Lösvirke & Timmerhus
Illearne: O [citat] okej! Huset är högt beläget så då är det klokast att göra det! Vet du hur man går tillväga?
justusandersson: Eftersom det är ett kallgarage tänkte jag att det inte förelåg någon risk för moment i underramarna, men jag tror att förslaget med skarvlask kan fungera också. Ännu bättre är kanske båda lösningarna. Genomgående bultar i vertikalstängerna blir ju väldigt kraftfulla förband. Inte självklart hur man gör även om uppgiften verkar enkel.
BirgitS: Andra har skrivit att det har gått att köpa ritningar mm. från vissa hustillverkare.
Rännelanda: [citat] Okej! Finns det något sätt om man sparar stock över dom yttersta bjälkarna och den övre stocken över dörren? Eller sätter en stålbalk? Eller så får det vara som det är.
torparavgrund: Nu är jag sen till festen men har skrivit två utförliga inlägg i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/svart-papp-pa-insidan-av-yttervaegg.398325/#post-3970573 Där har du lite råd. Som andra skrivit är det förmodligen så, att det är kallt för att det drar, och att hitta och täta drag är det första du ska göra. Runt fönsterkarmar och där golv möter vägg är de
fribygg: [citat] Beror väl på de lokala förutsättningarna, här finns logar som haft tegeltak i kanske 100år utan undertak. Jag hadde en bastu vid sjön som jag fick lägga om ett par pannrader på 2 ggr på 3år innan jag förankrade pannorna med ståltråd och tajtade till vindskiveplåtarna så de klämde fast teglet. Det är fullt möjligt att borra hål i tegelpannor, kör man med vanligt
Trekul: Tittar på att köpa en mindre sommarstuga (knappt 40 kvm). Byggd sent 80-tal i planktimmer (heter det så?). På sikt är huset nog inget att ha utan behöver ersättas med nytt. Men, kanske går ha kvar något år. Frågan är hur dåligt skicket är. Dels är hela huset synligt skevt åt ena hållet. Kan knutarna ha släppt så att hela huset håller på att glida isär? Har även noterat att
Daniel Johansson1: [bild] [bild] Köpt ett hus från 72 med betongplatta. Ligger mattor överallt förutom i 2 rum där låg ekparkett. All plastmatta och parkett är uppriven. Under varje golv/mattor är de som en lackad betong. Är detta en ångspärr och isf va är de dom lagt på betongen. Ska slipa av hela plattan men är intresserad av vad de är? Och nej de är inget lim då de låg någon slags lumpapp och
Oldboy: Köpt färdig rödtjära (Auson). Består enl uppgift av trätjära, rödpigment samt terpentin för att göra den mer hanterbar/mindre trögflytande. Har inte prövat att stryka slamfärg ovanpå, men efter en första strykning, extra förtunnad med terpentin för att det ska gå att måla utan att värma tjäran, så förefaller ytan inte vara så fet, så det förefaller möjligt. Har man
Torpet 1821: Hej! Nu ska jag behandla/skura mitt lärkträgolv i sovrummet ( eget lärkträd från tomten) Nu undrar jag om någon vet vad jag ska skura med. Har köpt linoljesåpa men vet inte om det är bra till lärkträd som är ett hårt träslag. Golvet "knarrar" väldigt mycket också så därför funderar jag på om det kanske hjälper med den feta linoljesåpan om den rinner ner i spånten? Vore
saiter: ”Ska ovanvån vara inredd/användbar?” Troligen, med tanke på saxtakstolarna. ?? Håller med ”Oldboy” 195 reglar är jobbiga jämfört med 145 eller 170 Med så smalt hus så blir ju alla rum genomgångsrum. ?? //AA
Oldboy: Återkoppling är fantastiskt bra. Enda sättet att veta om ngt fungerar eller inte.
Avle: Rätta bara till den som är nu och se till och gräv ut en ordentlig krypgrund, se till så att det är ett bra avstånd mellan mark och syll. Lite konsultation på plats som flera nämnt är bra men riv ut allt först så du står med bar stomme. Annars är det svårt att konsultera
witten: [citat] Det liggande hammarbandet kan lika gärna vara dimensionerat för det. Spännvidden är bara 600 mm så det klarar normalt lasten från en golvås. Stående hammarband behövs däremot över öppningar.
larsbj: [citat] Troligen kommer det fungera utan, de flesta äldre hus står lösa. Men kanske dumt att inte göra det iaf när du har chansen, sätt en lecaskruv varannan meter.
justusandersson: Vid en matplats bör bröstningshöjden inte vara lägre än ca 70 cm. Då är det mer lämpligt med tre rutor i höjd. I ett vardagsrum med soffor och fåtöljer däremot kan fyra rutor i höjd passa.
Mettis: [citat] Tack för snabbt svar. :) Jag resonerade nog så att en icke bärande vägg är lättare att riva och bygga vägg till sovrum klarar jag av själv. Dessutom är sovrummet i dagsläget i söderläge och vid flytt skulle det hamna med fönstret mot öster vilket jag tror skulle vara lite behagligare sommartid. Köket är idag i norrläge vilket gör det väldigt mörkt så det är i
Nikorasu: [citat] Lägg upp litet närbilder och helhetsbilder här, så kan vi nog bedöma
connyake: Tänkte montera isär trappräcket för att måla det men har ingen aning om hur det sitter fast i väggen. Någon som har en idé? [bild] Och hur får jag snyggast bort pluggarna som täcker skruvhålen på ribborna?
Albireo: Jag kanske inte är rätt person att svara på detta (även om det är intressant) Utan bilder tror jag att det också är svårt att göra en bedömning. Bara för att det är ett timmerhus gör det möjligt att "rädda". Något har uppstått som gjort att stockarna inte har torkat upp. -högt tryck som skapat kapilärkrafter som "sugit in" vatten i stocken (eller växtlighet som skyddat mot
fribygg: Köp direkt av sågverket, beställ hel bunt/buntar och vinteravverkat. Beskriv kvalitetskrav, träslag, mått osv redan vid beställningen. Till nästa sommar kan du spika upp din fasad om du beställer nu.
J Vos: [citat] Det är inte samma skiva eftersom den är klass 3 och tunnare och saknar vax. Jag förstår inte riktig vad du är ut efter. Menar du att byggfirmorna ska bygga till priset som gällde innan höjningen av inköpspriset eftersom de kan köpa sämre material som är "bara" 3 gånger så dyrt??
fribygg: [citat] Enklast är nog med en modern byggskiva, gips är billigast men inte bäst på timmer(ev tretex men det är svårt att få tag på) Bäst är lerklining. Billigast är spännpapp. Om du kan tänka dej panel invändigt rekommenderar jag Örnpapp på väggen som extra vindskydd innan panelen.
larsbj: Här syns lite hur jag gjort hos en kund, iof ståtimmer men samma princip på lagningen. [bild]
Barriospurer58: [citat] Vill börja med att säga att jag inte alls är expert på ämnet. Jag har bara läst mycket iom att jag har liknande projekt på gång. Jag tror inte det ska vara något problem att isolera både in och utvändigt med hygroskopisk isolering. Utan plast kommer hela väggen ha liknande egenskaper vad gäller fukttransport, och därför blir eventuellt fukt som tar sig in inget stort
Anonymiserad 433451: [citat] Hmm bilder säger mer... Men 5000 - 10.000 kr är helt normal taxa.. Om man ska lägga ihop ris och kapa ved längder...