Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Mar 2006

Väggkonstruktion

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av Västkustskivan? Ersätter den även utegipset/vindduks funktion? Har sett att Paroc rekommenderar en väggkonstruktion utan utegips eller vindduk, men med västkustskivan. För och nackdelar med den konstruktionen?

Vinddukens/utegipsets funktion är vad jag har förstått främst att se till att luft inte blåses runt i isolering (undvika konvektion pga vind/lufttryck). Utegipset kan också ha stabiliserande egenskaper. Någon mer funktion? Skydda reglar mot kondensvatten som kan uppstå vid speciella väderlekar?

Jag gillar tanken med ett isolerlager med nästan helt bruten köldbrygga som västkustskivan verkar kunna ge. Så här är min tanke kring väggkonstruktion:

Gips
    osb
    45x45 installationsutrymme med isolering
    diffspärr
    220x45 bärande stomme, isolering
    västkustskiva 45 mm
    (ev. utegips?)

En konstruktör sa att jag skulle byta plats på västkustskivan och utegipset för att nyttja gipsets stabiliserande egenskaper direkt mot stommen. Det kändes lite omvänt för mig, men det kanske är smartare? Hur styv är västkustskivan? Är den behandlad för att inte suga vatten/fukt på något vis?

Produktinfo västkustskivan:
    http://guiden.rockwool.se/produkter/...vaestkustskiva

Förslag på väggkonstruktioner med västkustskiva utan gips/vindduk:
    http://www.stenull.paroc.se/produktd...truktioner.pdf

Tacksam för alla synpunkter och idéer. Hej hej!

2.    länk #2
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten
    Inloggad
    Tillverkad av fukt- och vattenavvisande Rockwool stenull.
    finns även hos isover. kolla om det finns prisskillnad
    skivan är ej stabil

3.    länk #3
    Matti_75s avatar
    Senior medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Örebro

Du ska sätta utegipsen mot stommen med västkustskivan utanför. Annars ser din väggtyp perfekt ut.

4.    länk #4

Ok, gipsen använder man då enbart för att stabilisera stommen då antar jag? Eller har gipsen fortfarande någon mer funktion även om den sitter innanför västkustskivan?

Matti, ditt förslag ser alltså ut så här:

Gips
    osb
    diffspärr
    utegips
    västkustskiva 45 mm
    spikläkt
    panel

Känner ni till några hustillverkare som konstruerar väggarna så här? Har du själv byggt på detta vis?

By the way, vet ni varför den kallas för västkustskivan?

Tack för svar.

5.    länk #5
    SBH
    Inloggad
    den är vindspärren gipsen.
    ingen aning varför den heter så.
    vet ingen. som bygger så tyvärr.

6.    länk #6

Ok, då har utegipset samma funktion även om den sitter innanför västkustskivan, dvs stabiliserande och vindskyddande (konvektion i isoleringen).

Hittade en hustillverkare som kör denna väggkonstruktion:

Gips
    osb
    diffspärr
    45 heltäckande isolering utan reglar (med nån form av upphängning liknande västkustskivan)
    utegips
    spikläkt
    panel

Ser ju också bra ut, men stommen hamnar långt ut i konstruktionen med mycket isolering innanför. I mina ögon betyder det större fuktrisk för den bärande stommen eftersom den står kallare? Speciellt då huset är väl isolerat. Hade därför gärna sett västkustskivan som inte har något organiskt material alls längst ut. Vad tror ni om det, stämmer min teori eller är jag ute och cyklar? Är fukt i stommen någon risk överhuvudtaget?

Niklas

7.    länk #7
    Matti_75s avatar
    Senior medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Örebro

Ja din nya väggkonstruktion ser bra ut med västkustskivan längst ut. Jag har byggt 17 st hyreshus med den konstruktionen fast med bara 145mm stomme. Utegipsen är främst stomstabiliserande men också ett vindskydd då det kan vara svårt att få västkustskivan helt tät i skarvarna, vi kör med fogskum i skarvarna om man ej fått det helt tätt. Jag har även tilläggs isolerat mitt eget hus med västkustskivor. Ett tips om du väljer att isolera med dessa skivor är att använda heltäckande klädsel + handskar då skivorna kliar väldigt mycket.

8.    länk #8
    fsn
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Västra götaland

Det Byggs en hel del hus med vindduk istället för utegips och dom husen rasar inte ihop för det. Sen så kommer din invändiga OSB att stabilisera stommen ganska bra. En fördel med stommen så långt in som möjligt är att spännvidden på takstolar minskar.
    /Fredrik

Bildblogg på husbygge http://axeale114.blogspot.com

9.    länk #9
    SBH
    Inloggad
    men man sätter spikreglar också. vilket också ger stabilt hus

10.    länk #10
    Junior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Bromma

Visst kan du bygga ett hus med vindduk istället för utegips, men då får du räkna med veka riktningen i stommen istället för den styva.
    Nackdelen med vindduk är också att om det blir revor eller andra skador så kommer det in luft i isoleringen och minskar verkningsgraden av isoleringen.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen