Byggahus.se
Jag drömmer om att köpa ett hus i Flandern för att bedriva en turistverksamhet. Köpet kommer (högst troligt) inte ske just nu, men jag håller ögonen öppna efter fastigheter som jag tror skulle passa. Den här attraherar mig pga läget, priset och utformningen. Däremot ser den ut som kriget inuti. Jag har inte pratat med mäklaren ännu, men någon får gärna ta en titt på länken och ge ett utlåtande. Det finns en del att göra kan man säga.

http://www.immoweb.be/en/Buy.Estate.cfm?IdBien=5287624&xgallery=gallery&xpage=2
 
  • Gilla
fbg
  • Laddar…
harry73
De skriver att det är ett renoveringsobjekt och det stämmer säkert.
Det ser ut att det inte finns vattenburen värme men att husets uppvärmning skedde med gaskaminer, och varmvattnet med en gasdriven varmvattenberedare i badrummet.
Sen är det enkelglas, och stomme är tegelsten. Antagligen består ytterväggar av två halvstensväggar med luftspalt. Eventuellt är luftspalten fylld med skum som isolering, eller så är den tom. Vil du använda den framförallt under sommaren behöver man kanske inte tilläggsisolera den så mycket, men vill du använda fastigheten året rund med svensk inomhusklimat behövs stora åtgärder.
 
harry73
Huset verkar ha eternittak och stallet har i alla fall eternit. Kolla upp asbestreglarna i belgien, får man göra jobbet själv, vad kostar det att anlita en proffs, vad är tippavgifter, osv.
Och när vi ändå är igång med miljö. Hur användes huset för, kan det vara en gammal mack med föroreningar i marken, kolhandlare, gammal oljetank. Om det behövs, ta provar.
Lita inte på att mäklaren är opartisk men anlita en egen mäklare som hjälp
 
Åh, vad kul! Jag begriper charmen i det, men jäklar vilket jobb att få det ok! Det är förmodligen helt oisolerat. Det sitter ihop med grannens hus så det blir nog mera renovera än riva/bygga upp. På bilderna ser man en hel del svartmögel och sprickor i teglet. Eftersom teglet nog är bärande och inte som i Sverige bara för ytans skull, så bör du kolla det ordentligt. Jag skulle kolla upp noga i förväg vilka möjligheter du har att riva klabbet och bygga nytt på tomten istället!
 
De mönstrade golven ser intressanta ut, är det klinker/porslin/kakel eller plastmatta? Skräp om det är plast förstås, men annars kan det eventuellt vara värde i dem.
 
Förhoppningsvis är stommen OK, men resten är ju bara skräp. Huset är ju helt tomt på utrustning.

Jag tror tyvärr det är risk att det blir mer jobb att renovera detta än att bygga motsvarande helt nytt.
 
harry73
Att t ex vitvaror inte ingår kan vara helt normal i Belgien. Skulle huset visas med kylskåp och tvättmaskin är det inte sagt att de ingår i köpet. Och värdet av begagnade vitvaror är inte heller jätte högt, så jag vet inte om det är problemet med huset.
Jag tror att hus i Belgien generellt har en lägre standard än i Sverige, och att marknaden funkar på ett annat sätt. På immoweb fanns 150 000 hus till salu och på hemmet bara 20 000. Så det är köparens marknad, ocheck man kan ge ett skambud, men därför är det också viktig att anlita en egen mäklare som köpare som vet lite mer om fastighetens histora och som sköer förhandlingen
 
Tack för alla svar, det är bra att det kommer upp en massa olika aspekter som förorenad mark osv, sådant som jag kanske inte tänker på initialt. Rent allmänt är det ganska kämpigt att sätta sig in i husmarknaden i ett annat land, särskilt när de flesta hus presenteras på flamländska och när uppvärmning, isolering, skatt vid köp mm ser helt annorlunda ut.
Vitvaror eller ej kan jag leva utan, det är inte den stora summan i sammanhanget, men om jag fastnar för ett hus jag gillar och det står vitvaror där ska jag komma ihåg att fråga om de ingår.
Håller med om att priset på detta hus får ses som vad säljaren önskar sig och inte vad denne nödvändigtvis kan räkna med att få. jag gillar golvet, vinden, utseendet utifrån och placeringen på tomten och i landet i övrigt. Asbesten och vissa kolsvarta träbjälkar skrämmer mig en del dock. Är fortfarande lite sugen på att se det på riktigt, mäklaren finns längre ner på gatan jag bor på, men idag är det söndag.

Ett annat hus som var till salu redan när jag var här i somras;

http://www.immoweb.be/en/Buy.Estate.cfm?IdBien=5128050&xgallery=gallery&xpage=2

Dyrare och fräschare på utsidan, fönstrena ser modernare ut tex, men inte en bild innifrån? Där finns det iallafall en adress utskriven så jag kan svänga förbi och kika, men jag tror inte man ser så mycket utifrån, pga hur huset är placerat.
 
Haha, nej det passar inte mig. Jag ska ha ett cykelturistboende med flera separata rum/mindre lägenheter och en bostadsdel åt mig och sambon. Jag vill ha betydligt mer mark än vad det där huset hade och en rejäl gårdsplan med många parkeringsmöjligheter. Jag måste ha utrymme för cyklar, tvättmaskin(er) mekområde mm, tex ett större garage. Sedan vill jag inte att det ligger precis mot en större genomfartsväg utan gärna något kvarter bort från vägen.
 
Om du tänker använda huset för näringsverksamhet så bör du nog undersöka hur lagarna ser ut runt det i landet. I många länder i Europa finns det avsevärt större "blockeringar" än i Sverige för att starta och driva företag. I vissa fall måste man visa att man har en lämplig utbildning, att man har tillräckligt med pengar för att driva verksamheten osv.

Och det kan finnas kraftiga begränsningar mot att driva verksamhet i huset överhuvudtaget. Om det dessutom gäller inkvartering så måste man uppfylla brandskyddskrav, hygienkrav osv.

I ex. Frankrike har jag hört talas om svenskar som försökt få igång hotellverksamhet i ett redan bef. gammalt Hotell. De förlorade två säsonger i väntan på diverse tillstånd, som man var tvungen att söka i sekvens. Först inför tredje säsongen förstod de vad som var problemet, och anställde en lokal "alltiallo" som råkade vara släkt med borgästaren, då fick de genast godkänt på alla tillstånd de väntat på, och ytterligare ett gäng med tillstånd som de inte ens visste att de behövde söka.
 
harry73
Det är jullov och så otroligt mycket roligare att surfa och leka detektiv än att göra något annat :)
Jag undrar var huset ligger, men jag har inte hittad den i Everbeek, jag har dock hittad en fastighetskarta på mäklarens hemsida http://www.nobels.be/fortissimmo/files/971489/3036000166000027793.pdf och jag misstänker att den lilla grusväg som man ser på bilden är grannens uppfart. Direkt längs huset går en väg som inte visas på bilden, men på två bilder ser man att det kommer en bil förbi huset, så den är hyfsad trafikerad. Trädgården har träd, buskage mot vägen, som nästan äter upp halva trädgården.
Och jag tycker att det är mysko att mäklaren inte visar var huset finns. Man ska ta kontakt med mäklaren för att få adressen.
Tar ni kontakt med mäklaren, får ni gärna visa här på byggahus var huset finns, för jag är faktisk lite nyfiken.

Har ni ett lite större budget, kan detta huset vara nåt http://www.immoweb.be/nl/Buy.estate...allery=map&mycurrent_section=Buy&xbg=N#onglet
 
  • Gilla
Exuperance
  • Laddar…
hempularen skrev:
Om du tänker använda huset för näringsverksamhet så bör du nog undersöka hur lagarna ser ut runt det i landet. I många länder i Europa finns det avsevärt större "blockeringar" än i Sverige för att starta och driva företag. I vissa fall måste man visa att man har en lämplig utbildning, att man har tillräckligt med pengar för att driva verksamheten osv.

Och det kan finnas kraftiga begränsningar mot att driva verksamhet i huset överhuvudtaget. Om det dessutom gäller inkvartering så måste man uppfylla brandskyddskrav, hygienkrav osv.

I ex. Frankrike har jag hört talas om svenskar som försökt få igång hotellverksamhet i ett redan bef. gammalt Hotell. De förlorade två säsonger i väntan på diverse tillstånd, som man var tvungen att söka i sekvens. Först inför tredje säsongen förstod de vad som var problemet, och anställde en lokal "alltiallo" som råkade vara släkt med borgästaren, då fick de genast godkänt på alla tillstånd de väntat på, och ytterligare ett gäng med tillstånd som de inte ens visste att de behövde söka.
Bra tankar. De personer jag umgås mest med i Belgien är ägarna till det hus vi hyr och har hyrt ca 10 ggr förut och så ägarna till det hotell vi först bodde på när vi kom till Flandern. Från dem hoppas jag kunna få lite expertis. Jag har även bekanta på Toerism Vlaanderen som har ett stort intresse av att utöka cykelturismen, så jag hoppas det ska gå lite enklare än i ditt exempel.
 
harry73 skrev:
Det är jullov och så otroligt mycket roligare att surfa och leka detektiv än att göra något annat :)
Jag undrar var huset ligger, men jag har inte hittad den i Everbeek, jag har dock hittad en fastighetskarta på mäklarens hemsida [länk] och jag misstänker att den lilla grusväg som man ser på bilden är grannens uppfart. Direkt längs huset går en väg som inte visas på bilden, men på två bilder ser man att det kommer en bil förbi huset, så den är hyfsad trafikerad. Trädgården har träd, buskage mot vägen, som nästan äter upp halva trädgården.
Och jag tycker att det är mysko att mäklaren inte visar var huset finns. Man ska ta kontakt med mäklaren för att få adressen.
Tar ni kontakt med mäklaren, får ni gärna visa här på byggahus var huset finns, för jag är faktisk lite nyfiken.

Har ni ett lite större budget, kan detta huset vara nåt [länk]

Javisst är det lustigt att de inte ger all information de har utan ofta skriver att "huset finns någonstans inom det blåmarkerade området". Oftast vill man ju gärna veta var man ska bo eller verka.
Jättekul med huset du föreslog, såg väldigt trevligt ut + att det nästan är granne med det hus jag föreslår lite längre upp i tråden, det med vita fasaden mot vägen. Passar bra att svänga förbi och kika lite på båda. :)
 
Nu har jag kollat på hus nummer två och tre här i tråden, ettan vet jag fortfarande inte var det ligger. Nummer två var inga överraskningar, det såg ut precis som på bilden. Taket sviktar inåt, (tänk konkavt) det kan vara designen men jag tror inte det. :-/ Tomten såg man inte mycket av, oerhört insynsskyddat. Tyckte det verkade för trångt och för litet för våra behov.
Hus nummer tre, Harrys förslag såg vi lite på avstånd eftersom det inte fanns något smidigt sätt att stanna utan att köra in på tomten och vi visste inte om någon fortfarande bodde där. Utsidan ser trevlig ut och tomten är rymlig, men den ligger väldigt fuktigt och skuggigt djupt nere i en dal mot en flodfåra. Stora vägen går också ganska nära med en del tung trafik som går in i Wallonien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.