Hej!

För er som undrar vad jag menar med avgiftskostnader så menade jag tillståndskostnader osv... :)

Jag har en sommarstuga på ca 35 kvm som känns lite trång (iaf när jag tänker på en framtid med familj och barn osv). En framtida idé är att bygga till ca 25 kvm till och tanken är då att göra i princip allt själv förutom elen.

Det jag nu undrar är vad diverse tillstånd och avgifter skulle gå på (på en höft). Bygglov och ritningsgranskningar kostar väl en slant? Vidare så kan man väl även ha en KA som kollar att det går rätt till.

Det går inte att säga generellt - ring eller maila stadsbyggnadskontoret i din kommun och fråga - olika kommuner har olika avgifter. Då kan du passa på att fråga om vilka begränsningar som gäller i ditt område också.
Mitt bygglov på en 45+ 18 kvm stuga gick på ca 8000 kr i Dalarna - men ditt kan gå på både 2000 och 20000 kr beroend på tillbyggnad och kommun etc

För en enklare utbyggnad kan du i vissa fall få vara KA själv, och byggfelsförsäkring slipepr du om tillbyggnaden inte överstiger 400000kr (om du ansöker om dispens)

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.