Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2007
    Län: Åland

Radonåtgärd innan gjutning?

Håller på att renovera en tvättstuga och har därmed pikat upp hela golvet samt diken i hela källaren för att byta ut avloppsrören.

Huset är ett sluttningshus byggt 1964 av blåbetong och är delvis insprängt i berget. Således kan man ju gissa att det borde finns lite förhöjda radonvärden i huset. Eftersom vi ännu inte gjort någon mätning vill jag förbereda mig för åtgärder. En granne i närheten som sitter liknande hus och byggår hade värden på strax över 200, vilket kan förklaras av små doser markradon och Öländsjk Ytong, som ju tydligen har väldigt lite radon i sig.

Nåväl, källaren är som sagt öppnad och före gjutningen skall jag bygga upp med makadam (16-32). Kan jag på något sätt förbereda mig för ev. åtgärd av markradon genom att lägga ner någon typ av rör i makadamen inna jag gjuter? Hur skall jag isåfall gå tillväga? En tanke är ju att dra en slang från t.ex. pannrummet vidare genom alla rum i källaren. Det är uppbilat golv i alla rum utom ett. Slangen skulle då kunna perforeras och på så sätt skulle jag kunna koppla in en sug vid behov och åstadkomma en sugning under plattan med ett flertal sugpunkter.

Jag skulle bli väldigt glad om någon har erfarenhet av detta eller i alla fall har en teori om hur man kan åstadkomma detta.

En annan sak jag undrar är om jag kan förbättra något vid installation av golvbrunnarna samt skyddsrören som jag lagt in. Skyddsrören är till för ev. bergvärme samt inkommande vatten.

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Västra Götaland

Du kommer säkert få många bra svar men ett tips är att jag pratade med en kunnig på SP som sa att om man gjuter 10 cm tjock betong så ska det vara radonsäkert i de flesta fall och ingen radonsug skulle behövas.

3.    länk #3
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm

Jag har lagt ner vanliga dränrör som jag tagit upp lite mer hål i. Röret ligger mitt i utrymmet och i isoleringen men under betongen förstås. Anslutning för fläkt finns mitt på detta rör.

Får jag inte ner värdena bara genom att gjuta ny platta och täta så monterar jag en fläkt också.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen