Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2012
    Län: gävleborg

mitt blivande sovrum...

hej!
    jag är nybliven husägare och har börjat riva ur blivande sovrummet på övervåningen.
    har aldrig hållit på med husrenovering men man lär väl sig

bilden visar hur väggarna ser ut efter jag rivit bort reglingen med spånskivor på
    bakom skivan mot ytterväggen fanns 45mm isolering bitvis samt plast bakom isoleringen.

ytterväggen är delvis timrad med både stående och liggande, varför gjorde man så? och det är även plank bitvis vilket kanske syns, har kanske fönstret varit bredare tidigare?

väggen till vänster är en innervägg mot en kallskrubb, jag undrar vad som finns bakom dessa grova plankor? kan det vara spånisolering?

jag har tänkt göra följande:

innervägg: först papp sen regla upp 45mm samt isolera och dra el. sedan 6 mm skiva (någon form av björkplyfa, vet inte namnet men troligen gratis) sedan gips på det.
    jag funderar på plast bakom skivorna och har sett att det diskuterats fram och tillbaka men jag har inte bestämt mig än.

yttervägg: papp på timret/planken, regla upp med stående 45x45 ca 45mm ifrån pappen. lägga 45mm isoleringsskiva innanför reglarna och sedan isolera med stående 45mm isolering mellan reglarna = totalt 90mm isolering korslagt. sedan de ovannämnda plyfaskivorna och sedan gips (ev med plast någonstans?)

taket: här tänker jag sätta plast mot brädtaket som syns på bilden, dra el till takbelysning i befintligt spår (ska man ha slang eller rör till elen, eller kanske inget då det kan bli trångt?) sedan fästa någon sorts takskiva, ej bestämt vilken ännu.

golvet har jag ännu inte funderat klart angående ännu men det återkommer jag till när det blir dags.

åsikter tas gärna emot, tänker jag galet angående någon del?

ha en fortsatt trevlig lördagkväll alla hemmapulare!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0387.jpg
Visningar:	27
Storlek:	117.3 KB
ID:	56821  

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: May 2011
    Ålder: 23
    Län: Östergötland

hej!
    jag är nybliven husägare och har börjat riva ur blivande sovrummet på övervåningen.
    har aldrig hållit på med husrenovering men man lär väl sig

bilden visar hur väggarna ser ut efter jag rivit bort reglingen med spånskivor på
    bakom skivan mot ytterväggen fanns 45mm isolering bitvis samt plast bakom isoleringen.

ytterväggen är delvis timrad med både stående och liggande, varför gjorde man så? och det är även plank bitvis vilket kanske syns, har kanske fönstret varit bredare tidigare?

väggen till vänster är en innervägg mot en kallskrubb, jag undrar vad som finns bakom dessa grova plankor? kan det vara spånisolering?

jag har tänkt göra följande:

innervägg: först papp sen regla upp 45mm samt isolera och dra el. sedan 6 mm skiva (någon form av björkplyfa, vet inte namnet men troligen gratis) sedan gips på det.
    jag funderar på plast bakom skivorna och har sett att det diskuterats fram och tillbaka men jag har inte bestämt mig än.

yttervägg: papp på timret/planken, regla upp med stående 45x45 ca 45mm ifrån pappen. lägga 45mm isoleringsskiva innanför reglarna och sedan isolera med stående 45mm isolering mellan reglarna = totalt 90mm isolering korslagt. sedan de ovannämnda plyfaskivorna och sedan gips (ev med plast någonstans?)

taket: här tänker jag sätta plast mot brädtaket som syns på bilden, dra el till takbelysning i befintligt spår (ska man ha slang eller rör till elen, eller kanske inget då det kan bli trångt?) sedan fästa någon sorts takskiva, ej bestämt vilken ännu.

golvet har jag ännu inte funderat klart angående ännu men det återkommer jag till när det blir dags.

åsikter tas gärna emot, tänker jag galet angående någon del?

ha en fortsatt trevlig lördagkväll alla hemmapulare!

Mycket ideér, det gillar jag och som du skriver så lär man sig under tiden man håller på Jag funderade lite på några saker du har skrivit.

Innerväggen: Varför ska du sätta papp där, det behövs inte när det bara är en inner vägg, papen är till för att skydda mot vind vilket du inte kommer ha på insidan av huset förhoppningsvis Regla 45mm, isolera och eldragning är helt riktigt, sen plyfa och gips aldeles riktigt det också, däremot behöver du inte heller plasten på en inner vägg då plasten är en ångspärr som bildas i ytterväggar när det är varmt på insidan och kallt på utsidan.

Ytterväggen: Varför ska du ha 90mm isolering? har du ingen isolering iväggen innan? om inte rekomenderar jag dig att lägga i mer isolering, annars räcker det med 45mm tilläggsisolering. På ytterväg sätter du papp så långt ut du kan, plasten sätter du på 45x45 reglarna innan skivorna kommer på plats

Taket: hör kan du sätta plasten som du tänkt mot plankorna. det vanligaste man gör är sedan att regla på cc30 med 28x70 reglar och sen gips på det. till elen ska du ha rör eller slang, aldrig kablar som ligger löst, om du reglar med 28x70 får slang och rör plats mellan plankorna och ditt nya tak

Det var mina kommentarer till det hela Lycka till med arbetet

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2012
    Län: gävleborg

kul med ett svar på denna tråd!
    det har hänt lite mer sedan kortet togs, golvet borta å alla väggar rena.

eftersom det i dagsläget gränsar mot 2 "kallrum" vill jag ha papp för eventuellt drag. och det kan väl inte skada med ett lager papp i innerväggen?
    det är även väldigt mycket flugor i huset och särskilt nu när jag river så kommer dem fram... jag inbillar mig att det är bra att få tätt även av den anledningen.

skippar plast i väggarna och kör endast papp.

jag tänkte 90mm. för att få riktigt tätt mot timret, eftersom timret är väldigt ojämnt först stående och då blir det svårt att få tätt mot timret men sedan ett lager till liggande isolering. men detta endast mot ytterväggen... kan ju inte skada va?
    plasten skippar jag efter att ha läst flera forum. det ska tydligen inte vara bra i timmerhus. jag använder som sagt bara papp.

angående taket så vill jag såklart ha så högt till tak som möjligt, jag tror det blir själva taket direkt mot nuvarande plankor. det blir någon typ av skiva men jag har inte bestämt modellen ännu.
    kanske man kan fräsa ur spåret lite så får det plats en sån vanlig elkabel man sätter på väggarna inomhus, synlig kabeldragningskabel vad de nu heter...

för tillfället håller jag på dra avlopp under blivande golv i detta sovrum. lite pyssel eftersom de byggt muren mitt i vägen men med en stenskiva på rondellen så går det men fy så dammigt det blir.
    jag är även tvungen att kapa av en bärande timmerstock till blivande avloppet, tänkte förstärka med en stående 5m.m. plåt det borde hålla kan jag tycka..

jag ska försöka lägga upp bilder eftersom arbetet fortskrider, kanske intresserar det något och om inte annat så peppar det mig själv =)

trevlig fredagkväll på er hemmapulare där hemma

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: May 2011
    Ålder: 23
    Län: Östergötland

Pappen skadar absolut inte, var bara lite nyfiken på varför du ville ha det Skippa plasten på innerväggarna men använd den på ytterväggarna för där är jag ganska säker på att du behöver den, men kolla med någon som har bra koll på det, det kan vara som du säger att det inte är bra i timmerhus.

Angående isoleringen så tänker du rätt med att varva skivorna så du får skarvförskjutning, men tror ändå att 45 räcker men gör som du vill, det skadar inte med mer.

Låter vettigt med taket, gips är ju att föredra då det är lätt att sätta upp och blir riktigt bra efteråt, skit i vad folk skriver här på forumet om at det är svårt att få skarvarna bra när man spacklar och målar, det är enligt mig bara skitsnack. det viktigaste att tänka på när man spacklar är at använda en ganska bred spackel, och gå över spacklingen ett par gånger innan du känner dig helt nöjd så kommer det bli jätte bra.

kapade du av timmerstocken eller har du bara sågat ur lite i den? det du kan göra är att slå på 2"brädor i en lagom bredd dimension på sidorna av den när du gjort rör genomföringen, låt brädorna vara iallafall 1-1,5 meter åt vardera håll från hålet

Lycka till i fortsättningen och lägg upp lite bilder alltid kul att se vad folk håller på med. Hör av dig om du behöver hjälp eller rådgivning om något!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42