Byggahus.se
Hej,

Vi planerar ett tillbygge och tänker bygga själva. Mellan ytterväggarna kommer det att vara ca 7 meter, det kommer inte att finnas någon innervägg mellan dessa ytterväggar.

Vi skall ha pulpettak och det skall vara öppet till nock, mao blir det inte några "takstolar" att prata om.

Min fråga är, räcker det att lägga 45x220 mellan ytterväggarna? Ger det tillräckligt med bärighet över den sträckan? Om inte, vad finns det för alternativ?

Utvändigt material kommer att vara plåt...

Mvh Tobbe G
 
Mikael_L
Min ryggradskänsla säger att en 45x220 inte räcker till 7m spännvidd (ryggradskänslan påstår dessutom att det är långt ifrån tillräckligt).
Rätta mig om jag har fel, någon...

Alternativet blir väl närmast en limträbalk då.
Men egentligen är det kanske en pulpettakstol du är ute efter, då blir inte dimensionerna lika häftiga.

Takstolar är ofta inte så stor ide att tillverka själva, en takstolsfabrik gör ofta färdiga takstolarna åt dig för endast din egen virkeskostnad (men det varierar, ta in flera offerter + kolla här på forumet vad för erfarenheter som andra har). Då får beräkningarna och ritningar på köpet.
 
  • pulpettakstol.jpg
  • Gilla
Benny
  • Laddar…
Hej,

Tackar för svaren! Jag körde programmet som tipsades om och det visar också att 45x220 är långt ifrån tillräckligt. Progget visar på 90x315 istället :/

Pulpettakstol känns inte aktuellt heller eftersom vi behöver ha öppet till nock för att få det hela att stämma ihop med den existerande byggnaden.

Kan man använda något annat material än trä till detta? Stålbalkar?

Mvh Tobbe G
 
det hela låter lite vådligt, bara stapla upp balkar mot nock kan medföra att vid snötyngd (eller egen tyngd) bresar takstolarna isär och trycker ut innerväggarna.

Du måste nog, om du ska ha öppet till nock, ha en bärande länsgående balk som håller balkarna uppe vid nocken o på så sätt förhindrar bresning

om jag nu inte fattat alldeles fel.

ser att jag fattat fel, såg inte "pulpet". Men du kan använda stålbalkar till ditt tak om du vill
 
Nu är det ju inte bara att "höfta till något" själv på en bygglovspliktig byggnad.
Det krävs att någon kvalificerad gör en enhetlig konstruktion som klarar snölast, vindlast, egentyngd, långtidsnedböjning, brandpåverkan, värmekrav, fuktkrav, lufttäthet etc.
Det är inte bara att takkonstruktionen är rätt dimensionerad. Även infästningar, skarvar och nedbärning till underligagnde konstruktioner skall fungera tillsammans som en fungerande helhet.
 
Ms_IT-Nisse skrev:
Det finns ett program som du kan ha användning av när du skall beräkna takstolar. Dimension od beror på hur mycket last och hur mycket taket lutar.

[länk]


Lycka till!
Hur får man tag i progvrammet, sidan är ju lösenordsskyddad.

/L
 
Det programmet hade jag velat sett med.
 
Det finns även "Takstolsboken" som konsultfirman Bjerking (?) tagit fram, med tillhörande CD. Vet inte om den finns på nätet men biblioteket kan nog skaffa fram den. Täcker nog inta alla takstolstyper.
 
Mikael_L
Amatörbyggaren skrev:
Det finns även "Takstolsboken" som konsultfirman Bjerking (?) tagit fram, med tillhörande CD. Vet inte om den finns på nätet men biblioteket kan nog skaffa fram den. Täcker nog inta alla takstolstyper.
Nope.
Man kan räkna på fackverkare i 14 och 27 grader samt ramverkare i 38 samt 45 grader, och nåt med uppstolpat tak, punkt.
 
I
Ett tak med 7 m spv., fritt upplagt i ytterändarna, kräver en del för att hålla. Du kan laborera med cc-avstånd och mtrl. där t.ex. stål har högre hållf. än trä. Den dimensionerande egenskapen blir nedböjningen (Ymax) som får vara högst 1/400-del och spv. således 17,5 mm, men vem vill ha svacka i sitt innertak?

Ett alternativ som kan vara lönt att forska vidare i, är att sluta tänka i trä och traditionell utformning, istället rikta blickarna mot trapetskorrugerad plåt av större höjd. Sådan används i större hallbygnader med upp till 12 m i spv. men plåtarna är då kontinuerligt upplagda, vilket innebär att de drar över flera flera fack/stöd med en vågformad momentlinje som följd (stödmomenten hjälper/jämnar ut fältmomenten).

Så varför inte ta kontakt med någon takplåtsstillverkare och be att få ett förslag på takkonstruktionen?
_____________________
Byggaren
 
P
imported_Byggaren:
Nu är det så att TS la sitt inlägg 2006. Så det där med 7meter gäller nog för TS.
Loner (Inlägg #7) la sitt igår (2009-06-15) och ville bara ha tag programmet som nämns tidigare. Precis som jag skulle velat ha......
Jag däremot skulle kunna tänka mig höra vad det blev för balkar för TS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.