sagt önskar jag bara att åtgärder eller installationer ska ske på ett sammanhängande konsistent sätt, dvs att man nyttjar vad vi känner till tekniskt och vetenskapligt på ett sätt som gynnar de som känner av dessa problem du nämner.

Där ingår både potentialutjämning, Faraday's bur, elektrostatisk skärmning, sugtrafos, filter, rätt material och utförande osv. Det kräver trots allt viss konventionell kunskap hos de som ska utföra detta om det ska kunna bli bra och göra nytta, därav uppmaningen att se upp för bondfångeri och att söka kompetenta elektriker med intresse för frågan.

Jag har för egen del inga problem att acceptera den enorma brist vi har i kunskaper bortom det läge där vi befinner oss idag, men vissa delar blir ibland lite "foliehattsmässiga". Däremot principen att verkar något fungera för någon med ett problem är det ok, är ju utmärkt när det gäller dessa ting.

8.    länk #38

GK100: Ok, jag tolkade det som att det var omöjligt att min makes förbättrade hälsa kunde överensstämma med vad som sades på elöverkänsligas hemsida med att "bara" koppla bort sladden till bordslampan. Jag hade nämligen läst även om lågenenergilampan ihop med trådlöst elmätare kunde orsaka "radiovågor" och dessa kan ju knappast varit bra att ha närmast huvudet. Men jag måste medge att det känns märkligt att det ska kunna bli strålning som kan påverka hälsan när lampan är släckt och det i så fall kanske är själva lampan som är boven? För egen del har maken köpt dessa på IKEA och har stor passion för energifrågor med slutsatsen att ekonomin/förbrukningen kanske gått före sin egen hälsa. Var natt har han endast kunnat sova 3 timmar i sträck med slembildning och extrem hosta i 1-2 timmar för att åter sova några timmar - i slutändan en orkeslös och utmärglad man (ett bra bantningstips!) Det är helt underbart att det verkar ha löst sig antingen via sluppit trådlöst elskåp? alt denna enkla modell då vi bor på landet som annars borde vara perfekt och med 50 cm tjocka lerstensväggar.

Kolla dina lågenergilampor

1. Använd en vanlig liten transistorradio.
    2. Slå på lågenergilampan och kolla INTILL denna med radion inställd på lång- eller mellanvågsbandet.
    3. Lyssna över banden och kolla om du hör kraftigt brus eller brustoppar. Släck lampan och kolla att bruset försvinner. Om så är fallet har du i princip fått in en "liten radiosändare" i din bostad tack vare lågenergilampan.
    4. Hur nyttigt detta kan vara för hälsan, är det nog ingen av de som är ansvariga för lågenergilampssatsningen som har tänkt på.
    5. Har bl.a. testat en av de stora matvarukedjornas lampor. Dessa tillhör de som avger mest radiofrekvent strålning och som jag definitivt inte vill använda som läslampa och under flera timmar varje dag ha intill mitt huvud!

Ett förtydligande till min tidigare kommentar :Lyssna över banden och kolla om du hör kraftigt brus eller brustoppar. Släck lampan och kolla att bruset försvinner. Om så är fallet har du i princip fått in en "liten radiosändare" i din bostad tack vare lågenergilampan.

Tillägg: Lampan sänder således ut radiovågor både i luften och via den anslutna elledningen. Det är i så fall troligast att det är radiovågorna via elledningen som kan störa ut en elmätare. Elmätare som inte klarar av detta har i så fall en dålig EMC (elektromagnetisk kompabilitet) och kan i värsta fall störas ut av andra (kraftiga) radiosändare i dess närhet, vilket givetvis kan leda fram till felaktiga mätresultat beträffande elförbrukningen.
    http://www.barometern.se/nyheter/kal...re(1502279).gm

Egentligen är det väl överkänslighet mot det mesta för maken min då dessa hemska doftljus som finns på Ikea ger fruktansvärd effekt - testet med en liten impregerad träbit fanns i vårt sovrum i augusti som även det utlöste hemska effekter. Det är säkerligen egentligen orsakat av diverse gifter som inandast och jag matar i honom allt som kan hjälpa honom för att avlasta hans kropp från dessa gifter men kanske borde även en amalgamsanering ske. Det är ju såklart den viktigaste anledningen till att han var på Bioresonans då jag läst att det var ett av det bästa sätten för att lösa tungmetallsförgiftningar. Den behandlingen var han själv oerhört tacksam att han fick gå på och sättet som han blev behandlad är något han önskat sig av den vanliga vården.
    Senast redigerad av snuttensnatten 2010-09-27 17:54

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen