Junior medlem
Medlem: Mar 2009
Län: Stockholm
Risker vid vinterbygge?
Hej, en snabb fråga till er kloka BHare!!
Vi har planer att bygga till och det ser ut som att vi kan börja i vår kanske redan i januari. Men vi är lite osäkra på vad ett vinterbygge innebär - finns några risker som dyker upp just för att det är kallt (och kanske blött) ute, finns det några åtgärder vi kan vidta för att minska dem?
Kort sagt - vad ska man tänka på, när man bygger på vintern?
Vi har funderingar på att täcka över med "tält" (bygga "hus i hus") - räcker det? Behövs det?
Det gjorde vi, men så hade vi tur med vädret också då det kom lite snö och inte var hysteriskt kallt det året.
Att ha tält över bygget är ju aldrig fel men ligger det öppet finns det ju risk att en storm kommer och då blir det inte så kul, eller mycket snö då.... därför tycker jag det bästa om man kan komma under tak snabbt, se till att vara några stycken de dagarna ni reser stommen och får pappen på taket, sen kan man jobba i sin takt......
Visst "merjobb" och extra kostnader blir det ju alltid när det är kallt, isolering på grunden om man gjuter den osv. Något jag hade prioriterat att göra innan frosten är entreprenaden, grund och vattenrör mm. (inget kul om man grävt ner vattenröret med en ispropp i t.ex).
Jag hade också väntat med driftsättningen av golvvärmen tills plusgraderna kommer igen, mindre kul om dessa rör fryser.....
Sen kan ni inte underskatta ett varmt fikarum med riktig toalett, i vårt fall var det en husvagn och den var Guld värd under byggets gång!
Vårt vinterbygge kanske inspirerar er, mina 5 cent i ämnet, Lycka till!
Senior medlem
Medlem: Oct 2007
Län: Västernorrland
Håll koll på betongens temperatur när du gjuter tex. plattan på vintern
& lita inte på att betongarbetarna själva har koll på hållfasthetstillväxten
under betongen härdningsfas...
-Slarvar man med detta så ser betongen lika fin ändå,
men den får en lägre hållfasthet & spricker lättare.
Alltså enligt många slarvares måtto: "Syns inte finns inte"
-Ladda ner Hett97 om du vill lära deig mer om detta...
Fullvärdig medlem
Medlem: Feb 2006
Län: Västerbotten, Skellefteå
Inga problem att bygga under vintern.
Vi brukar bygga upp stommen utan isolering och får tak och ytterpanel/fönster på snabbt, innan isoleringen sprayas in ( polyreutanisolering) så ställs en värmekanon in under några dagar och torkar virket ordentligt.
Då spelar det inge roll om det regnat eller snöat under byggtid. Vi mäter fuktkvoten innan vi isolerar.
Gällande golvvärmen så bör man ju fylla slangarna innan gjutning för att förhindra risken att de "flyter" uppåt
under gjutning. är det kall väderlek fyller man med sprit/glykolblandning.
Och betongen blandas på stationen efter väderlek så det är inga problem, de brukar förvärma betongen
också. Det finns många tillsatser som en erfaren betongstation har full koll på.
Däremot så tycks många ha konstiga uppfattningar ang sprickor i grunden. De flesta ser dessa små ytsprickor som blir när betongen torkar/brinner.
Det är oftast några milimeter djupa och gör absolut ingenting.