Svara Nytt ämne
  1. 2008-08-11 19:43
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jul 2007
    Kronoberg
    40 inlägg

4 bilder

Fråga om takstolsboken.

Funderar på att beställa takstolsboken med tillhörande program. Blev dock litet tveksam när jag läste att den inte kan räkna ut mer än på vissa sätt. Är det någon som vet om det går att räkna på takstolar, vanligt sadeltak, ca 5m spännvidd, 27 grader, utan fackverk inne i. Hade tänkt att inreda över garaget någon gång och vill inte ha för mycket "pinnar" inne i takstolarna.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-08-17 14:15
    Svara | #2

Tottebyggers avatar
    Junior medlem Medlem: aug 2008
    Stockholm
    92 inlägg

Tja...
    Om du använder en bärlina i mitten längs med nock (limträ) och två stolpar som bär den i gavlarna, kan du lägga kertobalkar, alternativt limträbalkar som du sedan lägger spånten på. Då slipper du helt tillverka några takstolar vilket i sin tur ger dig ett helt öppet tak.

Lycka till...
    Totte
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2008-08-17 19:46
    Svara | #3

Det är faktiskt möjligt att använda vanligt konstruktionsvirke också. Vi har två 45x195 på högkant som takbalkar i vardagsrummet (spännvidd ca 8m). Det ger dessutom gott om plats för isolering!
    Bara för att du inte är paranoid längre ska du inte tro att de har slutat jaga dig.

4. 2008-08-22 23:57
    Svara | #4

Tottebyggers avatar
    Junior medlem Medlem: aug 2008
    Stockholm
    92 inlägg

Bob_the_builder skrev Visa original
    Det är faktiskt möjligt att använda vanligt konstruktionsvirke också. Vi har två 45x195 på högkant som takbalkar i vardagsrummet (spännvidd ca 8m). Det ger dessutom gott om plats för isolering!
    Bobban...
    Låter intressant! Men syr du dem omlott med varandra då? Antar att du inte hittade 195or på 8m? Eller menade du som åsar?

5. 2008-08-23 00:50
    Svara | #5

Faidross avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2006
    1 499 inlägg

44 bilder
    Mowi300 skrev Visa original
    Är det någon som vet om det går
    Nästan helt säker på att det går (27 grader är en vanlig takvinkel, och jag minns att flera takstolstyper fanns beskrivna), men det var ett tag sedan jag läste boken. Om du är osäker på om du har användning av den så kan du ju kolla in den på biblioteket

6. 2008-08-23 07:52
    Svara | #6

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Uppland
    21 965 inlägg
    Gillad 1 985 gånger
    1108 bilder
    Takbok2004 (takstolsboken) räknar endast på följande takstolar och vinklar.

Uppstolpat 2-fack eller 3-fack 14° och 27°
    Fackverkstakstol Triangel, W-takstol eller WW-takstoleller 14° och 27°
    Ramverkstakstol 38° och 45°
    Svensk takstol 38°

Takstolsbenämningarna är deras egna, jag vet inte om det finns sammanblandningsrisk.

Vidare finns det lite andra begränsningar, t.ex. att det går inte att räkna på mindre dimension på virke än 120mm, vare sig på upplag eller i takstol.

Mowi300 skrev Visa original
    Är det någon som vet om det går att räkna på takstolar, vanligt sadeltak, ca 5m spännvidd, 27 grader, utan fackverk inne i.
    Så svaret blir alltså nej.
    Antingen blir det fackverk, eller så blir det 38° + förhöjt väggliv, thats it.
    Dessutom med 5 meter spännvidd och 27° så har du inte så många cm kvar efter isolering.

Senast redigerad av Mikael_L 2008-08-23 07:55

7. 2008-08-23 10:51
    Svara | #7

Tottebygger skrev Visa original
    Bobban...
    Låter intressant! Men syr du dem omlott med varandra då? Antar att du inte hittade 195or på 8m? Eller menade du som åsar?
    Nockbalken är limträ (115x495 vill jag minnas). På den vilar sedan åsar i konstruktionsvirke 45x195 (två på högkant). De är sammanfogade med spikplåt på sidorna.
    Bara för att du inte är paranoid längre ska du inte tro att de har slutat jaga dig.

8. 2008-09-01 12:36
    Svara | #8

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2005
    184 inlägg
    Gillad 1 gånger
    12 bilder
    Mikael_L, går det att räkna på förhöjt väggliv med hjälp av boken? Kollar bara jag inte beställt i onödan...

ojniemin

9. 2008-09-01 19:02
    Svara | #9

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Uppland
    21 965 inlägg
    Gillad 1 985 gånger
    1108 bilder
    Mja..
    Gör jag en ramverk 45° så blir takfoten = uk av takstolen, typ klassiskt 1,5-planshus ala Älvsbyhus med flera. Gör jag en ramverk 38° så blir det automatiskt förhöjt väggliv. Men livets höjd går inte att välja, det blir vad det blir.
    Jag misstänker att programmet sätter samma nockhöjd som 45° med samma spännvidd, och då blir livet den höjd som det blir när det är 38°.

Men ajg är inte säker, jag har inte laborerat så mycket med det.

10. 2008-09-06 22:35

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2005
    184 inlägg
    Gillad 1 gånger
    12 bilder
    Nu vet jag precis hur det fungerar. Jag fick boken och har dimentionerat takstolarna till mitt garage. Det blir 38 grader och förhöjningen som finns med blir perfekt för mina ändamål.

ojniemin

11. 2008-09-07 16:47

Myrlejons avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: maj 2007
    Uppland
    230 inlägg
    10 blogginlägg

19 bilder
    Vet inte om det är något sådant här du menar?
    takstolar.jpg (768 visningar) (bild från blocket där framgår snölaster mm)
    http://www.blocket.se/vi/12148964.htm?ca=10_s
    Jag hade tänkt skriva ett inlägg om takstolarna i vår carport som jag är jättenöjd med. Vi inreder just nu med innertak och det kommer att fungera utmärkt. Mer kommer här så snart jag har några bilder.
    http://www.byggahus.se/forum/socialt...-i-bruket.html

12. 2008-09-10 15:33

BAS
    Forumgud Medlem: jul 2003
    2 093 inlägg

1 bilder
    Mowi300.
    Klart att det går att "räkna på takstolar". Vad vill du veta?
    Jag har helt öppna takstolar med spännvidd 5,2 meter och 30 grader. Bärlinan består av 3 st 45 x 120 som är limmade/spikade ihop. Att det är 3 stycken har inte med hållfastheten att göra, vill bara ha lite fetare utseende.

13. 2008-09-10 18:07

klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: sep 2006
    Stockholm
    3 240 inlägg
    Gillad 5 gånger
    13 bilder
    I min stuga är det 30 grader 4.8 m spännvidd och öppna takstolar.
    Takstolarna är då av 220x95 och konstruktionsvirke K24 (har jag för mig det står), ihopspikade med spikplåt - och en liten "kil" längst ned (invid vägglivet).

Men troligen är detta lite i överkant - dom ser rätt feta ut jmf med andra som jag har sett med liknadne konstruktion...

/K

14. 2008-09-13 19:42

imported_Byggaren
    Gäst
    Det går att räkna på alla typer av takstolar och övriga typer av konstruktioner, oavsett hur de ser ut och vad de byggs av. Man måste bara ha fått lära sig den kunskapen.

Idag utbildas troligen inte byggnadsingenjörer i att handräkna en konstruktion sen datorer och dataprogram kommit in i bilden. På 'min tid' (läs: <1970) fick man först lära sig teknologi, sen statik (läran om yttre krafter i vila) och dynamik (läran om yttre krafter i rörelse) och sen hållfasthetsläran med elasticitetsteorin enligt Hooks lag som grund. (Dessa används än idag och ligger inbakade i byggnormer, -formler och dataprogram.)

Skillnaden är att på 'min tid' fick man lära sig 'se' statiska/dynamiska problem praktiskt och även lära sig olika metoder för att beräkna krafterna, såväl grafiskt som numeriskt (=matematiskt). Den grafiska lösningsmetoden används troligen inte alls idag. Ni kan ju kolla om någon nybakad byggnadsingenjör (4-årig tekniskt gymnasium, även civ.ingenjör) klarar av att slå en Cremona på en W-fackverkare och därur erhålla krafterna i takstolens olika virkesdelar som i sin tur ger dimensionerna enl. hållfasthetsläran och byggnormerna

15. 2008-09-15 13:46

klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: sep 2006
    Stockholm
    3 240 inlägg
    Gillad 5 gånger
    13 bilder
    imported_Byggaren skrev Visa original
    Det går att räkna på alla typer av takstolar och övriga typer av konstruktioner, oavsett hur de ser ut och vad de byggs av. Man måste bara ha fått lära sig den kunskapen.

Idag utbildas troligen inte byggnadsingenjörer i att handräkna en konstruktion sen datorer och dataprogram kommit in i bilden. På 'min tid' (läs: <1970) fick man först lära sig teknologi, sen statik (läran om yttre krafter i vila) och dynamik (läran om yttre krafter i rörelse) och sen hållfasthetsläran med elasticitetsteorin enligt Hooks lag som grund. (Dessa används än idag och ligger inbakade i byggnormer, -formler och dataprogram.)

Skillnaden är att på 'min tid' fick man lära sig 'se' statiska/dynamiska problem praktiskt och även lära sig olika metoder för att beräkna krafterna, såväl grafiskt som numeriskt (=matematiskt). Den grafiska lösningsmetoden används troligen inte alls idag. Ni kan ju kolla om någon nybakad byggnadsingenjör (4-årig tekniskt gymnasium, även civ.ingenjör) klarar av att slå en Cremona på en W-fackverkare och därur erhålla krafterna i takstolens olika virkesdelar som i sin tur ger dimensionerna enl. hållfasthetsläran och byggnormerna
    Tom på "min" tid (tidigt 90-tal) fick vi handräkna - så datorerna har kommit de seanste 10 åren. Men nu slipper man dels mänskliga felräkningar, dels kan man dimensionera allt mkt snabbare- och dessutom beräkna bra mycket komplexare fall.

Problemet är förstås att man är beroende av vad ens datorprogram klarar
    Med en fulllödig CAD-applikation kan du nog räkna krafter på de flesta konstruktioner...

/K

Liknande ämnen

1. Fråga om lås
    av AstaS i forum Fönster & dörrar
  2. Takstolskonstruktion med Takstolsboken
    av tomas_mandorf i forum Tak & vind
  3. Dum fråga
    av LillaSandra i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  4. Takstolsboken
    av nille i forum Tak & vind

Taggar