DIY_freak skrev:
Så din polare hade fler som la fake bud och tävlade med varandra? ;)
Japp, tror vi var två eller tre stycken spökbudare. Inget jag är stolt över eller har gjort igen. Trist för den som "vann" med det handlade om några 10.000 och inte några 100.000 som det lätt drar iväg idag.

Krilleman
Jag har en arbetskamrat som bjöd över en annan budgivare flera gånger, tror det handlade om en total höjning på 200,000 som dom två höjde 10,000 åt gången. Innan den andra budgivaren "mystiskt" drog sig ur och ville inte ha huset då dom vann budgivningen.

Mäklaren kontaktade på min arbetskamrat och berättade dom glädjande nyheterna att dom drog sig ur trots högsta bud. Och med lite skinn på näsan vägrade han betala mer än ursprungsbundet innan "spökbudaren" blandade sig in och höjde kalaset med 200,00:-

Kan tilläggas att han köpte huset senare men lite suspekt tycker man allt det är...

Jag har aldrig tyckt om mäklare och kommer nog aldrig göra det heller!

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Tycker den frågan (#12) är lite konstig. Man är ju vid fastighetsköp inte bunden vid de bud man ger och om situationen uppstår så får du väl själv avgöra på vilken nivå du anser att du står?
Är det konstigt att jag vill höra hur mäklaren agerar i en sådan situtation?

• Gilla
JenMaria
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Jag har en arbetskamrat som bjöd över en annan budgivare flera gånger, tror det handlade om en total höjning på 200,000 som dom två höjde 10,000 åt gången. Innan den andra budgivaren "mystiskt" drog sig ur och ville inte ha huset då dom vann budgivningen.

Mäklaren kontaktade på min arbetskamrat och berättade dom glädjande nyheterna att dom drog sig ur trots högsta bud. Och med lite skinn på näsan vägrade han betala mer än ursprungsbundet innan "spökbudaren" blandade sig in och höjde kalaset med 200,00:-

Kan tilläggas att han köpte huset senare men lite suspekt tycker man allt det är...

Jag har aldrig tyckt om mäklare och kommer nog aldrig göra det heller!
Helt rätt har någon budat upp priset, vunnigt och drar sig ur, då räknar jag inte med de buden.
Sen om säljaren gör det otur för honom.

D
Andy78 skrev:
Är det konstigt att jag vill höra hur mäklaren agerar i en sådan situtation?
Njae... det konstiga var väl att du menar att mäklaren bestämmer vad som skulle gälla. Det är väl främst du som budgivare som dikterar villkoren och om mäklaren kommer tillbaka i en sådan situation så kan du ju t.ex. säga att du avstår köp, att du står fast vid ditt ursprungliga bud eller att du är glad att få köpa det för ditt senaste bud. Det är dina pengar och ditt beslut.

"det konstiga var väl att du menar att mäklaren bestämmer vad som skulle gälla"
Vart skrev jag det?

Tror du att han är den första mäklare som går ned till de näst tidigare i budgivning, självklart gör de allt för att tjäna pengar.
Eftersom vi har en mäklare i tråden så tycker jag det är intressant att höra hur han hade gjort i situationen.

D
Det är väl klart att han går ner till nästa person i budgivningen. Men lika självklart är det att det är du som budgivare som bestämmer vad du vill göra.

DIY_freak skrev:
Det är väl klart att han går ner till nästa person i budgivningen. Men lika självklart är det att det är du som budgivare som bestämmer vad du vill göra.
Självklart är det så, och det är alltid lika faschinerande när det kommer som en förvåning, när man inte vill betala de senast lagda budet, utan vill gå ned till budet som lades när det var endast jag och b kvar.

Men som sagt det skiljer mäklare från mäklare.

Det har väl inte med mäklaren att göra. Köparen bestämmer om den vill ligga kvar på sitt bud eller sänka det. Sedan är det upp till säljaren om det är på en nivå där den vill göra affär.

kindvall skrev:
Det har väl inte med mäklaren att göra. Köparen bestämmer om den vill ligga kvar på sitt bud eller sänka det. Sedan är det upp till säljaren om det är på en nivå där den vill göra affär.
Självklart är det så.

Det som är avgörande är hur säljaren vill göra. Jag kontaktar alltid alla som deltagit i en budgivning, dels för att ge alla chansen att lägga ett sista bud och även för att prata lite, se om det finns några andra hus som kan vara intressanta för dem.
Om säljaren kan tänka sig att godta näst högsta budet eller om han vill att jag skall jobba för att höja budet. Allting jag gör styrs av hur säljaren vill att jag agerar.
Klassar mig själv som en ärlig mäklare och skulle aldrig ha med en bulvan i en budgivning. Har inte heller haft misstanke om att det förekommit i några av mina budgivningar. Jobbar dock på en mindre ort där jag känner till de flesta intressenter.

Nån som såg Solsidan igår?

yes.

olomar skrev:
Det som är avgörande är hur säljaren vill göra. Jag kontaktar alltid alla som deltagit i en budgivning, dels för att ge alla chansen att lägga ett sista bud och även för att prata lite, se om det finns några andra hus som kan vara intressanta för dem.
Om säljaren kan tänka sig att godta näst högsta budet eller om han vill att jag skall jobba för att höja budet. Allting jag gör styrs av hur säljaren vill att jag agerar.
Klassar mig själv som en ärlig mäklare och skulle aldrig ha med en bulvan i en budgivning. Har inte heller haft misstanke om att det förekommit i några av mina budgivningar. Jobbar dock på en mindre ort där jag känner till de flesta intressenter.
Kanske han inte accepterar det näst högsta budet dvs det sista som jag la.
Men det finns en stor chans att jag som köpare ändrar mig och drar tillbaka mina bud till nivån där det började med endast jag och den köpare som fick sista budet.
Eftersom jag anser att jag budat mot någon som ändå inte ska köpa objektet dvs budgivning för budandets skull.
Eller så ger jag ett bud där emellan och det är upp till säljaren att acceptera eller ej.

IngMatt
Värst när mäklare kör med dolda bud. För att undvika detta borde alla ha helt öppen elektronisk budgivning på nätet som mäklaren inte kan påverka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.