Jag är spekulant på ett hus som har timmerväggar som böjer sig inåt på kortsida (söderläge) och halva långsidan (österläge). Då timret inte är blottlagt på någon av sidorna ser jag inte den direkta orsaken.
Väggarna tycks inte luta utan snarare böja sig inåt på mitten.
Min fråga är om någon har erfarenhet eller har kännedom om vad som kan orsaka detta?
Det enda som jag kan komma på är att något, några timmer har rört sig inåt, men vad skulle kunna orsaka något sådant.
Att timret böjer sig inåt eller utåt kallas ibland för komage, anledningen till att det gör så är för att de som timrat huset, eller snarare de som valde att återuppföra det på den plats du är spekulant på(?) har slarvat med att dymla väggen.
Detta görs genom att man borrar genom den övre stocken, ner i till hälften i den undre och slår därefter igenom en "dymling" vilket är en något rektangulär pinne som har hålets djup i längd minus någon cm. Detta för att undvika att stockarna rör sig i sidled i förhållande till varandra.
Ju längre vägg desto fler dymlingar per stock. När byggnaden nu redan är uppförd är det alltså för sent att dymla ordentligt. Att åtgärda väggen görs då genom att du får ta bort panel på ut och insida från botten till väggband. Sedan får du köpa rediga fyrskäringar, 4"x4" ungefär och sätta på ut och insida. Sedan borrar du hål från utsidan genom alltihop och för igenom en grov gängstång, sätter bricka och bult på var sin sida och drar åt till väggen rätar upp sig.
Det är fler saker att tänka på när det gäller att göra själva arbetet, med lite sunt förnuft kan vem som helst göra det, men annars finns det timmermän som har erfarenheten samt verktygen för att göra jobbet.
OK. Tack för ett utförligt svar. Det återstår dock några frågetecken.
1) Finns det inte risk att man skadar befintligt timmer genom att trycka samman det?
2) Jag förmodar att den extra reglingen måste sitta kvar efter att stockarna riktats, finns det då risk att detta medför något framtida bekymmer?
3) Vad innebär det om man vill fixa det faktiska problemet, det vill säga åtgärda det felaktiga dymlingsarbetet? Måste hela väggarna plockas ner eller brukar man kunna komma åt det genom att lyfta delar av väggen på något vis?
1: Ingen fara värd namnet så länge timret inte är ruttet, och även om det är lite skadat i ytveden så är det inga problem. Om det är gran kan det vara lite kinkigt eftersom den kan se fin ut på utsidan, men vara ihålig i mitten.
Det du gör är ju att bara återföra stockarna till deras ursprungsplats, den skadan som är, den är redan gjord. DÄREMOT så kan det mycket väl få konsekvenser på övriga huset beroende på när det är uppreglat (dvs för eller efter komagen kom till) Är det en murstock? Är det i så fall något mellanbjälklag som vilar på den? Sådana saker påverkar.
2: Korrekt, regligen skall sitta kvar och jag anser att den inte skämmer om den är gjord på rätt sätt, det är inget nytt fenomen detta så det finns på hus lite varstans. Men ett trähus rör sig, och timmerhus sjunker ihop med tiden, dock mest första åren. Det man gör är spår i fyrskäringarna där man borrar igenom gängstängerna, utom i botten. Så om väggen vill röra sig så finns det marginal för det. Tänk denna bild fast större proportioner (skruven till höger) http://www.polhus.se/Media/Filarkiv/...9,r:0,s:0,i:69 I ditt fall, då jag antar att huset har stått några år, borde det inte vara nödvändigt.
3: Vill man dymla om väggen får man plocka ner allt, det är dock onödigt när man gör som jag föreslagit.