Lösvirke & Timmerhus
AndersMalmgren: [citat] Sverige var ju mer eller mindre kommunistiskt under 70-talet. Löntagarefonderna var väl det som gick längst.
Tjrex: Finns bredare men ovanliga i vanliga privat handeln. Köp limträ. 42x270 räcker d?
Millan12345: Ingen erfarenhet men kanske en rödmålad ohyvlad bräda ytterst sen vitmålad innanför. För att förvilla ögat.
Rickard.: [citat] Jadå. Varken vindskivan eller trekantlisten bär någonting utan det är bara råsponten som gör det, vindskivan och trekantlisten hjälper bara till samverkan mellan brädorna för att sprida punklaster på fler brädor. Bilderna är från www.traguiden.se
surfarn: [citat] Det tar lång tid att sätta panel också :) Jag satte enbart panel på insidan av vårt attefallshus. Den sattes upp på liggande 45x45 som skruvades i regelstommen. Det tog lång tid för mig att få dit panelen. Jag skulle nog inte göra likadant på ett stort hus. Då är det enklare med skivor. Dock tungt att jobba med själv iaf i 120 cm bredd
heimlaga: Jag ser en hel del motorsågsvandalism på den stommen. Borrtagen mellanvägg och burspråk. Bra det gar oftast upphov till stomrörelser med åtföljande knarr. Dessutom är de gamla bjälkarna för klena. Någon bjälke är rentav avsågad. Någon har försökt lösa det genom att sätta in alldeles för klena plankor vid sidorna på bjälkarna.
heimlaga: Att studera hur timran rör sig nu när tjälen släpper och försöka klura ut var felet är. Jag skulle misstänka att dels de kraftiga gåtarna i dörröppningarna och dels mittstolpen har blivit litet för långa när timran har sättnat med åren och när tjälen ytterligare lyfter under dem tar de en för stor det av husvikten och knuffar överdelen sned. Det är vanligt att bindstocken
heimlaga: Knutarna lönar sig ofta att klä in med bräder i förebyggande syfte. Själva timmerväggen tål att bli sönderfrätt i ytan av väder och vind men när timret är mjukt på djupet över större områden eller när så mycket är bortfrätt att ytterkanten på draget inte får stöd då kan man börja fundera på reparation.
JohanLun: Jag tror det ofta finns hål här och där i gamla hus, så att få det helt tätt är omöjligt. Jag har kört med papp, som väl räknas som ångbroms, när jag byggt om inifrån. Jag har kvar jobbet på vinden, idag är det gullfiber med en slumpmässigt utplacerad plast högst upp. Men det finns så mkt hål i plasten att den nog inte fyller sitt syfte, tur det eftersom den ju ska sitta så
rastlos: Köpte isolerskivor som spikades upp på vägg med spikbrickor enligt tipset ovanför. Eftersom isoleringen står på varandra blir dragkraften på spiken inte stor + att spikbrickan trycker isoleringen mot väggen vilket ger friktionsfäste. Mycket smidigt och skönt att slippa regla!
prototypen: Jag tycker det ser ut som det ska vara installationsskikt. På insidan av 01 och 02 är det något som ser ut som karttecken för järnväg, kan det vara diffusionsspärren? Innanför sitter något som ser ut som en 45x95. Höj den så spånskivan går in under och skruva ihop det hela. Protte
Okarlsson: Mina tankar på saker som jag inte tror sagts Gästrum/-stuga med egen toa och dusch - det ökar bekvämligheten för gäster och er avsevärt Garage med ingång från huset - så skönt att inte behöva klä på sig för snöstorm bara för att gå till bilen osv Plats för maskiner som snöslunga, gräsklippare etc som är lättåtkomliga med inte i vägen Mycket (!) fönster i flera
Linneaus: [citat] Jepp,tänker att vi får testa elda några stenar och kyla dem så att de spricker så ser vi vad vi får ut av det, det behöver ju inte vara perfekt formade stenar så länge de är tunna nog att lägga upp. Tror inte jag börjar med att blanda betong till hela grunden själv, nej, även om det är ett mindre hus. Vi får testa oss fram och går det inte och jag verkligen vill ha sten
Danne213: Skulle nog satsat på ett "stort litet företag" Typ 10-15 anställda. Skriv avtal med tydliga lyft, kolla upp senaste årens bokslut så det finns vinst/tillgångar, ett välmående bolag helt enkelt. Vite kan vara bra att ha med men se till att tidsplanen är generös så det inte stressas fram ett hus. Det är ändå ni som ska bo där när allt är klart och att bygga hus ger en utmaningar
Åsa Lund: Vilka moment som ska ingå i egenkontroll och dokumenteras är upp till varje entreprenör att avgöra. Men det bör ju hänga ihop med kritiska moment enligt tillverkaren av tätskiktet för badrummet. Tillverkaren kan till och med tänkas ha exempel på egenkontroll på sin hemsida?
klaskarlsson: [citat] Jag tycker också det: En 100 år gammal fasad behöver rimligen lagas. Så länge man gör det på samma sätt så kommer det smälta in i patinan med åren
Workingclasshero: [citat] Det där såg smart och prisvärt ut. Kolla noga med din snickare att han i sin tur kollar kvallen på stommen så han är nöjd. Även om tidigare inlägg verkar lite reklamigt så känns det genomtänkt att fräst ut i syll och hammarband :-) Jag hjälpte grannen med ett färdigt paket till ett dubbelgarage, nu vet jag inte fabrikat, men dålig beskrivning och tveksam konstruktion där
Kaian86: Jag har precis renoverat för 1 miljon typ tak 90 000:- (svart) Dränering 96 000:- Fönster/tilläggs isolera en långsida + vind 400 000:- FTX ventilation 130 000:- Bergvärme/ny vattenbrunn/nya ledningar/nya element 390 000:- sen har ja säkert tagit runt 150 000:- på ytskikt mm. enplans hus med källare från -67 260kvm 130 uppe samt 130 källare. har inte renoverat något i källaren ännu
Jimpan86: [citat] Nej det är inte tjärpapp men känns konstigt att den sitter där tycker ja, borde kunna bli fukt mellan den och betongen är väl bättre att tabort den och sätta cellplast i stället
heimlaga: Hussvamp har ett lag att överleva i jorden och sedan växa upp igen. Om man inte sanerar mycket grundligt. Man undrar ju hur grundliga era sanerare var. Själv är jag såtillvida handikappad att jag nästan saknar luktsinne ända från barndomen så jag har svårt att ta ställning till lukter men jag har konstaterat att folks luktsinnen är ganska opålitliga i gamla hus. Somliga känner
Oldboy: Trä rör sig med fuktigheten, krymper och sväller. T ex därför man rekommenderar ca 10 mm rörelsefog (luftspalt) mellan vägg och flytande golv. Kommer inte ihåg måtten på rak arm men en träbaserad skiva, dvs OSB, plyfa, spån, masonit och tretex, med bredd om 120 cm rör sig en handfull mm mellan årstiderna, krymper på våren och sväller på hösten. Så det är inget konstigt eller
Staffan Darvelid: Retting FinlandVäxelström380 voltSerienr8903• På framsidan termel och ett vred. 12345. På baksidan 4stift
paralun: [citat] Jo nu ser jag inte var du bor men det har varit mycket torrt under senaste veckorna med den vädertypen vi haft med kalla nätter och högtryck. Sen eldar man blir det ännu värre eller bor i ett hus med luftåtervinningsaggregat. Sen kan man då även ha rester efter en förkylning. Hursomhelst så fick jag hjälpa min mor som hade besvär och började med att mäta och i hennes
Drburr: Om ni inte fått gemensam migrän är det nog något som är mindre bra. Mask med filter och engångsoverall nästa gång.
azmaninov: Vad som får mig att tro på det hela ändå är att 1. spännvidden inte är så stor (4,50) och därmed inte snötyngd. 2. Högben är mycket kraftigt dimensionerade, 27cm limträbalkar. 3. Avståndet högben till golvbjälklag bara är en meter och därmed fungerar golvbjälklaget lite som en hanbjälke. 4. Möjligheterna att förstärka infästningarna av högben i nock och vid vägg är
Oldboy: [citat] Vad var det som inte fungerade bra? Är nyfiken för vi har samma lösning på en del av huset.
droopy: Får väl lämna mitt bidrag till kaoset i tråden och bumpa tråden istället för att skapa en massa nya trådar. Inifrån och ut. Gips 1 lager Plywood 12mm 45 regelskikt liggande (med isolering) Fuktspärr 170 reglar (med isolering) (kan bytas till 145 utan problem då plywood'en stagar upp enormt) 45 reglar liggande (med isolering) Utvändig gips (vindskydd och bra "botten" till isoleringen)