Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2007
    Län: Uppsala

Isolerade väggreglar.

Hej,

Jag håller på att planera mitt husbygge i lösvirke.
    Kikade lite på villavarms lösnig med cellplast i väggreglarna. Deras väggar är typ 40 cm tjocka, vilket är mer än vad jag hade tänkt.

Men frågan är hur mycket en sådan lösning hjälper till att få bort köldbryggor och spara på energi.
    Är det någon idé att bygga så om man har en vägg som bara blir 10-12 tum?

Ett överslag visade iaf att det knappt blir dyrare i materialkostnad.

2.    länk #2
    jeppeknasters avatar
    Forumgud Medlem: Oct 2005
    Ålder: 38

http://www.byggahus.se/forum/losvirk...lite-mm-2.html

Här diskuterade vi en liknande lösning. Hade jag byggt nytt idag hade jag, för att få bort köldbryggorna, istället byggt en vanlig regelstomme 120-170x45mm som jag sedan klätt med 60-80mm spontad cellplast utvändigt. Cellplasten fungerar då även som vindskydd.

http://www.thermisol.se/pdf/yttervag...latt_okt02.pdf
    Senast redigerad av jeppeknaster 2011-12-03 10:04

3.    länk #3
    Gudfader Medlem: Oct 2006
    Inloggad
    Att korsregla minskar köldbryggorna också.

Protte
    Numera Gudfader, igen

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42