Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: May 2006
    Län: Stockholm

Radion, men från mark eller byggnad?

Tittar på ett hus vars protokoll från 2 st radonmätningar jag just fått tillgång till, se bilaga.

Långtidsmätning gjord 2002 visar 360 på markplan och 350 på första våningen. Det finns ingen källa angiven.

Huset är 1 1/2 plan byggd 1972 på betongplatta med stomme av trä och fasad av tegel. Så vitt kännt finns inga åtgärder insatta för att minska radonet.

Vilken typ av åtgärd vidtar man vid radon i byggnadsmaterial, vilket jag antar att det är (teglet) eftersom värden på entre och en trappa upp är så lika? Om det nu är markradon (del är troligt markradon eftersom hela kommunen är radonrik)

Ska jag dra öronen åt mig?

/alacs
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	xradonprotokoll.jpg
Visningar:	19
Storlek:	34.2 KB
ID:	31775  

Radhus från 60-talet som renoveras för fullt!

Jag finns på http://alacs.blogg.se

2.    länk #2
    puu
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Östergötland

Vad jag vet ger inte tegelfasad ökat värde av radonhalten. Med andra ord är det troligt att det är markradon.
    Relativt enkelt att fixa speciellt eftersom det inte finns någon källare.

Liknande värden på båda planen tyder på väldigt dålig ventilation.

Kolla en gång till att det verkligen är trästomme.

3.    länk #3

Tack Puu. Enligt objektsbeskrivning och protokoll från Anticimex är det trästomme. Bör jag ha anledning att tvivla på dessa underlag?

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Stockholms län

Tänk på att du har ett eget ansvar att undersöka saker som står i både objektbeskrivningar och besiktningsprotokoll så även om det kanske är otroligt att de har fel när det gäller material för stommen så ska du givetvis undersöka. Speciellt när det gäller risk för radon och dyligt. Får du reda på i efterhand att stommen var i ett annat material än du tror är detta förmodligen undersökningsbart och dvs inget dolt fel.

// Mats

5.    länk #5

ok, och hur undersöker mandet utan att gå lös på innerväggarna?

6.    länk #6
    Humuluss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006

Ur radonsynpunt: Med en gammamätare, (tex en Geigermätare)

ok, och hur undersöker mandet utan att gå lös på innerväggarna?

7.    länk #7

ok, och hur undersöker man det utan att gå lös på innerväggarna?
    Ur radonsynpunt: Med en gammamätare, (tex en Geigermätare)

Ursäkta, jag var otydlig, jag menade inte radonet i sig, utan huruvida stommen var av trä eller något annat (betong).

8.    länk #8
    puu
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Östergötland

Lättast är att bara knacka lite på väggarna.
    Man ser det ju på fönster och dörrposter om det är ett stenhus men man kan kanske dölja ett stenhus med mycket foder också men men.
    Det vara bara en tanke från min sida. Ser det ut som ett trähus och låter som skivväggar är det säkert det och då har du bara markradon att bry dig om.
    Täta alla rörgenomförningar genom plattan, kolla alla golbrunnar och kolla att det inte är några sprickor i plattan.
    Kolla över ventilationen i montera tilluftventiler så att undertrycket minskar.
    Funkar inte detta får du sätta in en radonsug som gör undertryck under plattan men det borde gå utan det.

Är du fortfarande osäker på byggmaterialet tar du dit en gammamätare.

9.    länk #9
    Humuluss avatar

Det insåg jag.
    Gammamättare mäter inte radon, utan ger svar på om fastigheten har byggnadsmaterial av uranhaltigt stenmaterial.
    Det är alltsådet du behöver...

Ursäkta, jag var otydlig, jag menade inte radonet i sig, utan huruvida stommen var av trä eller något annat (betong).

10.    länk #10

Tack Puu och Humulus - då blev jag lite klokare! Trodde gammamätaren var till för radonet...

11.    länk #11
    Humuluss avatar

Egentligen finns det inget som heter "gammamätare" utan det finns olika typer av mätare för att mäta joniserande strålning, där dom vanligaste typerna är Alfa, Beta, Gamma, Röntgen och Neutronstrålning. Den mest kända är Geiger-Muller mätaren.
    Med rätt typ så kan man då mäta gammastrålningen, som är det som är av intresse i det här fallet.
    Radon (som är en radioaktiv ädelgas) mäts med andra typer av instrument, det vanligaste som allmänheten kommer i kontakt med är spårfilmsdosor (dom små svarta burkarna).

Kopplingen är den att blå lättbetong innehåller Uranhaltigt skiffer som avger Radongas OCH joniserande Gammastrålning. Det radon som kommer från marken avher inte någon (nämnvärd) gammastrålning.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen