Jag är en helt dagsfärsk medlem som önskar få feedback och synpunkter på följande:

VI står precis i stånd att sälja vår fastighet, en 1½ plansvilla i trä på betongplatta, byggd 1975.
Huset övertogs av mig och min man från hans föräldrar, så det har funnits i familjen i ca 30 år och badrummen exempelvis är inte renoverade sen början av 90-talet, medan andra rum är nyrenoverade.

Nu undrar mäklaren om vi vill göra en besiktning och försäkra oss från dolda fel. Känner mig villrådig. 13400kr skulle det kosta. Eftersom jag står helt utan inkomst så har vi inga sådana summor som "ligger och skräpar" på något bankkonto. Är det värt att lägga ut pengarna för att göra en trygg affär?

Har ni några bra tips till mig som säljare?

Jag vet ju vad en köpare är ute efter när det gäller kontrakt etc, men hur skall jag få allt så fördelaktigt för oss som möjligt?

Mycket tacksam för svar!

Vänligen Monica

Nej det tycker jag inte du ska göra....köparen har undersökandeplikt och det räcker med att du berättar vad du vet.....

Personligen(även om jag avskyr de försäkrningsbolagen som sysslar med sådana försäkringar) så skulle jag som säljare teckna en sådan försäkring. Jag har varit på "andra" sidan som köpare när det har varit frågan om dolda fel och säljaren hade en sådan försäkring. Säljaren slapp verkligen alla bekymmer som rörde det dolda felet, allt sköttes och betalades(förutom självrisken) av försäkringsbolaget.

Om jag skulle sälja i dag skulle jag definitivt teckna en sådan försäkring.

D
Att berätta allt man vet och att köparen har undersökningsplikt hjälper tyvärr inte mot dolda fel, vilket försäkringen skyddar mot (ekonomiska konsekvenser av dolda fel vill säg).

Vet ju inte hur mycket TS hus säljs för, men i mina öron låter inte 13,000:- som någon större kostnad i samband med en husförsäljning, med tanke på vilka belopp det brukar vara i omlopp då. Helt fel tänkt egentligen, eftersom 13,000:- alltid är mycket pengar, men när man får in ev. några miljoner i kassan så känns det inte så mycket.

Redigerat av moderator:
men... sedan tillkommer självrisken (som för vår säljare låg på 7000kr) om man hittar något dolt fel.

En sak som oxå kan vara bra med en sådan försäkring är att om man får en jobbig köpare som klagar på minsta grej och hävdar att det är ett dolt fel så är det bara att skicka personen vidare till handläggaren på f-bolaget... Där kommer det bli tvärstopp, garanterat :D

Absolut...men om man söker lite på detta forum ang dolda fel så ser man att det är inte mycket som går under dolda fel....

Jo, men om man ser på det på det sättet kan man ju skippa hemförsäkringen för det är inte ofta ett hus brinner ner eller att man får inbrott ;)

Tack för era svar och synpunkter! Som sagt, en djungel... Det är mycket att fundera på.
DIY_freak- Det är inte fråga om någon mångmiljonaffär, men jag förstår hur du tänker.

Är det någon som har något övrigt tips, gällande kontraktsskrivning, visning, fotografering, eller enligt rubriken i inlägget, så tas dessa tacksamt emot!

//TS

Det man bör fundera över vid val Förs./icke förs. Är lite om vad som skulle kunna gå som dolt fel, och som man alltså skulle kunna bli ansvarig för.

Efterssom reglerna om dolda fel bla. säger att man inte kan få ersättning för fel som man som köpare borde anta eller misstänka med avseende på husets ålder och skick (inte ordagrant). Så är det rätt många felmöjligheter som försvinner på äldre hus. En vanlig punkt för problem är just badrum, men eftersom badrummen i ditt fall är såpass gamla, så är det dels svårt för en köpare att få ett ev. fel klassat som dolt, dels blir det stora åldersavskrivningar OM felet trots allt skulle klassas som dolt, dvs. inte så dyrt för dig som säljare.

MEN nu handlar det om ett hus från 70 talet. Det är VÄLDIGT vanligt med fukt och mögelproblem i hus från den tiden, det är så vanligt att många "dolda" fel av den karaktären inte går som dolda eftersom de beror på kända riskkonstruktioner från den tiden, dvs en köpare borde misstänka att det är fel. Men efterssom risken för att köparen skall upptäcka ett mögelproblem är så stor, så skulle jag ändå rekommendera en försäkring.

Dels för att ni då troligen är skyddade om köparen hittar ett fel som lyckas komma förbi spärren om riskkonstruktioner, dels för att ni då slipper strulet med att avvärja en stämning om dolt fel. Köparen får dra det mot förs. bolaget.

noone70 skrev:
Jo, men om man ser på det på det sättet kan man ju skippa hemförsäkringen för det är inte ofta ett hus brinner ner eller att man får inbrott ;)
Absolut...har du inga lån så finns det kanske anledning till att tänka över det hela.... ;)

Relevant i frågan är värdet av fastigheten anser jag.

Huset är värderat till ca 1,2 miljoner kr.

Det är lite svårt måste jag säga. Jag är stor motståndare till försäkringsbolag för de straffar sina trogna kunder och därför borde man inte ge dem en spänn. :)

I det här fallet så tycker jag inte att det är dumt att göra det. För du får då en enkel affär och som du säger så ligger det inte kapital och skvalpar. Då lämnar ni huset för gott och behöver inte fundera över något kring det. Priset är ganska lågt givet om det händer något så äter det upp ganska stora delar av husets värde. Det är en annan sak om man har en fastighet som är värd 10 Mkr. Då är ett nytt badrum inte hela världen. Så tycker jag att man skall tänka.

Gör upp med mäklaren att du betalar för besiktningen i samband med att försäljningen genomförs.

Nimajneb skrev:
Gör upp med mäklaren att du betalar för besiktningen i samband med att försäljningen genomförs.
Du menar försäkringen, va?:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.