Tja Ni svarar inte på mitt påstående, därför att jag troligtvis har rätt! Om man upptäckt att det varit större, skulle man betala extra då?
Nä då ler man bara, då finns det inget som heter skillnad i pris.
Tror ni på fullaste allvar att huset skulle vara värt 10% mindre? Då har ni verkligen ingen aningen om verkligheten.
Den som är pinsam är den som börjar yra om andra saker.
Förstår inte alls varför TS eller någon tycker att säljaren ska betala för detta. Huset är precis detsamma som när det köptes och eftersom det inte funnits anledning att misstänka att det är mindre är det förmodligen välplanerat och därmed attraktivt för köpare denna gång också.
Helt klart ska rätt yta anges men detta faller väl också in under köparens undersökningsansvar då det inte är svårt att mäta?
För de flesta är nog huset som helhet det viktigaste och bud sätts efter det och pris/kvm är helt oväsentligt (jag har ingen aning om vad mitt hus kostade per kvadratmeter och vet bara på ett ungefär hur stort det är) men om kvadratmetrarna är det viktigaste är det inte svårt att själv mäta, bestämma pris per kvadratmeter för att på så sätt få fram vad man ska ge för bud. Men vad säljaren har för ansvar i detta efter avslutad försäljning ser jag inte.
Vi har nu haft visning av huset. Det var några som var där och tittade men ingen som la något bud. Den allmänna kommentaren från de som var på visningen var enligt mäklaren: "att huset är för litet". Är övertygad om att det är den psykologiska effekten av att det står 88kvm istället för 96kvm som det gjorde när vi köpte som har gjort att ingen var intresserad av att köpa.
Vet i alla fall ett rättsfall där en säljare medvetet fifflat med en lägenhetsyta. Säljaren hade även ett falskt intyg på densamma och hade även medvetet försökt friskriva sig ev. konstigheter som köparen kunde upptäcka efteråt i kontraktet. När säljaren sen tog över kontrollmättes lägenheten, felet uppdagades och det hela gick till rättegång. Tror det kalaset kostade säljaren runt 400 tkr (inkl. advokatkostnader) om jag inte minns fel. I det fallet upptäcktes så klart fusket omedelbart vilket kanske är viss skillnad mot det här fallet.
Går väl inte att jämföra eftersom det var ett medvetet fiffel med falskt intyg.
om du fått folk som tittat på huset men ändå upplever det som litet så kan du inte skylla på den psykologiska effekten då folk faktiskt var där!
Det finns massa orsaker till att folk inte var intresserade att lägga bud. Du kan inte skylla allt på storleken.
Frågan är om det gör någon skillnad i slutpriset?! kanske när det gäller att locka besökare men min lilla erfarenhet så verkar det inte ha någon direkt betydelse. Utan skicket är mer avgörande!
Så Man får väl skriva nästan 100kvm boyta i annonsen å sen i det finstilta skriva 88kvm boyta!
Hua! Hoppas aldrig att man köper hus (eller något annat heller för den delen) av dig, med den låga nivån på moralen. Väljer att tro att du var ironisk......
Själv ser jag på läget och förutsättningen på bostaden vid husvisningar.....att sortera på tex antal rum och kvm på hemnet kan vara väldigt missvisande....
Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..
Kan troligen bli ganska svårt att stämma mäklaren då det är Hemverket. De åker inte ut till varje hus och pratar med säljaren, utan allt sker på nätet. Däremot kom en representant från Hemverket, när vi redan sålt vårt hus och kontrollerade att det verkligen fanns ett hus!
TS skriver att de köpte hus i 2008 och hoppas att de inte sälja med förlust.
Sen 2008 har huspriserna i stort sätt legat stilla eller även gått ner.
Jag känner till flera personer här i Skåne som köpte för 4-5 år sen och säljer nu med förlust.
Om TS nu säljer med förlust behöver det inte vara för att han nu säljer med mindre boyta, men det kan också vara husmarknaden som strular till.
Alla som har haft ett hus i några år och skriver 'jag behöver ingen vinst, bara jag inte får en förlust' fattar inte hur marknaden ser ut.
Själv skulle jag inte heller ville gå med förlust, men det är en hög ambitionsnivå och man måste vara medveten om det