Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Sökarn
På hela 80 procent av Sveriges yta riskerar du att få radonproblem om husen inte är väl utförda. Där ska husets grundkonstruktion antingen vara radonsäkert utförd eller radonskyddat utförd.
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Radon/Rad/

Jag tyckte väl det också att det är svårt att hitta radonfria hus, fast de är byggda av trä och inte har någon gammastrålning.
Under senaste har vi lite radon och en krypgrund som ska ventileras, det bör räcka, det var värre med gamla murade källare.

Helt radonfria hus lär vi alldrig få eftersom utomhusluften innehåller en viss mängd.
Optimalt hamnar man runt 15-30Bq, men det är ju inte så tokigt !

Sökarn
Jag hade lånat en dyr gasmätare och hade nästan 0 högst upp i mitt gamla hus :)
2 tr. men längst ner i badrum 160

Jag har en vän som bor med sin familj i ett hyreshus (4 lägenheter) med, enligt honom, skyhöga radonvärden. Han vill dock inte kräva bättring av värden eftersom han inte anser sig ha råd med (en troligt) höjd hyra. Är det så dyrt att fixa radonet?

Ja, i hans fall är det nog kanske det. Bor han 4vån upp och har "skyhöga" värden (vad nu det är...) så lär detta radonpåslag komma från byggnadsmaterial och det bör innebära att större delen av bostaden är byggd i blå lättbetong och enda vettiga sättet att sanera är dyra ventilationslösningar eller att riva de flesta väggarna...
Dessutom så lär samma problem finnas i alla andra lägenheter i huset med stor sannolikhet = att värden måste fixa även dessa = $$$$

Aniska skrev:
Jag har en vän som bor med sin familj i ett hyreshus (4 lägenheter) med, enligt honom, skyhöga radonvärden. Han vill dock inte kräva bättring av värden eftersom han inte anser sig ha råd med (en troligt) höjd hyra. Är det så dyrt att fixa radonet?

Måste erkänna att jag inte riktigt förstod vilken slutsats du drar av detta?

Sökarn skrev:
Jag hade lånat en dyr gasmätare och hade nästan 0 högst upp i mitt gamla hus :)
2 tr. men längst ner i badrum 160

Sökarn
Aniska skrev:
Radonsanering ska inte påverka hyran, om den inte är låg pga radon.

Sökarn
Humulus skrev:
Måste erkänna att jag inte riktigt förstod vilken slutsats du drar av detta?
Helt radonfria hus lär vi alldrig få eftersom utomhusluften innehåller en viss mängd.
Optimalt hamnar man runt 15-30Bq, men det är ju inte så tokigt !
Jag hade 0 överst i mitt hus men 160 nere i badrummet.

Jo, förstod att du fick dom mätresultaten - undrade bara vad du drog för slutsats av det?
Att en kortidsmätning ger lite "udda" resultat är inte oväntat. Att du fick noll beror nog däremot på mätfel i
första hand är min gissning. Beror ju lite på hur länge du mätte på varje ställe och vad det var för mätare.

Sökarn skrev:
Jag hade 0 överst i mitt hus men 160 nere i badrummet.

Skyhöga värden i en bostad på 4e våningen kan nog härstamma från ett läckage av radonhaltig jordluft via befintlig rörstam. Be din kompis kontollera med fastighetsägaren om det har utförts ngn form av stammbyte. De kan då ha missat att täta vid brandceller. Ibland kan den högsta radonhalten i ett flerfamiljshus vara i bostaden högst upp i fastigheten och då beror det på otätheter mellan brandcellerna i respektive våningsplan eller alternativt att tätning mot mark i källarplan ej har utförts.

Sökarn
Humulus skrev:
Jo, förstod att du fick dom mätresultaten - undrade bara vad du drog för slutsats av det?
Att en kortidsmätning ger lite "udda" resultat är inte oväntat. Att du fick noll beror nog däremot på mätfel i
första hand är min gissning. Beror ju lite på hur länge du mätte på varje ställe och vad det var för mätare.
Där mätte jag både med spårfilm länge och med en lånad stor dyr gasmätare från Gammadata (sniffer). Gammalt hus med självdrag och stängt till källaren med radonkälla i bara badrummet, var kanske ½ utanför badet, ½ en tr. upp och ½ av det högst upp då är man på 20 och är ganska normalt ju högre upp man kommer med markradon-källa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.