Hej. Bygger lösvirke o ska ställa övervåningsblocken på bjälklagsreglarna. Brukar ni lägga någon tätning under syllen på övervåningsblocken?

Ska du ställa dom direkt på reglarna behövs ingen syllisolering. Tänk bara på att få vindskyddet tätt på utsidan och plastfolien tät på insidan.

Ok som jag tänkt göra. Såg en granne som lagt en tätning där men jag inser inte funktionen då det ligger direkt på reglarna. Lika bra kolla med experterna här. Tack!

Jag vet inte riktigt vad du menar med tätning, men när vi byggde vet jag att mellan väggelementen så satt det typ tätningsband som skulle minska draget. Vet dock inte om de satt några under elementen. Men det skulle väl kanske inte skada.

Ok men antar ni inte byggde i lösvirke utan hade färdiga block då. Då förstår jag syftet

Om man bygger i block så kan man lägga något tätband där för att jämna ut ev. ojämnheter.
Men någon tätning tror jag inte ska behövas...

Jag har åtminstone sett produkter för det, men jag vet inte hur vanligt det är att man använder det...

Äh jag lägger dit en tätning. Kan inte vara fel o kanske förhindrar lite köld att komma in mellan reglarna

hangun skrev:
Ok men antar ni inte byggde i lösvirke utan hade färdiga block då. Då förstår jag syftet
Om du nu bygger i lösvirke och alltså inte har färdiga block så förstår jag inte varför du inte har långa (utan skarv) väggreglar från syll till hammarband?

• Gilla
katos
  • Laddar…
Det ligger limträ på en del ställen som skjuter ut för balkonger. Men har bestämt köra med syllisolering nu

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.