Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2007
    Län: västra götaland

mellanbjälklag 7meter

Har funderat på att minska spännvidden till 7 meter på mitt garage/utbyggnad. Några förslag på billigaste typen av bjälklag och kanske t.om uträkningar? Våningen ovanför kommer vara vanliga sovrum mm. Har kollat på Kerto. Men funderar på om det blir billigare att bygga med stålbalk. Masonitebalk hittar jag varken pris eller uträkningar på.
    Tacksam för svar

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Västernorrland

Har du stöd på mitten (3.5m) så funkar 195x45 reglar på c-c 60cm
    Stödet kan bestå av en vägg, eller en balk.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Dec 2009
    Län: Västra Götaland

Limträbalkar är inte så fasligt dyra, och bra mycket lättare att få på plats än stålbalkar.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Jan 2007
    Län: västra götaland

tackar för svar. @Forbo, vet du dim på denna limträ?
    tanken är ett garage på 9x7 meter med fri spännvidd.
    Senast redigerad av skones 2012-01-19 13:39

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Dec 2009
    Län: Västra Götaland

Det går bra att göra en beräkning online:
    http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: Stockholm

Du kanske kan få en hint om du jämför med vårt mellanbjälklag: 6 meter fri spännvidd och jag ville inte ha någon balk då jag inte tycker det är snyggt. Jag kan lite om hus men är ingen utbildad konstruktör så jag tog hjälp av en sådan för dimensioneringen av mellanbjälklaget och det slutade med att vi byggde med kertobalkar dimension 44x360mm c-c 600mm och på det limskruvad 22mm golvspån.

Du behöver naturligtvis antingen grövre golvbjälkar om du kör på träalternativet och c-c 600mm alternativt kan det kanske gå med samma dimension om du i stället sätter bjälkarna tätare.
    Senast redigerad av Jc1972 2012-01-25 19:45

7.    länk #7
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    alternativt kan det kanske gå med samma dimension om du i stället sätter bjälkarna tätare.
    Troligen inte.
    1 meter till i spännvidd gör tyvärr rätt mycket, jag tror det blir ännu saftigare bjälkar.
    Den som vet mest, gissar minst.

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: Stockholm

Tror gör man i kyrkan. Kollade med Moelvens beräkningsprogram som länkas till ovan:

Enligt programmet så går det 45x360mm kerto cc 600mm vid spännvidd 6000mm.
    Om man i stället sätter samma dimension på cc 300mm så klaras spännvidd 7000mm. Enligt samma program då förstås...

9.    länk #9
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Jag kan lova att du kan lita mer på det programmet än på mig, i alla fall.
    Den som vet mest, gissar minst.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42