Håller på med garaget och för tillfället är det 145 stående reglar som jag isolerat. Hur ska jag nu fortsätta? Hade tänkt mig att köra diffusionsspärren direkt på 145 orna sen slå på liggandes 45*45 med cc 60 därefter liggandes osb sen stående gips. Är jag helt ute och cyklar? Andra förslag? Tackasmm för tips!!
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
En dum fråga, vad är dom liggande 45x45 bra för?
Vad händer om man skippar dom och sätta osb och gips stående men med förskjuta skarvarna? Blir det ostabilt??
Sen verkar folk tycka lite olika ang. Vart plasten(diffusionsspärren) ska sitta? Vad skiljer dom alternativen åt??
Vad händer om man skippar dom och sätta osb och gips stående men med förskjuta skarvarna? Blir det ostabilt??
Sen verkar folk tycka lite olika ang. Vart plasten(diffusionsspärren) ska sitta? Vad skiljer dom alternativen åt??
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Tål plyfa mer belastning än osb? Lättare att skruva upp saker? Eller vad e fördelen med det då?
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Om jag skulle ha byggt garage skulle jag satt 16 eller 18 mm plywood bakom gipset överallt. Jag funderar på att göra det i mitt befintliga garage när (om) jag bygger om det. Kostar en del, men underbart att skruva i.
Varför OSB/plyfa under gips? Jag planerar att bygga garage/verkstad så småningom och då tänker jag sätta upp plyfa utan gips. Väggarna behöver ju inta vara så vackra - så länge som dom är funktionella. Kanske dyrare men ett moment mindre i bygget.
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Aha okej... Ska diffusionsspärren sitta på mot insidan av garaget oavsett om det är uppvärmt eller ej? Vissa verkar ju köra helt utan...